Hjälp med att cykla Stockholm > Lund

Strunta i bars och se till att dricka tillräckligt mkt vatten
Varför inte planera in några stopp under cyklingen typ
Detta är min främsta tanke men fruktar att jag kommer pressat lite för hårt och sen finna mig med ett blodsockerfall på vägen, men tror nog det är lite katastroftankar som ligger och lurar, som du säger cyklar jag ju inte utanför civilisationen.
 
Detta är min främsta tanke men fruktar att jag kommer pressat lite för hårt och sen finna mig med ett blodsockerfall på vägen, men tror nog det är lite katastroftankar som ligger och lurar, som du säger cyklar jag ju inte utanför civilisationen.
Om du ska cykla från Stockholm till Lund måste du få till lugnare distanspass.
Ut å cykla med dig! Du har alla förutsättningar för att lyckas, men du måste få till lite långpass.
 
Såna där bars är väl inte mycket att ha? Då kan man väl lika gärna köpa en snickers. Mest socker i.
Har gjort egna bars en gång, och då vet man ju iaf vad det är i.
Föredrar nötter och ev russin/tranbär som snacks.
 
Finns ju också möjligheten att göra egna ostmackor. Vanlig ost innehåller ju både fett och protein.
/Niklas
 
Om du ska cykla från Stockholm till Lund måste du få till lugnare distanspass.
Ut å cykla med dig! Du har alla förutsättningar för att lyckas, men du måste få till lite långpass.
Skall bli, nästa vecka blir det minst 4h på en tur, jag håller det rätt lugnt när jag cyklar, försöker trampa lugnt.

Hursomhelst veckans summering: 192 km, 1,045m stigning, 8h 4 min totalt fördelat på fyra turer. Nästa vecka ska jag försöka trycka 250 på tre turer eller borde jag försöka med två? Om jag nu ska pressa längre turer.

Ännu en gång stort tack till alla som hjälper till, det uppskattas enormt.

Mvh
 
Senast ändrad:
Såna där bars är väl inte mycket att ha? Då kan man väl lika gärna köpa en snickers. Mest socker i.
Har gjort egna bars en gång, och då vet man ju iaf vad det är i.
Föredrar nötter och ev russin/tranbär som snacks.
Jag är bekväm av mig, därför kör jag med banan och Snickers...har annars gjort Runekaka många gånger. För den som undrar vad det är så finns info här. Jag ska inte berätta mer om Rune...skulle ta för lång tid :), men den som är intresserad av att få höra hur han ser på olika saker gällande mat, energi och idrottande...långdistans, kan kolla på detta.

Banan och Snickers är även billigare än en massa olika power bars, som dessutom kan smaka annorlunda.
 
Skall bli, nästa vecka blir det minst 4h på en tur, jag håller det rätt lugnt när jag cyklar, försöker trampa lugnt.

Hursomhelst veckans summering: 192 km, 1,045m stigning, 8h 4 min totalt fördelat på fyra turer. Nästa vecka ska jag försöka trycka 250 på tre turer eller borde jag försöka med två? Om jag nu ska pressa längre turer.

Ännu en gång stort tack till alla som hjälper till, det uppskattas enormt.

Mvh
Ett litet tips om träningsplanering. Det är inte speciellt bra att bara lägga på distans, så att alla turerna blir längre och längre hela tiden. Blandat korta och långa pass med tillräcklig återhämtning är rätt melodi för att man ska hålla.
Om jag skulle börja bygga distans skulle jag ha ett längre pass och två kortare. Det korta kan vara max en timme där man pressar sig lite mer efter att man är varm...det långa...ja, jag vet inte, men troligen längre än det längsta man hade veckan innan. Sedan ett pass som är ett "skojpass"...där man gör det som faller in...kanske ett "cykla till nåt kul ställe" och hem igen...dvs inte krav på nån prestation...sadelvana...snurra benen...fokus på ha kul.
Men vi är olika
250 km på två turer...rekommenderas inte av det jag läst av det du skrivit. Hellre tre turer, där en är 125 km, en är 75 km och en är 50 km. Men, tre pass är rätt tufft också.
Samtidigt är det viktigt att se på hur träningen sett ut den senaste månaden. Det går inte att gasa på och tro att allt bara flyter på och man kan öka dosen hela tiden. Då kommer skadan som ett brev på posten.
Öka, öka, backa...öka, öka, backa...och glöm inte återhämtningen...det är då man bygger muskler. Träning är nedbrytande.

Nog om det...jag hoppas du förstår vad jag menar. Jag vet inte om jag ska ge fler specifika tips, då det kanske skadar mer.

Jag tror jag lugnar mig nu...cykla med omdöme...dvs inte längre och snabbare hela tiden...det är nog det jag försöker säga.
 
En grej till: medelhastigheten kan man ha koll på. Den kan öka med tiden om man lyckas med träningen.
250 km på tre pass och du ville cykla ett pass på 4h.
Delar man 250 på 3 får man 83, dvs 83 km
83(km)/4(h)=20 km/h
Kolla lite vad du har för medelhastighet när du cyklar, så kan du planera passen lite mer.
På kortare pass kan man trycka på lite mer.

Nog om det…

”Get the km done!”
 
Övernattar du på hotell eller dylikt, så brukar frukosten ingå. Således inga större problem att göra några ostmackor extra, för att äta under dagen.
När jag gick jämtlandstriangeln åt jag tunnbrödsrullar med mjukost á jalapenosmak, det fungerade väldigt bra, kanske en favorit i repris?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
pergit hjälp om att cykla Narvik och ut på Lofoten Långcykling 4
Järnoxen Hjälp att konfigurera Faran 2.0 Långcykling 9
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
hannulan Hjälp mig hitta mitt sommarresemål Långcykling 4
runeg hjälp med kunskap om växelreglage Långcykling 4
Zarfot Hjälp med cykelköp Långcykling 5
Xiopou Hjälp! Utrustning för packning, resrutt Gibraltar o.s.v Långcykling 6
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
Gohan HJÄLP!! Många punkteringar, vad kan vara fel? Långcykling 57
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
Hinas Förberedelse för långfärdscykling, behöver hjälp! Långcykling 1
TrekTina Pakethållare-hjälp tack! Långcykling 14
Enber Hjälp mig hitta ett bra budgetbakhjul Långcykling 4
crobbo Hjälp mig hitta en passande cykel Långcykling 3
Florén Hjälp med lös låsring på baknav? Långcykling 1
fiddern Hjälp med cykel Långcykling 4
Martin Löndahl Hjälp! Cykelkartor Frankrike! Långcykling 3
mulin Hjälp! Långcykling 8
Filip_L Trasigt frihjul...behöver lite hjälp Långcykling 6
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Långcykling 2
Everard Hjälp behövs (Östersund - Stockholm) Långcykling 0
pergit Hjälp - Hur fixar jag en havererad bakväxelförare? Långcykling 26
jimpaw Hjälp med val av GPS !! Långcykling 3
millediablo Hjälp med resplanering Bottenviken runt Långcykling 6
flindra Hjälp med växlar... Långcykling 9
62:an Hjälp Cykelköp! Långcykling 14
Rasmus M Behöver Hjälp! 700x23C är inget 700x23C = punktering. Långcykling 12
Hedin Hjälp med val av cykel Långcykling 4
honk hjälp med cykelköp Långcykling 9
Mikro hjälp om ny cykel Långcykling 6
Carl H Hjälp fort! Långcykling 12
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
smizz Hjälp!!! Camelback jagas... Långcykling 4
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
hzz hjälp mig välja cykel Långcykling 7
x-treme Långfärdscyklister hjälp mig! Långcykling 4
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0

Liknande trådar