Då jag är bilist och vet eller ser cykelbana så räknar jag med att cyklister väljer den om hastighetsbegr är >50km/h. Ditt beteende med att välja bilvägen i detta fall är dumdristigt och farligt. Anpassa cykelfarten till rådande förhållanden på cykelbanan (dvs sänk och skicket är dåligt) eller välj annan cykelväg.
Skulel jag köra en låg sportbil kan jag inte köra på alla grusvägar utna får välja en annan laglig väg för mitt fordon och dess förmågor. Samma gäller för cyklister. Att ta sig friheten att cykla där man inte får är farligt. Som bilist kan jag ju inte heller välja att köra på cykelbanan om det är potthål i bilkörbanan.
Jag ogillar skarpt när cyklister tar sig friheter som denna, då blir vissa bilister sura och det drabbar även mig när jag cyklar.
/Patrik
Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på detta. Jag kan berätta om mina erfarenheter av att vara i trafikmiljö i alla fall. Jag uppskattar att jag cyklar på cykelbana 95 ggr av 100 om det finns en cykelbana. De övriga 5 gångerna blir det körbana om cykelbanan är i dåligt skick. Cykelbanan är mitt förstahandsval, och jag tycker om att cykla på cykelbanor då det inte finns andra fordon där. Jag har aldrig sagt att jag väljer körbanan om det finns en cykelbana. Jag sade att jag väljer körbanan om cykelbanan är i så dåligt skick att det är mer passande med en mountainbike.
På gång- och cykelbanor finns andra trafikanter som man behöver ta hänsyn till. Jag har aldrig råkat ut för någonting i samband med att jag passerar dem. Jag plingar med ringklockan och säger "Pling Pling" också, om det passar. Sedan säger jag alltid "Tack så mycket" när jag passerar.
Jag tycker inte om att du säger att jag agerar på ett farligt sätt.
Jag anser att jag cyklar och agerar på ett säkert sätt. Säkerheten går alltid först.
Det jag ogillar mest med mig själv är att jag går igång på det du skriver.
Detta blir därför mitt sista inlägg i denna tråd. Jag hoppas att jag bidragit med någonting i alla fall.
Avslutningsvis vill jag bara säga att jag tror att vi behöver visa förståelse och ta hänsyn till varandra på ett bättre sätt än nu, när vi är ute i trafiken. Under en cykeltur förra veckan så var det tre händelser under en och samma runda där bilisterna inte såg att jag och min kompis cyklade. Då fick vi bromsa och glo lite extra på bilförarna. Vid samtliga tillfällen var det bilister som svängde och vi hade grönt och företräde. Det jag menar är att man aldrig ska lita på att en bilist stannar bara för att man själv kommer cyklandes och har företräde. En bilist kan ha en dålig dag och det kan man som cyklist också ha. Skillnaden är att det är cyklisten som hamnar på sjukhus. Bilisten klarar sig från fysiska skador.
Till
@Feisal vill jag bara säga att cykelbanorna generellt sett är väldigt bra och bra mycket säkrare än att vara i trafiken med bilar. Planera din rutt så att du cyklar på cykelbanor. Ibland har kommunerna gjort det väldigt lätt för sig och då kan cykeldelen på en kombinerad gång- och cykelbana vara riktigt smal. Då får man, liksom alltid för den delen, anpassa sin framfart. Det vanliga är annars att cykelbanorna är i väldigt bra skick. De har blivit fler också. en del är riktigt breda och fina, som motorvägar för cyklister.
Träna på...du kommer att få en fin upplevelse på cykelrundan till Lund.
Tack för mig.