Hjälp! Min första vandring!

Vet inte faktiskt. Men nu är allt inhandlat och ikväll provpack och tälttest.

Om det är en Trangia GB-74 brännare som du nämnde tidigare så behövs ett Trangia kök att montera den i. Brännaren kan inte användas fristående, utan passar bara i köket. Enklast och lättast är Trangia 27-3 UL som har 1-liter grytor och passar för 1-2 personer.

Klockan ställd på 06.00 imorgon och allt måste vara klart 09.00 så att jag har de två sista timmarna innan tåget går till att kunna justera lite eller ha några minuters utrymme till att lösa något.

Ikväll satte jag upp tältet och monterade även på innertältet. Tog 40 minuter att sätta upp och ta ner och då var jag helt ovan och hade några frågor under tiden. Det där fixar jag på tio minuter sen när jag behöver sätta upp det så det känns positivt.

Det jag inte gjort är att ha provpackat ännu. Men därför är klockan ställd extra tidigt imorgon och det kan vara skönt att komma upp så tidigt för att det inte blir mer än 3 km vandring imorgon. Endast från busshållplatsen till starten av Bohusleden. Känns inspirerande rakt av nu. Enda lilla hindret är ensamheten men den får jag ju lära mig leva med där ute. Kanske blir det som gör att jag känner att det verkligen var värt det?

Endast spade och handskar är det som återstår nu att ev ta med sig. Får verkligen hoppas allt får plats inuti ryggsäcken samt att det inte väger way to much men det löser sig.

Skrev ett svar här innan från mobilen på tåget på väg hem eller vad det var men jag råkade trycka på fel knapp så det sändes inte :(

Det blev ett trangia 27-3 ul iaf. Så lämnar spritbrännaren hemma samt minst ett kokkärl. Ev stekpannan också. Funderar lite vad det är för mat man kan tänkas proviantera när ens frystorkade är slut. Det är väl där frågorna är nu. Möjligen borde jag haft med mig kaffe eller te men dricker ju oftast inte det så jag får väl klara mig utan det helt enkelt. Kanske kan förgylla vissa stunder.

Testade ju att tejpa fötterna och gå runt i skorna fullt ut idag typ. Kändes skönare och skönare. När jag inte hade fokus på skorna tänkte jag inte ens på det. Inget som närmade sig ett sår ens. När jag dock rev av tejpen så var det något på trampdynan nära lilltån som började göra ont. vet inte om något legat veckat där eller vad det var.

Mycket att lära sig på vägen men tid har jag ju och efter några dagar kommer jag vara inne i det helt och hållet.

Får se hur mycket jag kommer sova inatt. Ska bli intressant hur jag upplever första natten själv ute i skogen men det vänjer man sig också vid :)

Vet inte om det kan finnas några sista minuten tips men jag kör salt och peppar från Max iaf. Tyckte det var små påsar som borde passa väl på vandring.

Sen införskaffade jag mig en keps, ett skärp, ett extra par kalsonger helt i merinoull, samt en t-shirt helt i merinoull. Utöver det även en sked/gaffel/kniv. Även något liknande cykelbyxor för att minimera risken för skav.

Skriver säkert något inlägg efter att allt är packat imorgon. Bara hoppas det inte blir med tårarna i ögonen för att jag inte får ihop det men när jag tittar på det hela så borde allt få plats utan problem.

Enda funderingen är... blir det tältet som får vara utanför ryggsäcken ifall det inte få plats? Hur hittar jag lösning på att spänna fast det på ett bra sätt? Detta borde jag haft klart men men...

Tack för all hjälp jag fått som lett projektet framåt till den punkt det är nu.

Ett sista tips som du kan ha nytta av kl 6 i morgon bitti.
Hur du fördelar sakerna i ryggan.
Tänk på tunga grejer närmast ryggen. Annars blir du baktung och kan ligga på rygg och sprattla som en upp och nervänd skalbagge.
Lycka till!
79dd2b9d6971981c1d5b021be81bc40e.gif

Ja, lycka till! Har du möjlighet kan du väl göra lite uppdateringar under vandringen också. Spännande att följa, sånt här.

Jag brukar vanligen spänna fast mitt tält under topplocket på ryggsäcken.

