Hjälp med att cykla Stockholm > Lund

Om det finns cykelbana och hastighetsbergränsningen är >50km/h MÅSTE du cykla på den.
Jag är ingen paragrafryttare, och cyklar på cykelbanor när de finns, men väljer oftast bilväg om gång- och cykelbanan eller bara cykelbanan är mer lämplig för en mountainbike. Det finns en del cykelbanor som aldrig skulle accepteras om det vore bilväg. Nu menar jag hål, sprickor och annat. Självklart finns det andra trafikanter som man möter och passerar...och det är naturligt, och det har jag ingenting emot. Det jag menar är att gång- och cykelbanan eller bara cykelbanan ibland är i ganska risigt skick.

Då väljer jag bilvägen.

Märk väl att jag gillar cykelbanor och cyklar på dem om de är i bra skick.
 
Reflexer och belysning när det är mörkt känns bara logiskt om man cyklar när det är mörkt...förutom att det är lagkrav...
Jag menar, men vill ju synas.

Ska man även se får man fundera på framlampan...en del är ju bara skräp...
Mörkt är ett relativt begrepp. Det kan räcka att en solig dag komma in i en tät skog, för att det ska upplevas som mörkt. För att inte tala om motljus...

Instämmer angående framlampor, där jag generellt föredrar en bred ljuskägla med lite kortare räckvidd, framför en smal ljuskägla med längre räckvidd...
/Niklas
 
Jag är nyfiken på hur @Feisal tänker kring cyklingen från Stockholm till Lund.

Det finns en hel del tips å trix i denna tråd...och en sak är att träna och vänja kroppen vid långvarig belastning. En annan är prylarna.

Jag lade in en rutt i Ride With GPS, och har modifierat den på de ställen där man ser en markering. Ska man cykla lång behöver man kunna fylla på vatten regelbundet, liksom kunna köpa mat.
1721124154140.png


1721124312452.png


Bifogar även höjdkurvan. De vita strecken är grusvägar.

Roligt projekt förresten!

Angående Ride With GPS så ser det ut enl nedan när man zoomar in lite på en del av sträckan.
1721124567684.png


Gällande cykelbanor ser det ut enl nedan vid inzoomning.
1721124709966.png

Det röda strecket är rutten, den föredragna av programmet. Den väljer cykelbanor om det finns. Det övriga röda är där folk har "rört sig". Kallas Heatmap...

Nog om detta...nu ska jag ut och cykla lite...
 
Mörkt är ett relativt begrepp. Det kan räcka att en solig dag komma in i en tät skog, för att det ska upplevas som mörkt. För att inte tala om motljus...
Javisst!
Jag har slutat med solglasögon pga detta med motljus och när man cyklar in i skog. Det svarta (skuggan) är ju kolsvart...jag cyklar inte många meter om jag inte ser framför mig. Det kan ju vara en grop, sten eller annat som man inte vill råka ut för.
 
Sedan dess har jag hört olika teorier om huruvida koffein verkligen är vätskedrivande (du kissar mera) eller istället urindrivande (du kissar inte mera utan istället kissar du motsvarande mängd fast tidigare).
Jag har inte fysiologikompetens att avgöra vad som är sant och inte men vore kul om thure eller någon annan med hög kompetens inom området kunde göra en färsk analys.

Metaanalys som visar att den milda vätskedrivande effekten av kaffe nästan försvinner vid fysisk aktivitet. Så ingen anledning att avstå kaffe om man har en vana att dricka kaffe och trivs med det.

Thure
 
Jag är nyfiken på hur @Feisal tänker kring cyklingen från Stockholm till Lund.
Tja jo jag tänker väl att det blir jobbigt som fan men att det kommer gå bra, rutt och så verkar ju vara överkomligt och relativt enkelt att lösa genom roadfinder.se/strava populära segment. Jag har tittat lite på olika rutter och kommit fram till en som går genom mitten av landet dvs Södertälje - Norrköping - Jkpg osv. Angående vatten och packning tänkte jag minimera packningen och ha pannier, två par cykelbyxor, två tröjor, två slangar, t-shirt samt lite underkläder samt lite reservvatten plus bars/riskaka i. Jag tänkte skifta mellan byxorna dagligen och sätta upp dessa på tork där jag stannar och sover, jag tänker att det inte bör vara omöjligt att köpa mat/äta på vägen då jag cyklar igenom städer rätt ofta. Givetvis ska jag ha hjälm samt reflexväst men jag har inte planerat på att cykla efter 18 så om det inte är jättemulet så cyklar jag aldrig i mörker. Just nu tränar jag som sagt på att cykla utomhus, längsta turen är ~2h men ska pusha och klara av minst två 100km/5h på sadeln innan jag tar mig an uppdraget på riktigt. För fler frågor så äre bara att hojta, givetvis uppskattas även tips om jag missat något.

Mvh
 
Tja jo jag tänker väl att det blir jobbigt som fan
Men roligt😋

Just nu tränar jag som sagt på att cykla utomhus, längsta turen är ~2h men ska pusha och klara av minst två 100km/5h på sadeln innan jag tar mig an uppdraget på riktigt.
Antar att du har koll på progression gällande träning? Dvs hur lång tid det tar att träna upp sig på ett sunt sätt.

5 h är inget man bara snyter ur näsan.

givetvis uppskattas även tips om jag missat något.
Det är bara att testa och träna innan du slutligen drar iväg.
 
Jag är ingen paragrafryttare, och cyklar på cykelbanor när de finns, men väljer oftast bilväg om gång- och cykelbanan eller bara cykelbanan är mer lämplig för en mountainbike. Det finns en del cykelbanor som aldrig skulle accepteras om det vore bilväg. Nu menar jag hål, sprickor och annat. Självklart finns det andra trafikanter som man möter och passerar...och det är naturligt, och det har jag ingenting emot. Det jag menar är att gång- och cykelbanan eller bara cykelbanan ibland är i ganska risigt skick.

Då väljer jag bilvägen.

Märk väl att jag gillar cykelbanor och cyklar på dem om de är i bra skick.
Då jag är bilist och vet eller ser cykelbana så räknar jag med att cyklister väljer den om hastighetsbegr är >50km/h. Ditt beteende med att välja bilvägen i detta fall är dumdristigt och farligt. Anpassa cykelfarten till rådande förhållanden på cykelbanan (dvs sänk och skicket är dåligt) eller välj annan cykelväg.
Skulel jag köra en låg sportbil kan jag inte köra på alla grusvägar utna får välja en annan laglig väg för mitt fordon och dess förmågor. Samma gäller för cyklister. Att ta sig friheten att cykla där man inte får är farligt. Som bilist kan jag ju inte heller välja att köra på cykelbanan om det är potthål i bilkörbanan.
Jag ogillar skarpt när cyklister tar sig friheter som denna, då blir vissa bilister sura och det drabbar även mig när jag cyklar.

/Patrik
 
Då jag är bilist och vet eller ser cykelbana så räknar jag med att cyklister väljer den om hastighetsbegr är >50km/h. Ditt beteende med att välja bilvägen i detta fall är dumdristigt och farligt. Anpassa cykelfarten till rådande förhållanden på cykelbanan (dvs sänk och skicket är dåligt) eller välj annan cykelväg.
Skulel jag köra en låg sportbil kan jag inte köra på alla grusvägar utna får välja en annan laglig väg för mitt fordon och dess förmågor. Samma gäller för cyklister. Att ta sig friheten att cykla där man inte får är farligt. Som bilist kan jag ju inte heller välja att köra på cykelbanan om det är potthål i bilkörbanan.
Jag ogillar skarpt när cyklister tar sig friheter som denna, då blir vissa bilister sura och det drabbar även mig när jag cyklar.

/Patrik
Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på detta. Jag kan berätta om mina erfarenheter av att vara i trafikmiljö i alla fall. Jag uppskattar att jag cyklar på cykelbana 95 ggr av 100 om det finns en cykelbana. De övriga 5 gångerna blir det körbana om cykelbanan är i dåligt skick. Cykelbanan är mitt förstahandsval, och jag tycker om att cykla på cykelbanor då det inte finns andra fordon där. Jag har aldrig sagt att jag väljer körbanan om det finns en cykelbana. Jag sade att jag väljer körbanan om cykelbanan är i så dåligt skick att det är mer passande med en mountainbike.

På gång- och cykelbanor finns andra trafikanter som man behöver ta hänsyn till. Jag har aldrig råkat ut för någonting i samband med att jag passerar dem. Jag plingar med ringklockan och säger "Pling Pling" också, om det passar. Sedan säger jag alltid "Tack så mycket" när jag passerar.

Jag tycker inte om att du säger att jag agerar på ett farligt sätt.

Jag anser att jag cyklar och agerar på ett säkert sätt. Säkerheten går alltid först.

Det jag ogillar mest med mig själv är att jag går igång på det du skriver.

