Hjälp! Min första vandring!

Önskar dig en riktigt god tur. Hoppas på en och annan rapport längs vägen.
Om du behöver assistans i Göteborgsområdet är det bara att hojta. Vi bor ganska nära där etapp 3 slutar :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Önskar dig en riktigt god tur. Hoppas på en och annan rapport längs vägen.
Om du behöver assistans i Göteborgsområdet är det bara att hojta. Vi bor ganska nära där etapp 3 slutar :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ser du någon som kryper fram förbi ditt hus så kom ut med lite vatten 😀 Jag ska nog klara mig bra. Lär dock uppstå många situationer som man inte räknat med. Hoppas mest jag får igång mitt stormkök.

På tåget upp är det fokus kolla hur enkelt det är att hitta rent vatten längs leden. Men det funkar väl att ta från vattendrag med mitt "sugrör". Den frystorkade maten. Tar man bara vatten från sjön och häller i typ? Över 70 grader ska ju allt dö... detta är nog där jag är mest ute och cyklar.

Glömde säga tack, Hodder. Jo, rapporter blir det de två eller tre gånger jag tar en stuga längs vägen, om jag hittar någon. Då kan jag ladda mobilen 😀kasst batteri i den så kommer inte använda på turen mer än måstelägen. Fulladdad kl 09 idag. Nu 67% bara. Visserligen flitigt använd efter datorn packades ner.

Packningen ser bra ut, var lite orolig när jag såg din lista med fibersovsäck, 3 gastuber, 15 paket frystorkat mm att det skulle bli trängre i ryggsäcken. Lycka till på turen, hoppas allt går bra och att vi får lite uppdateringar under vandringen.

Även jag bor i Göteborg (nära etapp 3), så skicka ett PM om det är något du behöver assistans med.

Några handskar införskaffades dock aldrig. Kan ju bli dumt detta. Försvann helt från min lista jag skrev dessutom. Tändstickor, folie och toapapper kom med. Kanske borde tagit ytterligare någon rulle.

Nu kommer alla tankar "fick jag med mig allt". Kniven kom väl med? Tänkte sätta den i skärpet men onödigt ha på tåget. Var la jag nu den? Försökte ju dela upp i lite olika fack... var ju tomt där hemma i rummet ju...

Packningen ser bra ut, var lite orolig när jag såg din lista med fibersovsäck, 3 gastuber, 15 paket frystorkat mm att det skulle bli trängre i ryggsäcken. Lycka till på turen, hoppas allt går bra och att vi får lite uppdateringar under vandringen.

Även jag bor i Göteborg (nära etapp 3), så skicka ett PM om det är något du behöver assistans med.

Tack! Jo, innan den etappen lär jag märka om något är helgalet. Bara jag får igång trangiaköket så, men testade montera det imorse. Inte startat det dock. Helt ny på det.

Tyckte jag hade hyfsad överblick med allt som legat på golvet. Var själv lite orolig för tält, sovsäck och liggunderlag. Gick ihop precis detta. Klarade vikten rätt bra också trots att jag hade noll koll på vad allt kunde väga.

Stressen är åtminstone borta nu även om tankar "saknar jag något" kommer. Men ser fram mot det. Lugnet - även om det kan vara lite ödsligt.

Några handskar införskaffades dock aldrig. Kan ju bli dumt detta. Försvann helt från min lista jag skrev dessutom. Tändstickor, folie och toapapper kom med. Kanske borde tagit ytterligare någon rulle.

Nu kommer alla tankar "fick jag med mig allt". Kniven kom väl med? Tänkte sätta den i skärpet men onödigt ha på tåget. Var la jag nu den? Försökte ju dela upp i lite olika fack... var ju tomt där hemma i rummet ju...

Vet hur det är, därför har jag en excel lista jag sätter samman inför varje tur med två kryssrutor framför varje artikel ("fixat" och "packat"). Men då brukar mina längre vandringar vara framförallt i fjällvärlden där det inte finns möjlighet att komplettera något man glömt "på vägen", så det kan vara helt avgörande att man får med sig allt.

Tack! Jo, innan den etappen lär jag märka om något är helgalet. Bara jag får igång trangiaköket så, men testade montera det imorse. Inte startat det dock. Helt ny på det.
.

Borde inte vara något problem. Montera tuben på ventilen (kolla alltid att oringen längst ner i ventilens gänga alltid finns kvar, och gängorna är rena) tills det slutar pysa (att det pyser ut lite gas på slutet när du gängar av/på tuben är helt normalt). Dra inte åt tuben för "kung och fosterland" då du kan skada gängorna. Dra åt lite bestämt tills det är tätt och ingen gas pyser ut, det räcker.
Dra på lite gas och tänd samtidigt (tändsticka är enklast), sedan reglerar du lågan efter behov med kranen. Undvik att dra på gas i förväg och sedan tända, då det kan ge en "poff" när gas/luft blandningen i övre vindskyddet tänds (speciellt viktigt om du någon gång lagar mat i tältet pga vädret).

Med Trangiakök, tänk på att vända den perforerade sidan av undre vindskyddet MOT vinden.

Trangia är enkelt. Men använd tändstålet för att tända, det är enkelt det med. Så kan du ha stickorna som reserv i vattentät påse.

Om du satt igång gasen och misslyckats med att tända. Blås kraftigt på brännaren innan du tänder nästa gång så slipper du en eldboll :)

Ge dig inte på att använda köket inomhus innan du är van.

/Gustav

Vet hur det är, därför har jag en excel lista jag sätter samman inför varje tur med två kryssrutor framför varje artikel ("fixat" och "packat"). Men då brukar mina längre vandringar vara framförallt i fjällvärlden där det inte finns möjlighet att komplettera något man glömt "på vägen", så det kan vara helt avgörande att man får med sig allt.

Jag körde min lista live på golvet med hjälp av forumet här 🙂 men fjällvärlden är jobbigare om man glömt något. Närmar mig Göteborg. Taggad vätre nu! Bara jag blir "varm i kläderna". Allt är ju nytt för mig. Men friheten kommer jag älska, specielkt när man kommer ut från Göteborg om en vecka typ 🙂

Borde inte vara något problem. Montera tuben på ventilen (kolla alltid att oringen längst ner i ventilens gänga alltid finns kvar, och gängorna är rena) tills det slutar pysa (att det pyser ut lite gas på slutet när du gängar av/på tuben är helt normalt). Dra inte åt tuben för "kung och fosterland" då du kan skada gängorna. Dra åt lite bestämt tills det är tätt och ingen gas pyser ut, det räcker.
Dra på lite gas och tänd samtidigt (tändsticka är enklast), sedan reglerar du lågan efter behov med kranen. Undvik att dra på gas i förväg och sedan tända, då det kan ge en "poff" när gas/luft blandningen i övre vindskyddet tänds (speciellt viktigt om du någon gång lagar mat i tältet pga vädret).

Med Trangiakök, tänk på att vända den perforerade sidan av undre vindskyddet MOT vinden.

Tack! Kollade även en video nyss på youtube och det var så jag tänkt men alltid bra att få det förklarat med att det pyser etc. Det med ringen hängde jag inte med på men lär se när jag väl packar upp. Perforerade sidan mot vinden. Tyngden på skidan mot dalen! 🙂

Tack!,

Trangia är enkelt. Men använd tändstålet för att tända, det är enkelt det med. Så kan du ha stickorna som reserv i vattentät påse.

Om du satt igång gasen och misslyckats med att tända. Blås kraftigt på brännaren innan du tänder nästa gång så slipper du en eldboll :)

Ge dig inte på att använda köket inomhus innan du är van.

/Gustav
Tack. Ska försöka komma ihåg. Snart sitter det i ryggraden 🙂

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Minnsk Hjälp mig planera min norrskensvinterresa! Allmänt om friluftsliv 20
AN77 Hjälp med att väga gasbehållare! Allmänt om friluftsliv 22
Wealthylogo Hjälp med identifiering av insekt. Allmänt om friluftsliv 1
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
veni Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck Allmänt om friluftsliv 46
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Hjälp att välja rätt vandringsbyxa Allmänt om friluftsliv 23
J Dalarna Hjälp mig välja hund Allmänt om friluftsliv 37
Alex00 Hjälp! Tentipi Allmänt om friluftsliv 6
Alex00 Bågdrill - hjälp! Allmänt om friluftsliv 8
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
fotografiskt Hjälp med frågor från Tjeckien Allmänt om friluftsliv 3
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
Kortelainen Jotunheimen/Besseggen HJÄLP!? Allmänt om friluftsliv 7
O_Lundberg Hjälp mig Allmänt om friluftsliv 10
linuslimpan Hjälp mig snälla... Allmänt om friluftsliv 8
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
fredrik.hjulfors Min packnings beräknare Allmänt om friluftsliv 1
blastlast Min Sverigevandring Allmänt om friluftsliv 25
fotografiskt Min fjällrävenjacka brann upp Allmänt om friluftsliv 7
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
johanrosander Se min videoblogg om äventyr i Sverige! Allmänt om friluftsliv 0
Vandringshyveln Storlek på min nya rygga?? Allmänt om friluftsliv 5
Slickslack Första utflykten med familjen? Allmänt om friluftsliv 24
Davvids Första solovandring Allmänt om friluftsliv 15
lsjonsson Nu stänger första skidanläggningen i Norrbotten Allmänt om friluftsliv 11
Sezziyanen Helgcamping vid första snön! Allmänt om friluftsliv 0
plingen Snart dags för första campingturen, tips på campingar Allmänt om friluftsliv 0
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
plaskdaja Första snön Allmänt om friluftsliv 15
mindwave Första Vandringen. praktiska tips. Allmänt om friluftsliv 14
Ringblom Grattis Nordanstigs kommun - Sveriges första vargfria kommun Allmänt om friluftsliv 83

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg