Helt klart är, efter att fler än dem vanliga ångvältarna skrivit, att det inte är så vitt och svart som vissa förespråkar. Därmed har jag väl också fått fram det som jag tidigare var ute efter.
Jag kan bara fylla på med vad andra skrivit. Jag själv har 8000kr i månaden att leva på, det blir inte så mycket över. Det tar ganska lång tid att få ihop den utrustning man behöver för att kunna ge sig iväg under mer än en dag. Jag har dessutom inte någon bil och inte tillräckligt bra cykel för att kunna packa den, cykla med ryggsäck fungerar tyvärr bara kortare sträckor. Det gör att det är svårt för mig att komma utanför stan för att frilufsa. Visst fungerar det att ta bussen en bit och sen försöka gå till något naturskönt, men det är såklart en faktor som gör allt lite jobbigare. Jag försöker dock så gott det går.
Det är klart att pengar spelar roll! Det går men blir mycket jobbigare... I Göteborgsområdet finns det iaf en guide för vandringar där nästan alla går att nå med allmänna kommunikationer. Om man just inte satsar på de stora utfärderna och orkar leva ett enkelt liv så är friluftsliv de billigare nöjen man kan ha. Vi har mer än en gång lånat ut vår utrustning till vänner som inte haft råd med semester...