/Birger
Det får blir det jag prövar med om jag nu lyckas få fast det hyfsat bra. Bävar verkligen för att ta på mig ryggsäcken när den är helt uppfylld. Vet ju inte vad som väntar mig alls :eek:

Ett sista tips som du kan ha nytta av kl 6 i morgon bitti.
Hur du fördelar sakerna i ryggan.
Tänk på tunga grejer närmast ryggen. Annars blir du baktung och kan ligga på rygg och sprattla som en upp och nervänd skalbagge.
Lycka till!
79dd2b9d6971981c1d5b021be81bc40e.gif
Härligt! Tack för den. Fin överblick som blir enkel att följa. Den kör jag på rakt av :D Har jag något som förhoppningsvis snabbar på packningen :)

Ja, lycka till! Har du möjlighet kan du väl göra lite uppdateringar under vandringen också. Spännande att följa, sånt här.
Blir väl mer tveksamt. hade gärna gjort det men hade behövt massa batteri etc och mer vikt etc. Hade planer på att sända mycket live på Twitch ett tag också. Men dessvärre hade jag inte tiden och förmågan att överskåda det hela. Men jag hoppas det blir lite när jag är åter åtminstone! Kommer nog ta med mobilladdaren dock så jag hoppas kunna ladda på vägen. Ska ju om inte annat ta en stuga två nätter är tanken - om jag nu hittar någon :D Då kan jag ladda mobilen och ev uppdatera efter en tredje eller fjärdedel :)

Tycker fortfarande att du skall lämna spaden hemma.
Ta en färsk pinne från marken och fixa till den lite med kniv så har du något att göra ett hål med.

Tycker fortfarande att du skall lämna spaden hemma.
Ta en färsk pinne från marken och fixa till den lite med kniv så har du något att göra ett hål med.

Låter intressant. Tror jag gör det så slipper jag lite vikt att ha med mig faktiskt.

Just nu är det kasta kartonger och plastförpackningar. Trycker ihop sovsäcken ännu tajtare och ska lägga undan de kläder jag ska ha på mig när jag åker. Resten ska packas ner i sovsäcken.

Struntar jag i spaden är det endast tändare och tändstickor som behövs nu. Tändstål har jag dessutom nu. :D Sen hur fan man gör eld med ett sådant vet i sjutton. en minut youtube får lära mig.

Sista packminuterna nu. Allt verkar få plats. Tältet lägger jag på sned ovanför ryggsäcken under "luvan".

Hittade nyss ett fack längst ner i ryggsäcken som gjorde allt möjligt. Haha. Var tydligen invändigt regnskydd i ryggsäcken som man kunde knyta undertill också.

17.3 kilo väger all packning och då är inte kläderna jag har på mig medräknade. Så jag klarar vikten bra tycker jag. Var orolig ett tag. Allt är nedpackat åtminstone utom bohuslänboken, solglasögon samt tändstickor... får bli provisoriskt till första natten. Packar om sen för jag kan optimera tack vare utrymmet i botten. nu finns det nog lite luft då även om jag skakat ryggsäcken.

Om 30 minuter hämtar taxin mig till stationen, sen är vi på väg. Uppdaterar på tåget mot Göteborg också :D har tagit en bild jag ska försöka lägga upp på ryggsäcken :D

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Minnsk Hjälp mig planera min norrskensvinterresa! Allmänt om friluftsliv 20
AN77 Hjälp med att väga gasbehållare! Allmänt om friluftsliv 22
Wealthylogo Hjälp med identifiering av insekt. Allmänt om friluftsliv 1
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
veni Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck Allmänt om friluftsliv 46
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Hjälp att välja rätt vandringsbyxa Allmänt om friluftsliv 23
J Dalarna Hjälp mig välja hund Allmänt om friluftsliv 37
Alex00 Hjälp! Tentipi Allmänt om friluftsliv 6
Alex00 Bågdrill - hjälp! Allmänt om friluftsliv 8
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
fotografiskt Hjälp med frågor från Tjeckien Allmänt om friluftsliv 3
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
Kortelainen Jotunheimen/Besseggen HJÄLP!? Allmänt om friluftsliv 7
O_Lundberg Hjälp mig Allmänt om friluftsliv 10
linuslimpan Hjälp mig snälla... Allmänt om friluftsliv 8
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
fredrik.hjulfors Min packnings beräknare Allmänt om friluftsliv 1
blastlast Min Sverigevandring Allmänt om friluftsliv 25
fotografiskt Min fjällrävenjacka brann upp Allmänt om friluftsliv 7
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
johanrosander Se min videoblogg om äventyr i Sverige! Allmänt om friluftsliv 0
Vandringshyveln Storlek på min nya rygga?? Allmänt om friluftsliv 5
Slickslack Första utflykten med familjen? Allmänt om friluftsliv 24
Davvids Första solovandring Allmänt om friluftsliv 15
lsjonsson Nu stänger första skidanläggningen i Norrbotten Allmänt om friluftsliv 11
Sezziyanen Helgcamping vid första snön! Allmänt om friluftsliv 0
plingen Snart dags för första campingturen, tips på campingar Allmänt om friluftsliv 0
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
plaskdaja Första snön Allmänt om friluftsliv 15
mindwave Första Vandringen. praktiska tips. Allmänt om friluftsliv 14
Ringblom Grattis Nordanstigs kommun - Sveriges första vargfria kommun Allmänt om friluftsliv 83

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg