Hjälp, tips för Sarek

Nu är det väl snö uppe i dina trakter?
ut i ett vindskydd och prova säckarna.
Jag har en dunsäck -2 extrem -12 och jag fryser sällan men f-n när jag sov i vindskydd i vintras och det vart 5-6 minus så frös jag som en hund trotts fliströja och underställ.
Så minus 20-30 grader så säger jag bara lycka till.

Till alla andra:
Tyvärr verkar den här killen inte riktigt mottaglig för negativ kritik runt sitt Sarekprojekt, vi är många som försökt få honom på bättre tankar men inte lyckats.

Till kjpil:
Ett sätt att få det varmare när du ska sova är att använda dig av snöbivack. Inuti en snöbivack håller det sig kring noll grader och då bör du överleva med dina sovsäckar.

Problemet för dig är att du aldrig testat att göra en snöbivack och då är det ju inte så lätt att planera en resa utifrån de förutsättningar du har.

Har du någonsin provat att gräva en snögrotta? Antagligen inte men en snöbivack bygger på samma princip. En del brukar gräva en gång i snön, vidga en sovplats åt ett håll och därefter täcka över gången med block. Fördelen med att göra så är att man kan stå upp nästan hela tiden. Nackdelen är att man måste skära till block vilket ibland kan vara knepigt.

Ett annat sätt är att helt enkelt gräva sig rakt in i en snödriva och därefter utvidga hålet så att du ryms att sova. Nackdelen med ett sånt alternativ är att du lätt blir blöt.

Hursomhelst får du räkna med att det tar 1-2 timmar att gräva en bivack så det gäller att börja i tid.

Kan få låna en swetizisk armekniv av en kompis, en av de minsta modellerna, men med en ganska stor kniv sa hon. Kan det räcka som enda verktyg (förutom nål och tråd och remmar och bestick och så). Men kniven har jag tänkt som ett verktyg i största allmänhet för oförutsedda saker. Är det nog?

Jag hoppas att jag kan få nåt reparationskit till bindningarna på skidorna där jag ska hyra dem.

Livlinana ska man väl ha bakom sig när man passerar lavinfara om man hamnar i lavin för att veta vilken riktning man ska försöka gräva? Används den till nåt annat om man inte ska på glaciär?

Och David, vad för specifika sake rär det du tycker jag ska fundera igenom? Det där med att tvätta sig så sällan är inget för mig, jag brukar normalt ha ren t-shirt, kalsånger och strumpor för varje dag. Och tvätta hela kroppen noga varje dag. Fast det här är ju sommar och höstvandringar jag snackar om som sträcker sig över en vecka.... antar att man måste göra annorlunda om man ska vara borta mkt längre.

Att ta med sig en mindre multitång är inte fel tänkt, men du behöver inte oroa dig över kvaliten, efter att ha många sådanna som passerat mina händer kan jag nog säga att det inte är hur stor risk det är att de går sönder första veckan som skiljer de dyra från de billiga...det är om de håller måttet efter 5-10 års flitig användning. Köp du en 69-kroners på närmsta mack...

...Någonting som inte är ett marginellt problem och där jag tycker du tänker helt galet är sovsäckarna!
1. Du har inte särskilt mycket fett på kroppen (efter vad jag förstått).
2. Du är frusen om fötterna.

Med de två sakerna i åtanke hade jag närstan förväntat mig att du skulle frysa lite även om det "bara" blev -10 under natten.
Med temperaturer som inte ovanligtvis närmar sig de -30 så kan jag lova dig att det kan bli en Mycket otrevlig upplevelse, förhoppningsvis inte så pass att att folk måste gråta over dig utan att det duger med goda skratt.

Jag blir mäkta förvånad att ingen föreslagit dig att LÅNA ihop till denna kritiska utrustningsdetalj!!!
Om du har möjlighet att komma och hämta den i södertälje kan jag låna dig min -18 säck (syntet=mer lätthanterad vad gäller fukt) (detta skrivet utan att jag vet var du bor)...om du inte kan det hoppas jag sannerligen att du kan låna någon annans, känner du ingen så fråga här på utsidan...så många som (rätteligen) tyckt rätta till socsäcksdetaljen borde det inte vara svårt att få låna någon i din region iaf.
Om du inte fått tag i en vindsäck så tycker jag samma gäller för den, det är delvis en bekvämlighetsdetalj men framförallt en säkerhetsdetalj...Det finns gott om väder som i princip omöjliggör uppsättning av tält ens om man är två personer på ett tvåmanna tält. Det är unjefär tre gånger svårare att slå upp tält i hård vind och med klumpiga kläder om man är ensam än om man är två...summan blir mer än delarna i sådnna situationer!

Sen finns det en massa små säkerhetsdetaljer som jag tycker att missats att ta upp...

...säkerhetsrem på tumvantarna (som ska vara av skal och foder i olika plagg), Behovet av att för dig själv definiera vilka saker som under några om ständigheter som helst inte för bli fuktiga och ta nödvändiga åtgärder för detta, behovet av planering kring ljuskällor, Små "nödvärmekällor" i form av handvärmare de gånger man behöver få upp skydd och få i sig varmt för att få händerna att fungera långsiktigt igen...

...listan kan göras lång men faktum kvarstår:

Jag skulle inte rekomendera någon att ge sig ut på solotur på vinterfjället utan att först ha gjort det med andra, det är en mycket speciell miljö.
Av de meriter du räknat upp kan jag garantera dig att ingen av dem kan förberede dig för en del av det som du kan komma att stöta på!
Det handlar inte om din fysiska prestationsförmåga, det är en liten faktor i sammanhanget. Erfarenheten är den ensamt största variabeln och efter den kommer antingen utrustningen eller gruppens storlek och sammansättning beroende på andra variabeln.
Jag törs utan vidare säga att en 65 åring med erfarenhet (behövs inte mycket bara 3-4 veckoturer) skulle vara säkrare, även om han/hon tog din utrustning och du fick köpa ny för 20 000!

Jag kan inte råda dig till att genomföra det här på det sätt som du tänkt dig; tänk om och lägg dig på en mer rimmlig nivå för din erfarenhet...tänk dig för:
Du har fått svar från både riktiga "gamla rävar" och nybörjare, vissa som lutar åt extremsport och prestationsfriluftsliv och andra som bara vill glida runt och njuta.
Ett försvinnande litet fåtal har inte avrått dig...
INGEN har sagt att "visst ska du bita dig fast vid din ide och ta dig an sarek utan vinterfjällserfarenhet för du kan inte få en underbar upplevelse någon annan stans" eller liknande.

Erbjudandet om att låna dig min sovsäck kvarstår oavsett till vilka fjäll du beger dig, mitt nr: 0706673334

Oavsett hur du väljer att gör önskar jag dig lycka till!

Det är en del av poängen med forumet, bolla idéer och få respons

om ett projekt har för många felande länkar så faller det

om andra efrarna börjar föreställa sig någon framför sig i 5 cm isolering liggandes på kalfjället
blåfrusen i ett omkullblåst tält med 2 dagars skidning till närmsta hjälp så är det bara bra att
många reagerar

Jag gillade idén och djärvheten med

det finns fortfarande lösningar, även med låg budget som gör det genomförbart
men bara om äventyraren återvänder.

H

tack

Tack för ditt inlägg fabian, mycket hjälpsamt. Vi får se hur det går för mig, jag hoppas på att kunna vara ute men ser förhållanden jättedåliga ut så blir det en annan gång. Bor lite för långt ifrån dig för att låna sovsäcken :) Men jag snackade precis med en riktig fjällräv, han sa att det inte var några dimmor alls med mina sovsäckar och jag har också läst flera guider där det står att 2 säckar i klass med mina ska räcka så jag hoppas på det, annars får jag vända hem. Dö kommer jag iaf inte att göra.

klar för avfärd

Nu har jag packat, 74kg naken och 108kg med all utrustning och skidor. Så imorgon Im offtrack. Blir fin träning iaf.

Har tränat hela gårdagen på att sitta med fönstret öppet, titta på tv och trycka i mig isterfett som jag fick tips om. Men allt som hände var att jag fick glukosbrist i hjärnan som fick drivas av ketonkroppar. Andedräkten luktade aceton och jag fick ökad sannolikhet att utveckla diabetes, hjärt-kärlsjukdom och cancer. Så jag kör vanlig kolhydratsrik mat istället.

Tack för alla tips. Och ha en fin påsk, I will!

Senast ändrad:
Nu har jag packat, 74kg naken och 108kg med all utrustning och skidor. Så imorgon Im offtrack. Blir fin träning iaf.

Har tränat hela gårdagen på att sitta med fönstret öppet, titta på tv och trycka i mig isterfett som jag fick tips om. Men allt som hände var att jag fick glukosbrist i hjärnan som fick drivas av ketonkroppar. Andedräkten luktade aceton och jag fick ökad sannolikhet att utveckla diabetes, hjärt-kärlsjukdom och cancer. Så jag kör vanlig kolhydratsrik mat istället.

Tack för alla tips. Och ha en fin påsk, I will!

Lycka till!

Jag hade först inte tänkt lägga mig i den här tråden eftersom jag tycker att den luktar troll lång väg. Men möjligen är du en högst levande person som faktiskt tänker ge dig ut i vinter-Sarek utan någon större erfarenhet. Du efterfrågar råd från erfarna vintervandrare, men negligerar de viktigaste råden. Visst - du är säkert vältränad och orädd för fysiska ansträngningar - och med det kommer man långt. Troligen kommer du att få en fantastisk upplevelse med ömsom strålande och ömsom busigt väder. Med största sannolikhet kommer du att komma tillbaka hem med ett: Vad var det jag sa? Men det innebär inte att du har rätt. Det finns - i mitt tycke - fyra uppenbara fel i din planering. Jag tar dem i "viktighetsordning":

1) Din sovsäckslösning: Om det blir 30 grader kallt - vilket det mycket väl kan tänkas bli - är risken inte obetydlig att du fryser ihjäl. Det hjälper föga att du klär på dig allt vad kläder du har om inte dina sovsäckar är mycket rymliga.

2) Lavinfara: Du ska - för helvete - inte röra dig i lavinfarligt område. Det är farligt när man är flera och det är mycket dumdristigt när man är ensam. När du färdas i dalgångar ska du välja de breda och du ska hålla dig i mitten. Undvik Bastavagge. Ladda hem senaste numret av Fjällsäker: http://swenviro.naturvardsverket.se/fjallsaker/pdf/fjallsaker08/Fjallsaker_2008.pdf
På s 10-11 får du grunderna i lavinkunskap. Lär dig hur du avgör om sluttningen är farlig. Bläddra fram till s 16 och lär dig lite om vindens kyleffekt. På s 22 hittar du sedan några bra webb-adresser.
Lämna säkerhetslinan hemma och välj säkra vägar.

3) Hygien: Ständigt försvarar du ditt hygientänk. Det är ren och skär dumhet att tvätta sig ofta under vinterfärder. Jag är precis hemkommen efter fem dagar i Jämtlandsfjällen tillsammans med min hustru (som har en känslig näsa). Vi sov ömsom i tält och ömsom i stugor. Som ett experiment bestämde jag mig för att både skida och sova i samma ullunderställtröja till hustrun opponerade sig. Det hände aldrig. Dock - efter bastu i Lunndörren dag fyra, så övergav jag mitt experiment. Du skriver att det är värt det extra slitet för att hålla din hygien. Det handlar inte om slit. Det är inte den onödiga vikten jag talar om. Det är kyleffekten.
Just nu tänker jag på tvättning, om jag ska köra spritservetter eller värma vatten och köra med tvål och trasa. Har köpt deostick som jag ska kapa en bit av. Många tänker annorlunda än mig, men jag tycker att det är värt extra slit för bättre hygien.

4) Du måste ha med dig mat för ytterligare någon dag. Du kan bli liggande utan att ha möjlighet att förflytta dig. Om det sker när du är längst bort från civilisationen kan det bli problematiskt - minst sagt - om du inte har reservmat.

HåkanF

Aj tusan... han hann visst ge sig iväg...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg