Hjälp, tips för Sarek

Varför inte prova sovsäckarna där du bor eller åk några mil norrut och sov i ett vindskydd och testa, helst ska det ju vara någon minusgrad så att du vet.
Har du provat att packa och gå med den utrustning du ska ha med dig? annars är det ett tips också.

Tack för bra tips! Blir nog ingen ledad tur då någon gång måste ju vara första på vinterfjället också.

Om man tar kungsleden norrut, hur långt kan man hinna på 5-6 dagar och var avslutar jag i sådana fall turen?

Matbricka, lästa någonstans att man behöver att ställa köket på så det inte sjunker i snön, finns något annat bra alternativ?

Angående mina sovsäckar, en är ju dun och en dålig syntet, blir det annorlunda värme beroende på vilken man har innerst eller ytterst?

Du kan ju t ex avsluta i Saltoluokta och kanske göra en avstickare upp i Rapadalen för fina fjällvyer. Andra kan nog ge andra turförslag också. Jag förstår att du vill ut, vi är bara rädda om fjällräddningen så de slipper jobba allt för mycket.. ;)

Okej.. då förstår jag vad du menar med matbricka och det är sant att det kan vara bra. Men en lätt plywoodskiva funkar bra.

Angående sovsäckarna så hade jag använt dunsovsäcken innerst och syntetsovsäcken ytterst eftersom den är mindre fuktkänslig. Det jag är lite orolig över är om temperaturkombinationen räcker till.. inte roligt att frysa när man ska sova. Rent spontant tycker jag att den kombinationen borde ge en komforttemp på ca -10.. svårt att säga och kanske någon annan kan bringa klarhet i det. jag tycker dock det är för lite för vinterfjället då iaf jag vill ha lite mer marginal.

nordväst vs nordöst

Får man finast naturupplevelse om man beger sig nordöst från kvikkjokk eller nordväst upp mot padjelanta för 6 dagars tur ? Någon som vet hur lång distans man kan räkna med att röra sig på ett par turskidor per dag? Jag är bra form och har åkt en del klassisk längd men aldrig ospårat och turskidor.

avslutad210712

Gäst
Snabbt lite ogenomtänkt svar. Testade själv vintertältning för första gången våren 2005 och har varit ute två gånger så jag är väl inte den mest erfarna men funderar på följande. Ensam och oledat första gången skulle jag definitiv inte rekommendera för fjällen på vårvintern kan vara hur underbar som helst men det kan också sluta hur illa som helst. Lite korta kommentarer om utrustningslistan.

Liggunderlag: Två cellplast fungerar bra.

Sittunderlag: Låt ett liggunderlag dubblera som sånt

Turkidor, stavar och pjäxor: javisst

Spade: Se till att det är en stadig spade för det kan behövas och då får den inte gå sönder speciellt inte eftersom du är ensam och det inte finns någon fler spade.

Kamera: Javisst

Karta och Kompass: Javisst

1st kåsa, tallrik och Bestickset: Ät direkt ur kärlet du lagar till maten i eller ur påsarna om du kör med mat som du kan värma genom att slå vatten direkt i påsen.

1 st vattenpåse 2l: Nix

0.5l termos: Skulle köra med två 1 liters termosar och fylla dem med hett vatten på morgonen och kvällen. Fast det beror också på om du har plats i ryggsäcken och om det blir för tungt. Själv kör jag med pulka och vikten är inte lika viktig då.

Compeed, hudkräm, Plåster, lypsyl, Tandborste, Tandkräm, Tvål, deo, toalettpapper: Deo är väl lite onödigt.

Diskmedel, Diskborste: Byt ut diskborsten mot en disksvamp. Om du köper mat som du värmer direkt i påsen kan du kanske klara dig helt utan diskgrejor.

2 st ulllångkalsånger, 1 långkalsånger i flece eller mikroflece: Varför så många kalsonger?

1 st yllevunderställströja, 1st craft tröja eller försvarets vilken är bäst, 1st mellantjock ylletröja, 1st fleacetröja: Varför så många tröjor?

6 par kallingar: 2 par räcker anser jag

1st bomulls t-shirt till natten: Varför det du har ju med dig ylleunderställ och oavsett det så skulle jag aldrig använda bomull i fjällen och absolut inte på vintern.

4 par tunnare syntet strumpor: 2 par borde räcka

Handskar, ett par tjockare och ett par tunnare: kör med en innervante och en lös ytterskalshandske istället.

2 st fleacehalsduk: 1 räcker fast varför någon överhuvudtaget när du har rånarhuva?

Solglasögon eller skidglasögon: Både och.

Vindsäck om jag får tag i det, är det nödvändigt: Ja det är en av de viktigaste sakerna du har med dig. Inte bara till nödsituationer utan även bra för att få lä när du rastar.

Behöver jag snödamasker: Klart att du kan klara dig utan men jag skulle rekommendera ett par dylika.

Behöver jag något stegjärn att fästa under pjäxorna: Nja det känns nog lite onödigt

Behövs solfaktor: Ja utan tvekan. Har du bra väder så är det stor risk att du bränner sönder det som sticker ut, dvs näsan kindknotor, ögonbryn, örontippar.

tackar

Tackar för att du tar dig tid och ger råd björn! uppskattat :)

då byter jag till 1 1l termos och en 0.5l termos. Får eventullt köra ett större spritkök också då om det ska gå att värma så stora mängder inom rimlig tid.

angående 3 par långkallingar, så är de ullkallingarna jag har tunna, och jag har inga tjockare så tänkte att fleace säkert var billigt. Jag är mer rädd för att frysa än att bära tugnt, brukar inte ha så mkt mer problem med vikten. Samma sak med de andra tröjorna. Men skulle det räcka med skalbyxor och 2 par tunna ulllångkallingar ?

Sen angående stegjärnen, det har snöat massor i sarek och sen blivit blötsnö så den ligger tungt. Men kommer det inte vara problem att ta sig upp på toppar om det är halt och sånt utan stegjärn? eller borde jag klara mig utan?

Fan, deo och nya kallingar är ju viktigt annars luktar man som en skunk :)

Inga viktiga grejer som jag glömt ?

Helt seriöst så tycker jag att du ska undvika Sarek om du aldrig tidigare varit på vintertur. Jag vet att du tycker att jag låter som en moraltant men alltför många dör under vintern pga att dom helt enkelt inte vet hur dom ska bete sig när vädret inte ser ut som på vykorten.

Första gången jag testade vinterturer åkte jag tillsammans med 4 kamrater till Ammarnäs med tanken att åka en del efter Kungsleden och sedan tillbaks bara för att testa vår utrustning. Vi tog oss 9 kilometer till Aigertstugan där vi fick stanna hela resan pga snöstorm. Vi kunde bara göra korta turer runt stugan men vi fick i alla fall testa vår utrustning för att se vad som fungerade och inte fungerade.

Samma helg DOG en ensam skidåkare ungefär två mil från stugan där vi befann oss. Han hade valt att åka efter sommarleden och inte hittat fram till den stuga han tänkt sova i. Till slut hade han gett upp och bara lagt sig ner mitt på leden. När fjällräddningen fann honom var det för sent.

Jag är mycket glad att vi valde att göra korta dagsturer istället för vår planerade rutt samt att vi valde ett område med stugor.

Du gör naturligtvis som du vill men om man inte vet exakt hur man ska bete sig under vintern kan det hela sluta mycket olyckligt.

lungan

Tror jag klarar mig. Taskiga förhållanden så ger jag mig inte ut eller vänder. Jag skriver här bara för att få praktiska tips men inte varningar om att man måste ha hög kapacitet etc.

Som sagt var, du gör som du vill, jag tänker inte försöka neka dig att göra detta eftersom jag vet att det inte är lönt.

Ändå vill jag råda dig att testa i lite säkrare förhållanden innan du beger dig ensam till Sarek. Nöj dig helst med en stugtur första gången du ger dig ut vintertid. Dina marginaler blir då betydligt större om det skulle visa sig att delar av din utrustning inte fungerar som du tänkt. Du kan ju ta med dig tält och all annan utrustning så att du kan testa all utrustning. Träna på att gräva snöbivack under säkra förhållanden så att ditt första försök inte blir under rykande snöstorm.

Om du vill ha råd så är dessa mina råd:
1. Håll dig till områden där det finns tillgång till stugor
2. Upprätta ett basläger (tält eller stuga) och gör dagsturer därifrån
3. Gräv en snöbivack och övernatta i den (du kommer antagligen att upptäcka att det är bekvämare än tält).
4. Skippa alla tankar på att hinna långt. Som en kompis till mig alltid säger när vi är ute på tur, "det är inte hur långt man åker som räknas utan hur länge man är ute".
5. Testa, testa, testa

Tror jag klarar mig. Taskiga förhållanden så ger jag mig inte ut eller vänder. Jag skriver här bara för att få praktiska tips men inte varningar om att man måste ha hög kapacitet etc.

Din fysiska kapacitet är det ingen som ifrågasätter. Den kan vara precis hur hög som helst, det är sällan avgörande.

