dont feed them
Nej, det är du som ser och tolkar med bilistögon. Bias kallas det när man letar efter det man vill se.
Sätt på dig cyklistögonen istället och tolka utifrån det så får du en annan uppfattning.
Transportstyrelsen skriver om "lämplighet med hänsyn till färdmålets läge" och då är det cyklisten som får avgöra om nåt är lämpligt eller ej - inte bilföraren bakom. I slutändan är det en domstol, men dit kommer vi sällan när det handlar om sånt här.
Finns ingenting objektivt och sant beträffande ordet "lämplighet", utan ger oss snarare friheten att avgöra själva utifrån läget om vi bör cykla på fordonsvägen. Vårt omdöme gäller tillsvidare alltså.
Jag tolkar "lämpligheten" som en rekommendation, annars hade man inte använt det luddiga begreppet.
Paragrafen om "lämplighet med hänsyn till färdmålets läge" tar ju sikte på t ex om en cyklist ska svänga vänster och cykelbanan är höger om körbanor, då får cyklisten välja den vänstersvängande fordonsfilen istället för cykelbanan. den syftar inte tilla tt tillåta cyklister att under lång tid "rakt fram" välja bort en cykelbana och stället välja en fordonsbana. jag ser inte att det enabrt är cyklisten som avgör lämpligheten, det borde vara lämpligt även med nänsyn till övrig trafik. jag kan nog anse att du har lite för mycket "cyklistögon" om du aktivt väljer bort en dåligt underhållen cykelbana, kör på fordonsbanan och skapar en kö av bilar som tvingas köra långsammare då du bara cyklar "rakt fram" en längre tid. Jag ser motsvarande bias i ditt reonsmang, du tänjer och försöker hitta möjligheter för cyklister att välja mellan fordonsbana och cykelbana.
Jag tycker mej se en trend att cyklsiter ska få köra så fort de önskar och välja den körbana de själva vill och att biliter minsan får anpassa sig. Istället skulle jag vilja se att cyklister också finner sig i att få anpassa farten till gående på kombinerade GC-vägar och cykelbanans eventuellt dåliga skick.
Är vägen dålig eller hal eller full av epa-traktorer så får bilister också hålla ner farten men bilister kan inte välja att köra på cykelbanan istället.
Jag är både cyklist och bilist och vill ha en förutsägbar trafik. Cyklister som tar sig friheter bromsar upp och retar upp många bilsiter och det drabbar tyvärr mig också när jag är cyklist.
Kramas i trafken!
/Patrik
Senast ändrad: