Hinder för friluftsliv

Halaj!

Vill verkligen inte späda på rädslan att gå till skogs. Mycket säkrare än en bra bit in i busken kan man nog inte vara. Men:
I närheten av bebyggelse är en annan sak.
Gick en sväng på måsnarenleden i förra helgen och träffade på denna snubben. Jag vet inte hur länge han hade stått där, men säkert länge. Han blundade. Jag passerade honom framför. Han rörde inte en min. Antagligen var han upptagen i en diskussion med rösterna i hans huvud.
Senare, när jag står vid ett vägskäl och kollar kartan och funderar vart jag skall, kommer han ikapp mig. Går i slow-motion och verkar vara inne i en helt annan värld än den jag och alla andra befinner oss i.
Alltså, jag är inte rädd av mig, och denne man hade jag säkert brottat ner utan problem om så skulle behövas, men just den där grejen att människan kanske inte följer de regler som resten av samhället har gör att man blir skiträdd.

//T
 

Bilagor

  • kuf.jpg
    kuf.jpg
    60 KB · Visningar: 325
Halaj!

Vill verkligen inte späda på rädslan att gå till skogs. Mycket säkrare än en bra bit in i busken kan man nog inte vara. Men:
I närheten av bebyggelse är en annan sak.
Gick en sväng på måsnarenleden i förra helgen och träffade på denna snubben. Jag vet inte hur länge han hade stått där, men säkert länge. Han blundade. Jag passerade honom framför. Han rörde inte en min. Antagligen var han upptagen i en diskussion med rösterna i hans huvud.
Senare, när jag står vid ett vägskäl och kollar kartan och funderar vart jag skall, kommer han ikapp mig. Går i slow-motion och verkar vara inne i en helt annan värld än den jag och alla andra befinner oss i.
Alltså, jag är inte rädd av mig, och denne man hade jag säkert brottat ner utan problem om så skulle behövas, men just den där grejen att människan kanske inte följer de regler som resten av samhället har gör att man blir skiträdd.

//T

Ärligt talat, det var lite väl mycket du "vet" om honom, utan att prata med honom. Var ju inte där, men han kunde vara ute på en meditativ tur och ointresserad av kontakt med andra. Lätt att låta sina egna fördomar och fantasier färga sin bild av andra.
 
"Jag tycker inte att du ska behöva vara rädd för våldtäktsmän eller liknande i fjällen eller skogen här. De få man träffar är bara reko folk är min åsikt."
- Du får ha din åsikt, och jag - sin. Jag ska aldrig gå ensam till skogen eller fjällen, varken här i i andra land.
Vem ska hjälpa om något händer - björnar? Vem blir vitna - fåglar?
 
"Däremot kanske det kan vara idé i större städer osv. att tänka vara man går."

- OK, jag är trött att prata om samma sak. Jag har sagt om min åsikt och jag står på det.
Nu vill jag lämna den här tråden och börja en annan.
 
Alltså... du begränsar ditt liv väldigt mycket om du inte vågar frilufsa för att du tror att du ska bli uppäten av en björn eller våldtagen. Klart du får tycka vad du vill men dina farhågor känns väldigt överdrivna. Om du jagar med hund så finns det en risk för björnangrepp även om den också är försvinnande liten. Jag har aldrig sett en björn i hela mitt liv men de har troligen sett mig.
 
Alltså... du begränsar ditt liv väldigt mycket om du inte vågar frilufsa för att du tror att du ska bli uppäten av en björn eller våldtagen. Klart du får tycka vad du vill men dina farhågor känns väldigt överdrivna. Om du jagar med hund så finns det en risk för björnangrepp även om den också är försvinnande liten. Jag har aldrig sett en björn i hela mitt liv men de har troligen sett mig."

- Har frågat här lite i min omgivning - det finns här två flickor, 23 och 25 år gammal (svenska, inte invandrare), och de tycker samma som jag - de ska aldrig våga sova ensam i skogen eller i fjällen!
Så - de kvinnor som skriver här, de är inte absolut majoritet, utan de har bara tid att skirva här. Om ni ska fråga alla kvinnor i Sverige - jag tror att mest av dem ska inte våga samma att sova ensam i skogen. Även vissa män ska inte göra det, inte bara kvinnor.
 
Eller så var det bara en yxmördare on the prowl :)

Ärligt talat, det var lite väl mycket du "vet" om honom, utan att prata med honom. Var ju inte där, men han kunde vara ute på en meditativ tur och ointresserad av kontakt med andra. Lätt att låta sina egna fördomar och fantasier färga sin bild av andra.
 
Jo, du har frågat två och jag känner fler som inte är rädda. Det man ska vara rädd för när man går ensam är att bryta benet eller ramla och skada huvudet eller liknande. Då får man helt enkelt ta det försiktigare. Att gå ut i skogen, fjället eller något friluftsområde och tälta en natt är roligt men kanske inte om man tror att svenska rovdjur kommer att försöka äta upp dig. Vi har inte grizzly eller isbjörnar som ser oss som mat. De rovdjur vi har här är skygga.

Alltså... du begränsar ditt liv väldigt mycket om du inte vågar frilufsa för att du tror att du ska bli uppäten av en björn eller våldtagen. Klart du får tycka vad du vill men dina farhågor känns väldigt överdrivna. Om du jagar med hund så finns det en risk för björnangrepp även om den också är försvinnande liten. Jag har aldrig sett en björn i hela mitt liv men de har troligen sett mig."

- Har frågat här lite i min omgivning - det finns här två flickor, 23 och 25 år gammal (svenska, inte invandrare), och de tycker samma som jag - de ska aldrig våga sova ensam i skogen eller i fjällen!
Så - de kvinnor som skriver här, de är inte absolut majoritet, utan de har bara tid att skirva här. Om ni ska fråga alla kvinnor i Sverige - jag tror att mest av dem ska inte våga samma att sova ensam i skogen. Även vissa män ska inte göra det, inte bara kvinnor.
 
"Jo, du har frågat två och jag känner fler som inte är rädda. "

- Du - om även hela världen ska tycka annorlunda än jag, det ska inte göra något för mig.
 
Det är knappast någon som tvingar dig. Däremot flera som jag som tycker att det är onödigt i Sverige att vara så orolig. Jag kan förstå att om du känner såhär så är inte frilufsande ensam något som du skulle tycka är kul utan endast jobbigt. Stanna hemma eller gå i grupp och ha det så kul.

"Jo, du har frågat två och jag känner fler som inte är rädda. "

- Du - om även hela världen ska tycka annorlunda än jag, det ska inte göra något för mig.
 
"Jo, du har frågat två och jag känner fler som inte är rädda. "

- Du - om även hela världen ska tycka annorlunda än jag, det ska inte göra något för mig.

Du...jag tror folk kommer att sluta diskutera med dig om du fortsätter med den här attityden. Om du redan vet alla svar - varför frågar du?! Du har ju redan bestämt dig.

Jag tycker det är tråkigt att du tycker så här men jag blir också less på dig eftersom du inte kan föra en diskussion utan att peka ut folk som onormala eller att den andre har fel. Det är bara din åsikt som räknas.

Om du verkligen söker medhåll så kanske du ska söka dig från det här forumet. Här tycker vi om friluftsliv. Vi är många i flera trådar som försöker förklara för dig att skogen inte är så farlig som du tror men du kan verkligen inte ta åt dig av våra argument.

Det var länge sedan jag stötte på någon med så orubblig inställning, länge sedan jag skakat trött på huvudet. Men nu släpper du den här tråden, så jag får väl gå in och skriva det samma i den andra tråden du har startat...

Suck...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Friluftsliv= hembereskap. Allmänt om friluftsliv 84
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
lisalars Vad tycker du om Skånes friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 60
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Enkelt friluftsliv... Allmänt om friluftsliv 67
HannesWeiß Friluftsliv i närheten av Växjö Allmänt om friluftsliv 0
brigas Utbildningsnivå och intresse för friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 4
YvonneJson Friluftsliv i Vietnam? Allmänt om friluftsliv 0
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
Ghost of Tom Joad 2017 - Komma igång på riktigt med friluftsliv! Allmänt om friluftsliv 13
Magnoliamountain Ny inom "friluftsliv" Allmänt om friluftsliv 32
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
NaturBoel Jobba inom friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 25
simonhj Friluftsliv i Oktober/November? Allmänt om friluftsliv 7
sanjacobi Äventyr/friluftsliv vs vardag med 40h arbetsvecka Allmänt om friluftsliv 16
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Tundraman Friluftsliv som intresse.. Allmänt om friluftsliv 7
obbbi Friluftsliv i Mälardalen Allmänt om friluftsliv 4
auroralexx Jobba inom friluftsliv Allmänt om friluftsliv 5
icz Jobba med kring friluftsliv Allmänt om friluftsliv 8
Gun-valld Friluftsliv och förhållanden Allmänt om friluftsliv 96
CF673 Friluftsliv på 15 minuter? Allmänt om friluftsliv 15
krokben Friluftsliv högskola? Folkhögskola? Allmänt om friluftsliv 7
avslutat_17_06_20 iPhone appar för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 16
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
KORITFW Tonåringar drar sig från friluftsliv och äventyrande? Allmänt om friluftsliv 33
Elin-d Hur startade erat intresse för friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 44
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
moe_mart Natur, friluftsliv och kommersen Allmänt om friluftsliv 6
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
Ahkká Svenskt forskningsprojekt om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
Sarvi Framtidens friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
seon Lågintensivt och Högintensivt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
bastuper Att studera scouting och friluftsliv på egen hand Allmänt om friluftsliv 37
annaterese Friluftsliv som metod Allmänt om friluftsliv 10
såg friluftsliv lika med miljötanke sant. Allmänt om friluftsliv 21
Maskinbengt Rovdjur och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 24
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
mivron #friluftsliv på irc.dal.net Allmänt om friluftsliv 12
Erik F Bloggar om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
smj_t Friluftsliv i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 3
consono Bra och billigt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 52

Liknande trådar