Hjälp, tips för Sarek

Nattkallt

Hade inte heller tänkt lägga mej i,men nu har vi haft temp under -20 och på vissa platser ned mot -30°,kylan håller i sej,härligt väder på dagen.Massor av snö och på sjöarna finns vatten under snön,speciellt där ingen kört upp ett skoterspår sen länge.
Hängdrivor lite här och var på högre höjder.

Präxis!
Rätt så kallt i Lappland just nu och massor med snö. Minus 18 i morse men solen skiner på dagarna så lyckas man hitta lä i solen så kan det bli plusgrader framåt ett-två på eftermiddan.

Som sagt var, en mycket dumdristig idé från början till slut men han verkar inte vara ett dugg intresserad av negativ kritik, det enda han tar åt sig är positiv kritik och tips om material och annat.

Medlemmen "Majjen" skrev flera gånger om att "det verkar gå troll"

Jag har funderat på det flera gånger nu, denne äventyrare med sovutrustning till ett par minusgrader.

Kanske är det bara någon som ville ha igång folk?

Jag tar honnom i alla fall på allvar och hoppas att han inte blir i behov av en utväg

För enligt mig så har han ingen riktig sådan med sig.

Hoppas det börjar illa och därmed slutar bra och inte tvärom.

/H

:(

För er som ville har rapport kan jag avslöja att det inte gick bra för mig. Jag hyrde mycket av utrustningen och allt verkade gå fint.. jag satte på compeed innan avgång eftersom jag hade hyrpjäxor. Tyvärr räckte inte det och jag hade fått 5cm diameter skavsår efter 2h vilket blev för smärtsamt och jag oroade mig lite för hur det kunde utvecklas om jag fortsatte så jag vände. Så mycket pengar och energi på ingenting :( Känns absolut inte kul men hellre försöka än inte, får bli en annan gång.

Shit happens, får ladda upp till en annan gång senare i vinter eller nästa vinter beroende på när jag får möjlighet :/
Tråden avslutad hoppas jag

Tråkigt att du fick dig en sådan erfarenhet, om ett tag när du smält det som du nu ser som ett nederlag, har du behållning av den!

Kan bara instämma i att det är skönt att du lever.!

/H

Alla resor blir inte lyckade. Min första fjällresa slutade i att alla saker var blöta och vi satt bara och längtade hem. Som tur var var det under sommaren så vi tog ingen skada. Den stora anledningen till att det gick som det gick då var att vi aldrig testat de grejor vi hade med oss på hemmaplan.

Försök till nästa gång att testa så mycket som möjligt av din utrustning på hemmaplan, och lägg gärna ett par nätter i början av resan i närheten av stugor så att du kan testa både vintertältning och snöbivack i trygg miljö innan du ger dig iväg längre in i fjällvärlden.

Tur i alla fall att du överlevde!

avslutad210712

Gäst
För er som ville har rapport kan jag avslöja att det inte gick bra för mig. Jag hyrde mycket av utrustningen och allt verkade gå fint.. jag satte på compeed innan avgång eftersom jag hade hyrpjäxor. Tyvärr räckte inte det och jag hade fått 5cm diameter skavsår efter 2h vilket blev för smärtsamt och jag oroade mig lite för hur det kunde utvecklas om jag fortsatte så jag vände. Så mycket pengar och energi på ingenting :( Känns absolut inte kul men hellre försöka än inte, får bli en annan gång.

Shit happens, får ladda upp till en annan gång senare i vinter eller nästa vinter beroende på när jag får möjlighet :/
Tråden avslutad hoppas jag

Tråkigt att det slutade som det gjorde.

Compeed brukar jag sätta på när jag fått blåsor eller början till skavsår vilket som tur är inte hänt många gånger. Tidigare brukade jag tejpa utsatta delar av foten de första dagarna av en tur just för att slippa blåsor/skavsår men nuförtiden har jag slutat med det. Speciellt om jag skulle använda nya och/eller hyrda skor/pjäxor såg jag till att tejpa.

Tur i oturen får du trösta dig med. Det var en av årets kallaste nätter nu med temperaturer ned mot -39 grader i Norrbotten och en natt i de temperaturerna och med din utrustning kan jag lova att du inte hade velat uppleva..

Ta nu nya tag och planera in en enklare fjälltur nästa gång och som sagt ska du nog skatta din lyckliga stjärna för att du fick vända. Du hade alldeles för otillräckliga kunskaper och utrustning för den tur du tänkt dig vadän dina "fjällrävar" sagt till dig.

Angående compeed så är det inte särskilt bra för förebyggande skavsårstejpning och kan lätt förvärra skavsåret snabbt. Om du behöver tejpa förebyggande så är Leukoplast 5cm betydligt bättre.
Lycka till i framtiden

bilder

jag fick inga bilder som är värda att visa, så hoppar bilderna.. men du kan se andra bilder jag tagit från andra ställen om du vill på www.offtrack.se (sidan kommer att uppdateras framöver med bättre design, och troligen en proffesionell genomgång av näringslära+livsmedel+vandring)

Angående att avbryta roliga aktiviteter pga omständigheter som skavsår eller sjukdom är aldrig kul, men sånt som händer och har hänt mig förr också. Bara till att försöka igen så fort man får möjlighet.

Orkar inte ens bemöta allt subjektivt snack om risker, det är ju löjligt när man inte känner personen i fråga.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg