hej Henning
Gillar ditt sätt att tänka
Tackar för tips, nu har jag läst på om alla konkreta grejer som tagits upp här i tråden och pratat med en del folk så jag känner mig redo för avgång. 3 dagar har det tagit att planera, kanske tar 3 dagar till innan man kommer iväg, om jag nu får tag i all utrustning och förhållanden ser bra ut annars är det ju döfött
Med den inställningen som många här verkar ha så antar jag att de blir sittandes hemma, medan jag kan glida på fjället, so long loosers
Jag har tagit mig runt halva jorden genom att inte oroa mig, inte planera så mycket och testa nya saker. 11 månader i australien och 4 månader i sydostasien har jag mestadels vandrat, hade jag aldrig fått till om jag tvivlat på mig själv, spenderat alla pengar på lyxutrustning eller överdrivit alla risker. Så länge man tänker rationellt och inte är dum så brukar det mesta lösa sig, det är också min erfarenhet från norska fjällen som jag spenderat en del tid i. Det där med att allt kräver så mkt planering och dyr utrustning är bara bull. Däremot håller jag med om att man alltid måste veta vad man ska göra, men det handlar mycket om att inte tappa fattningen och vara rationell även under press. Men det där hänger mkt på personlighet.
Jag vandrade jotunheimen i 5 dagar, besteg bland annat galdöpiggen och glittertind med full packning och tältade på högfjället i ett kupoltält som kostade 200 spänn på ica. Det kan jag iofs inte rekommendera, blev som en vacumförpackning när det blåste, kondens överallt och regnet åkte rakt igenom, men vandringen var lyckad oavsett och tältet räckte - allt går så länge man inte ger upp.
Du som skrev att vandring inte var någon tävling och att allt skulle gå så långsamt. Det finns olika sätt att se på den saken. För mig är friluftsliv en träningsprestation och tävling mot mig själv, action är värt lika mycket som naturupplevelser