Skall bli, nästa vecka blir det minst 4h på en tur, jag håller det rätt lugnt när jag cyklar, försöker trampa lugnt.
Hursomhelst veckans summering: 192 km, 1,045m stigning, 8h 4 min totalt fördelat på fyra turer. Nästa vecka ska jag försöka trycka 250 på tre turer eller borde jag försöka med två? Om jag nu ska pressa längre turer.
Ännu en gång stort tack till alla som hjälper till, det uppskattas enormt.
Mvh
Ett litet tips om träningsplanering. Det är inte speciellt bra att bara lägga på distans, så att alla turerna blir längre och längre hela tiden. Blandat korta och långa pass med tillräcklig återhämtning är rätt melodi för att man ska hålla.
Om jag skulle börja bygga distans skulle jag ha ett längre pass och två kortare. Det korta kan vara max en timme där man pressar sig lite mer efter att man är varm...det långa...ja, jag vet inte, men troligen längre än det längsta man hade veckan innan. Sedan ett pass som är ett "skojpass"...där man gör det som faller in...kanske ett "cykla till nåt kul ställe" och hem igen...dvs inte krav på nån prestation...sadelvana...snurra benen...fokus på ha kul.
Men vi är olika
250 km på två turer...rekommenderas inte av det jag läst av det du skrivit. Hellre tre turer, där en är 125 km, en är 75 km och en är 50 km. Men, tre pass är rätt tufft också.
Samtidigt är det viktigt att se på hur träningen sett ut den senaste månaden. Det går inte att gasa på och tro att allt bara flyter på och man kan öka dosen hela tiden. Då kommer skadan som ett brev på posten.
Öka, öka, backa...öka, öka, backa...och glöm inte återhämtningen...det är då man bygger muskler. Träning är nedbrytande.
Nog om det...jag hoppas du förstår vad jag menar. Jag vet inte om jag ska ge fler specifika tips, då det kanske skadar mer.
Jag tror jag lugnar mig nu...cykla med omdöme...dvs inte längre och snabbare hela tiden...det är nog det jag försöker säga.