Jag bor i Mälardalen, alltså mellansverige och här finns inte många björnar, nej. Vildsvin finns det däremot gott om och dom kan sprätta upp en människa med sina betar och stora är dom också. Jag har en flock som rör sig här i närheten och en jättegalt som brukar stå i trädgården och käka äpplen på hösten och kommer när jag ropar, han gillar att bli kliad under hakan och runt öronen. Att vildsvin blir farliga beror på tre saker, antingen känner dom sig trängda eller ska skydda kultingarna eller också är dom skadade vid jakt.
Jag är van vid grisar, jag har jobbat med såna och en sur avelssugga går man inte gärna i närheten av heller då även dom kan gå till attack och bitas rejält.
Inga djur är väl ofarliga, knotten kan utlösa allergischock, färtingarna kan ta död på en människa genom diverse virus dom bär på och badar man kan man bli biten av gäddor men lik förb. badar folk hela somrarna i alla upptänkliga sjöar utan att bli hysteriska över faran att bli biten och dö av stelkramp eller blodförgiftning. Barfota går vi också, och riskerar att trampa på nåt vasst och få blodförgiftning.
- Här var mycket ny information för mig...
Nu förstår ni äntligen vad jag menade