Hjälp med att cykla Stockholm > Lund

dont feed them

Nej, det är du som ser och tolkar med bilistögon. Bias kallas det när man letar efter det man vill se.

Sätt på dig cyklistögonen istället och tolka utifrån det så får du en annan uppfattning.

Transportstyrelsen skriver om "lämplighet med hänsyn till färdmålets läge" och då är det cyklisten som får avgöra om nåt är lämpligt eller ej - inte bilföraren bakom. I slutändan är det en domstol, men dit kommer vi sällan när det handlar om sånt här.

Finns ingenting objektivt och sant beträffande ordet "lämplighet", utan ger oss snarare friheten att avgöra själva utifrån läget om vi bör cykla på fordonsvägen. Vårt omdöme gäller tillsvidare alltså.

Jag tolkar "lämpligheten" som en rekommendation, annars hade man inte använt det luddiga begreppet.

Paragrafen om "lämplighet med hänsyn till färdmålets läge" tar ju sikte på t ex om en cyklist ska svänga vänster och cykelbanan är höger om körbanor, då får cyklisten välja den vänstersvängande fordonsfilen istället för cykelbanan. den syftar inte tilla tt tillåta cyklister att under lång tid "rakt fram" välja bort en cykelbana och stället välja en fordonsbana. jag ser inte att det enabrt är cyklisten som avgör lämpligheten, det borde vara lämpligt även med nänsyn till övrig trafik. jag kan nog anse att du har lite för mycket "cyklistögon" om du aktivt väljer bort en dåligt underhållen cykelbana, kör på fordonsbanan och skapar en kö av bilar som tvingas köra långsammare då du bara cyklar "rakt fram" en längre tid. Jag ser motsvarande bias i ditt reonsmang, du tänjer och försöker hitta möjligheter för cyklister att välja mellan fordonsbana och cykelbana.
Jag tycker mej se en trend att cyklsiter ska få köra så fort de önskar och välja den körbana de själva vill och att biliter minsan får anpassa sig. Istället skulle jag vilja se att cyklister också finner sig i att få anpassa farten till gående på kombinerade GC-vägar och cykelbanans eventuellt dåliga skick.
Är vägen dålig eller hal eller full av epa-traktorer så får bilister också hålla ner farten men bilister kan inte välja att köra på cykelbanan istället.

Jag är både cyklist och bilist och vill ha en förutsägbar trafik. Cyklister som tar sig friheter bromsar upp och retar upp många bilsiter och det drabbar tyvärr mig också när jag är cyklist.

Kramas i trafken!

/Patrik
 
Senast ändrad:
Ok, det blir ett inlägg till…tror det räcker med att hänvisa till cyklistbloggen som nämns i inlägget. Men jag menar att cykelvägarna ibland är i dåligt skick…Att förutsättningarna att cykla på exempelvis Ringvägen (som nämns i bloggen) är intressant har jag inte ens kommenterat i denna tråd. Jag tuggar i mig förutsättningarna och cyklar där jag ska.
Så, Nu är jag klar i denna tråd..,
Körbana är nog ordet i lagtext jag avsåg:

/Patrik
 
Där har du fel
I Sverige finns det inte bilväg, det heter fordonsväg. Genom även med språket så försöka begränsa nyttjandet av våra allmänna fordonsvägar underlättar man inte för de oskyddade trafikanterna, i det här fallet cyklisterna
<REDIGERAT>
Läs också detta10 år gamla inlägg
</REDIGERAT>



Det är det många som instämmer i.
En av dem konstruerade därför för flera år sedan den karta som TS/@Feisal nämnde redan i #6 och enl senare inlägg även nu har personlig erfarenhet av;
Där går det även att skapa GPXer.
En sak som har ändrats sedan artikeln skrevs 2014 är gåendes plats på kombinerade GC vägar. I artikeln anförs att gående som fritt wobblar omkring är ett problem för cyklister på GCväg, men sedan oktober 2018 är det lag på att gående ska hålla till vänster även på GC-vägar. Det är tyvärr något som många gående missat. Kap 7.1 trafikförordningen:

Annars håller jag med om att gående och cyklister helst ska speareras. I min hemkommun har man iår börjat måla upp vita linjer på flera GC-vägar som därmed med linjer separerar gående och cyklsiter i vardera riktning, det verkar fungera bra även om respektive fält är smalare.
Hittar tyvärr ingen bild på det, fanns en tidningsartikel jag inte hittar nu och google maps satelitbidler är från före målningen.

/Patrik
 
Senast ändrad:
Så tolkar du, men inte jag, och andra tolkar det säkert på annat vis. Jag tolkar det som att man får köra på körbanan om det är lämpligare för mig dit jag ska. Finns inget som motsäger det iaf. Jag väljer att tolka det så, om det passar mig bättre. Det är ju det som är det fina, och säkert avsikten också med att använda ordet "lämplighet" - att man får använda sitt egna omdöme och avgöra själv. Man vill inte detaljsstyra för mycket, eftersom det bara slår tillbaka ändå och får motsatt effekt. De flesta har gott omdöme på landsvägarna med cykel, i stadstrafiken är det en annan sak. Där verkar det vara kaos på många platser.

Sen om det är en 70-väg och man cyklar i 45 så är det inte värre än om man ligger bakom en EPA. Man tar ju inte ens upp hela filen som Epan gör.
 
Hej utsidare, idag cyklade jag 74 km och kände att det gick relativt bra framtill de sista 10 km. Tog två mindre pauser under cyklandet, en gång vid ett livs där jag åt en Corny Big samt en gång vid ett fik där jag åt en cheesecake. Vid både stoppen kände jag att jag fick en liten härlig energitillförsel men när jag väl ska cykla ~100km om dagen tänker jag att jag kommer behöva ha med mig bars och känner lite att Corny Big är lite väl lutande mot sockerhållet och mindre mot kolhydrats. Därmed frågar jag här, vilka bars tycker ni är bäst? Verkar som träningsbarsen på mitt ICA är med mot proteinhållet och mindre mot kolhydratshållet, har kikat lite på gel med men konsistensen kan få mig att kräkas under cyklandet..

Eller är kanske de med mer än 50% vanligt socker lika bra iomed att de bränns nästintill omedelbart när jag cyklar?
 
Hej utsidare, idag cyklade jag 74 km och kände att det gick relativt bra framtill de sista 10 km. Tog två mindre pauser under cyklandet, en gång vid ett livs där jag åt en Corny Big samt en gång vid ett fik där jag åt en cheesecake. Vid både stoppen kände jag att jag fick en liten härlig energitillförsel men när jag väl ska cykla ~100km om dagen tänker jag att jag kommer behöva ha med mig bars och känner lite att Corny Big är lite väl lutande mot sockerhållet och mindre mot kolhydrats. Därmed frågar jag här, vilka bars tycker ni är bäst? Verkar som träningsbarsen på mitt ICA är med mot proteinhållet och mindre mot kolhydratshållet, har kikat lite på gel med men konsistensen kan få mig att kräkas under cyklandet..
Socker är kolhydrater.

Bra jobbat f.ö.
/Niklas
 
Eftersom vi inte pratar om GC-banor nu, utan om energi så svarar jag hur jag gör.

Idag cyklade jag 186 km och fick ihop 2023 höjdmeter. Från dörr till dörr, med alla pauser mm tog det 14h 30 min. Jag är inte så snabb.
Hur som helst jag gillar jag Snickers och banan när jag är ute...

Summerar jag det jag åt idag så blir det följande:
Frukost:
Naturell yoghurt med musli (ingen söt musli, utan gryn, torkad frukt å sånt)

Lunch...det enda matstoppet på rundan:
Meny på MAX...och kaffe. Hade varit igång i 7h 30 min innan, och under cyklingen ätit en banan och en Snickersbit...samt en Dajm (de hade nån med ny smak).

Övrigt:
Ja, jag åt upp de övriga två bananerna samt Snickers (totalt två dubbelpack hade jag med mig, så tre bitar på em)
En glass jag köpte i samband med att jag fyllde på vatten.

På slutet (under 3-4 h) åt jag upp det jag hade kvar. 1 banan, 1 Snickers (dubbel)...för att boosta mig lite så jag inte skulle bli låg.

Väl hemma var det bara att värma mat...jag åt en hel del...gott! Jag var inte tom på energi, så jag unnade mig en dusch innan maten...annars brukar jag äta först.

Jag skulle vilja trycka på behovet av att vara tränad...energiintaget är inte allt...kroppen måste tåla att cykla länge...kanske inte så fort och pressa, pressa, pressa...

Jag kunde cykla 186 km för att jag är hyfsad vältränad....det är annars ingenting man bara gör.
 
Jag skulle vilja trycka på behovet av att vara tränad...energiintaget är inte allt...kroppen måste tåla att cykla länge...kanske inte så fort och pressa, pressa, pressa...
Absolut, jag hör dig. Jag gör så gott jag kan men det blir ju lite lättare att träna långa turer om jag håller min kropp från att bonka vilket det kändes som igår (mer än att jag aldrig hade orkat cykla låt säga 100km). Därmed min fråga, hursomhelst tränar jag på för att komma upp över 100kmturen.
 
Hej utsidare, idag cyklade jag 74 km och kände att det gick relativt bra framtill de sista 10 km.
Bra gjort!

men när jag väl ska cykla ~100km om dagen tänker jag att jag kommer behöva ha med mig bars och känner lite att Corny Big är lite väl lutande mot sockerhållet och mindre mot kolhydrats.
Strunta i bars och se till att dricka tillräckligt mkt vatten
Varför inte planera in några stopp under cyklingen typ;
2tim cykling - fm fika - 2tim cykling - lunch - 2tim cykling - em fika - 2tim cykling - middag
och/eller stanna köp och ät en banan/timme cykeltid (~ungefär) istf fika, du kommer ju att cykl i bebodda trakter.
Krångla inte till det utan försök njuta så mkt som möjligt av cyklingen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
pergit hjälp om att cykla Narvik och ut på Lofoten Långcykling 4
Järnoxen Hjälp att konfigurera Faran 2.0 Långcykling 9
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
hannulan Hjälp mig hitta mitt sommarresemål Långcykling 4
runeg hjälp med kunskap om växelreglage Långcykling 4
Zarfot Hjälp med cykelköp Långcykling 5
Xiopou Hjälp! Utrustning för packning, resrutt Gibraltar o.s.v Långcykling 6
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
Gohan HJÄLP!! Många punkteringar, vad kan vara fel? Långcykling 57
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
Hinas Förberedelse för långfärdscykling, behöver hjälp! Långcykling 1
TrekTina Pakethållare-hjälp tack! Långcykling 14
Enber Hjälp mig hitta ett bra budgetbakhjul Långcykling 4
crobbo Hjälp mig hitta en passande cykel Långcykling 3
Florén Hjälp med lös låsring på baknav? Långcykling 1
fiddern Hjälp med cykel Långcykling 4
Martin Löndahl Hjälp! Cykelkartor Frankrike! Långcykling 3
mulin Hjälp! Långcykling 8
Filip_L Trasigt frihjul...behöver lite hjälp Långcykling 6
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Långcykling 2
Everard Hjälp behövs (Östersund - Stockholm) Långcykling 0
pergit Hjälp - Hur fixar jag en havererad bakväxelförare? Långcykling 26
jimpaw Hjälp med val av GPS !! Långcykling 3
millediablo Hjälp med resplanering Bottenviken runt Långcykling 6
flindra Hjälp med växlar... Långcykling 9
62:an Hjälp Cykelköp! Långcykling 14
Rasmus M Behöver Hjälp! 700x23C är inget 700x23C = punktering. Långcykling 12
Hedin Hjälp med val av cykel Långcykling 4
honk hjälp med cykelköp Långcykling 9
Mikro hjälp om ny cykel Långcykling 6
Carl H Hjälp fort! Långcykling 12
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
smizz Hjälp!!! Camelback jagas... Långcykling 4
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
hzz hjälp mig välja cykel Långcykling 7
x-treme Långfärdscyklister hjälp mig! Långcykling 4
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0

Liknande trådar