Jag har funderat på några regnskyddande träningsbyxor som man kan ha på sig för risk att det finns något snår etc som man ska förbi. Hinner knappt tänka på mer saker nu men detta är en sak jag borde ta beslut i.
Av de delar av bohusleden jag gått i har snår, dvs växtlighet som når en bit upp på byxbenen, varit det vanliga. Det är nog snarare så att du ibland kommer gå på en grusväg, men oftast i snår.
Det kommer också regna säkert minst två veckor, effektiv tid, under din tur på 6-8 veckor. Kan bli mer också! Jag hade aldrig gått utan regnbyxor.
Även om man väntar tills regnet slutar vräka ner så är växtligheten blöt och du går i växtligheten så du blir blöt.
Ha 100% säker förvaring för sovsäck, 1st underställ, 1par ullstrumpor, så har du iaf nått att byta till.
Komplett Triangakit verkar rejält för 1 persons om ska leva mest på Real Frystorkat.. Mitt kök väger 86g för brännaren och 150g för en kastrull på 0,8l, totalt 236g..
Men jag kommer nog upp i 300g om man ska räkna grytmysaren, alltså ett isolerande fodral jag gjort till kastrullen, av tunnt liggunderlag och silvertape. Kastrullen kan hålla värmen i grytmysaren och maten kan därför lagas på eftervärme.
Beroende på hur många delar ditt trangia består av kan du överväga att slopa en del av delarna.Behövs mer än en kastrull? Om du väljer bort stekpannan så vill jag varna för att kastruller kan deformeras om man klämmer ihop dem utan stekpannans skydd, men i övrigt så är den rätt onödig. Ett aluminiumfolielock väger mkt mindre!
Jag har inte sett att du har nått med att äta med/ur?
När jag använder gaskök äter jag gärna ur kastrullen. Har jag stor + liten kastrull funkar de som skål + kopp.
Sotiga trangiakastruller går också att äta ur men jag tycker det är jobbigt att hantera den där soten.
I sommar tänker jag tesat matlådeburk som matskål. Lätt, lagom värmeisolerande att hålla i, plus att man kan spara matrester eller skjuta upp disken med hjälp av ett hyfsat tätt lock. Ett litet hål, med ett snöre, för att enklare hålla koll på den tänkte jag fixa.
Apropå disk, och andra fuktiga/smutsiga saker, så kan det vara väldigt smidigt med nån slags nätpåse eller annan luftig förvaring som du kan fästa ordentligt på ryggsäcken.
Då kan man ha blöta grejer i tryggt förvar däri och slipper riskera att de lossnar
Ååååhhh önskar att det var jag som var påväg ut nu!
Har gått Gbg-Munkedal hittills men i kortare etapper. Men en dag kommer jag ha gått hela sträckan. Finns mycket fint att se!
Viktigast av allt är att komma ihåg att det blir vad man gör det till.