Detta blir därför mitt sista inlägg i denna tråd. Jag hoppas att jag bidragit med någonting i alla fall.

Avslutningsvis vill jag bara säga att jag tror att vi behöver visa förståelse och ta hänsyn till varandra på ett bättre sätt än nu, när vi är ute i trafiken. Under en cykeltur förra veckan så var det tre händelser under en och samma runda där bilisterna inte såg att jag och min kompis cyklade. Då fick vi bromsa och glo lite extra på bilförarna. Vid samtliga tillfällen var det bilister som svängde och vi hade grönt och företräde. Det jag menar är att man aldrig ska lita på att en bilist stannar bara för att man själv kommer cyklandes och har företräde. En bilist kan ha en dålig dag och det kan man som cyklist också ha. Skillnaden är att det är cyklisten som hamnar på sjukhus. Bilisten klarar sig från fysiska skador.

Till @Feisal vill jag bara säga att cykelbanorna generellt sett är väldigt bra och bra mycket säkrare än att vara i trafiken med bilar. Planera din rutt så att du cyklar på cykelbanor. Ibland har kommunerna gjort det väldigt lätt för sig och då kan cykeldelen på en kombinerad gång- och cykelbana vara riktigt smal. Då får man, liksom alltid för den delen, anpassa sin framfart. Det vanliga är annars att cykelbanorna är i väldigt bra skick. De har blivit fler också. en del är riktigt breda och fina, som motorvägar för cyklister.
Träna på...du kommer att få en fin upplevelse på cykelrundan till Lund.

Tack för mig.
 
Problemet är att bilister generellt tror att vägen är deras och en plats för bilar i första hand, när det i själva verket är en plats för fordon av alla slag samt för gående.

Men sådana här trådar drar alltid till sig troll som vill provocera och helst få andra människor att flytta på sig för sitt egna storartade ego.
 
Väljer du istället asfalterade småvägar (vilket jag starkt rekommenderar), så får nog dessa 60 mil multipliceras med en faktor 1,4-1,6 (lite beroende på vägval). Å då landar vi snarare runt 90 mil totalt
Nyfiken på den där faktorn du tar upp. Är det nåt du räknat på själv, eller är det nåt vedertaget man brukar använda i cykelkretsar?
Gillart om det funkar hyfsat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
pergit hjälp om att cykla Narvik och ut på Lofoten Långcykling 4
Järnoxen Hjälp att konfigurera Faran 2.0 Långcykling 9
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
hannulan Hjälp mig hitta mitt sommarresemål Långcykling 4
runeg hjälp med kunskap om växelreglage Långcykling 4
Zarfot Hjälp med cykelköp Långcykling 5
Xiopou Hjälp! Utrustning för packning, resrutt Gibraltar o.s.v Långcykling 6
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
Gohan HJÄLP!! Många punkteringar, vad kan vara fel? Långcykling 57
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
Hinas Förberedelse för långfärdscykling, behöver hjälp! Långcykling 1
TrekTina Pakethållare-hjälp tack! Långcykling 14
Enber Hjälp mig hitta ett bra budgetbakhjul Långcykling 4
crobbo Hjälp mig hitta en passande cykel Långcykling 3
Florén Hjälp med lös låsring på baknav? Långcykling 1
fiddern Hjälp med cykel Långcykling 4
Martin Löndahl Hjälp! Cykelkartor Frankrike! Långcykling 3
mulin Hjälp! Långcykling 8
Filip_L Trasigt frihjul...behöver lite hjälp Långcykling 6
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Långcykling 2
Everard Hjälp behövs (Östersund - Stockholm) Långcykling 0
pergit Hjälp - Hur fixar jag en havererad bakväxelförare? Långcykling 26
jimpaw Hjälp med val av GPS !! Långcykling 3
millediablo Hjälp med resplanering Bottenviken runt Långcykling 6
flindra Hjälp med växlar... Långcykling 9
62:an Hjälp Cykelköp! Långcykling 14
Rasmus M Behöver Hjälp! 700x23C är inget 700x23C = punktering. Långcykling 12
Hedin Hjälp med val av cykel Långcykling 4
honk hjälp med cykelköp Långcykling 9
Mikro hjälp om ny cykel Långcykling 6
Carl H Hjälp fort! Långcykling 12
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
smizz Hjälp!!! Camelback jagas... Långcykling 4
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
hzz hjälp mig välja cykel Långcykling 7
x-treme Långfärdscyklister hjälp mig! Långcykling 4
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0

Liknande trådar