först vill jag nog påstå att både björn och varg är farliga och ju fler de blir dessto närmare kommer vi ju den stunden då vi kommer tvåa. Både björn och varg dödar eller skadar ju med lätthet en människa OM de skulle vilja det av någon anledning. Ju fler de blir så ökar ju risken att det föds sjuka djur eller rättare djur med mentalitet som avviker. Så, vi kommer nog att få uppleva den stunden vare sig vi vill eller inte och jag tycker det är fel av forskare och de som värnar om rovdjuren att konsekvent hävda att tex björn eller varg inte är farlig för människan. Deras mentala status är inte speciellt stabil och deras styrka gör tt det inte behövs mycket för att vi skall bli tvåa i närkamper. De ÄR rovdjur.
Så, nu har jag startat en ny debatt men det finns andra trådar om detta med rovdjurens vara eller inte vara.
Var är det då farligt ?
Jag tror inte det är speciellt farligt att vandra ensamen i fjällen, vare sig man är man eller kvinna. Den största risken är ju i så fall att man drabbas av sjukdom eller klantar till det på annat sätt och då är det ju kanske inte så bra att vara ensam. Tror nog också att tex resan till och från fjället är farligare änn själva fjällvistelsen.
Jag har under mina 25 år som polis i fjällområdet mer än en gång hämtat ensam vandrare som inte klarat av ensamheten i den storslagna omgivningen och så att säga "ballat ur" och andra vandrare har fått tillkalla hjälp. Jag har dock inte varit med om någon händelse då någon blivit utsatt för våld eller hot, så den risken är nog i det närmaste obefintlig, men det är ju som med rovdjuren.... en dag dyker det upp en varelse som avviker. När och var vet ingen..
- Det här var ett vettigt svar äntligen. Om jag har bara inte sett några fall i nyheterna under sista tiden (på tv och i tidningar) om björnar, har jag nästan trott på efter det att det är inte så farligt att gå ensam i skogen.