Väderomslag kan komma snabbt (Anarisolyckan). Att låta bli att ge sig ut eller att vända om är ofta inte ett alternativ. Då gäller det istället att veta exakt hur man ska agera. Att tex gräva nödbivack är inget man klarar av första gången i skarpt läge, men kan vara nödvändigt för att överleva. Erfarenhet är i dessa lägen guld värd. Att dömma av dina frågor saknar du tillräcklig erfarenhet för en solotur på vinterfjället utanför lederna. Erfarenhet skaffar du med fördel i områden där du har nära till närmsta stuga.

Mitt tips är därför att du håller dig till tex kungsleden och istället planerar in tid för att träna på saker som att hantera vindsäcken, gräva bivack, sätta upp tält i snön mm. Allt för att du inför nästa tur på ett säkert sätt kan höja ribban något om du så önskar. Skulle även rekommendera att du läser på lite mer i ämnet alternativt tar en kurs. Men självklart ska du ut på vinterfjället! ...låt det bara inte bli sista gången.

Hej Kjpil!

Jag håller med flertalet här, ska du ut och skida i fjällen eller ska du flytta dit?

Du kan ta med dig allt du skriver om du själv vill börja från noll och sammla erfarenheter.
(dock i närheten av bebyggelse)

Det blir som en kurs om vi skall diskutera varje pryl på din lista, men

Tonvikten behöver läggas på det vesäntliga

hålla värmen

energi

navigation

säkerhet

du är färskare i gamet och själv !så:

värme: din sovplats behöver vara lite överdimensionerad
det är din privata överlevnadsstuga,
skall du ha din -2 säck så komplettera med en minus 2o säck
-30 kan du räkna med
en -40 komforttemp säck dun, skulle jag rekomendera, finns beg ca 2000 kr
du behöver lite marginaler,

Du fryser mer om:

du blivit svettig och smutsig

om du blir sjuk

om något blir fuktigt, vått tex sovplatsen.

någon faktor som sänker din energinivå, felbedömmnngar,stress, utmattning etc

kläder:

Ta på dig allt du behöver redan hemma,och testa!
för att vara ganska stilla i stormiga -30 grader
i ca 20 min....kanske sök reda på ett frysrum i din närhet och testa. är det så kallt så ska du i säcken snarast, bara för matstopp eller tältriggning.

Allt du har på dig där ska med,

+ 1 xtra strumpsett , innerhandskar

brännare eller eld, 1 stor termos, 1 kastrull.1 sked

snöspade eller liknande.

2 kompasser, karta

förband....

smart rep kit för skid utr.

tält?? är det lavinrisk och stormrisk+ att du inte är erfaren så ska det gå raskens när du ska i din
räddningsstuga---en färdigpackad sådan i bivacksäck tar 1 min att få ut och hoppa i
kolla mina inlägg.

skit i resten

mvh

H

Senast ändrad:
hej Henning

Gillar ditt sätt att tänka :) Tackar för tips, nu har jag läst på om alla konkreta grejer som tagits upp här i tråden och pratat med en del folk så jag känner mig redo för avgång. 3 dagar har det tagit att planera, kanske tar 3 dagar till innan man kommer iväg, om jag nu får tag i all utrustning och förhållanden ser bra ut annars är det ju döfött :) Med den inställningen som många här verkar ha så antar jag att de blir sittandes hemma, medan jag kan glida på fjället, so long loosers :)

Jag har tagit mig runt halva jorden genom att inte oroa mig, inte planera så mycket och testa nya saker. 11 månader i australien och 4 månader i sydostasien har jag mestadels vandrat, hade jag aldrig fått till om jag tvivlat på mig själv, spenderat alla pengar på lyxutrustning eller överdrivit alla risker. Så länge man tänker rationellt och inte är dum så brukar det mesta lösa sig, det är också min erfarenhet från norska fjällen som jag spenderat en del tid i. Det där med att allt kräver så mkt planering och dyr utrustning är bara bull. Däremot håller jag med om att man alltid måste veta vad man ska göra, men det handlar mycket om att inte tappa fattningen och vara rationell även under press. Men det där hänger mkt på personlighet.

Jag vandrade jotunheimen i 5 dagar, besteg bland annat galdöpiggen och glittertind med full packning och tältade på högfjället i ett kupoltält som kostade 200 spänn på ica. Det kan jag iofs inte rekommendera, blev som en vacumförpackning när det blåste, kondens överallt och regnet åkte rakt igenom, men vandringen var lyckad oavsett och tältet räckte - allt går så länge man inte ger upp.

Du som skrev att vandring inte var någon tävling och att allt skulle gå så långsamt. Det finns olika sätt att se på den saken. För mig är friluftsliv en träningsprestation och tävling mot mig själv, action är värt lika mycket som naturupplevelser

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg