Hinder för friluftsliv

först vill jag nog påstå att både björn och varg är farliga och ju fler de blir dessto närmare kommer vi ju den stunden då vi kommer tvåa. Både björn och varg dödar eller skadar ju med lätthet en människa OM de skulle vilja det av någon anledning. Ju fler de blir så ökar ju risken att det föds sjuka djur eller rättare djur med mentalitet som avviker. Så, vi kommer nog att få uppleva den stunden vare sig vi vill eller inte och jag tycker det är fel av forskare och de som värnar om rovdjuren att konsekvent hävda att tex björn eller varg inte är farlig för människan. Deras mentala status är inte speciellt stabil och deras styrka gör tt det inte behövs mycket för att vi skall bli tvåa i närkamper. De ÄR rovdjur.

Så, nu har jag startat en ny debatt men det finns andra trådar om detta med rovdjurens vara eller inte vara.

Var är det då farligt ?

Jag tror inte det är speciellt farligt att vandra ensamen i fjällen, vare sig man är man eller kvinna. Den största risken är ju i så fall att man drabbas av sjukdom eller klantar till det på annat sätt och då är det ju kanske inte så bra att vara ensam. Tror nog också att tex resan till och från fjället är farligare änn själva fjällvistelsen.

Jag har under mina 25 år som polis i fjällområdet mer än en gång hämtat ensam vandrare som inte klarat av ensamheten i den storslagna omgivningen och så att säga "ballat ur" och andra vandrare har fått tillkalla hjälp. Jag har dock inte varit med om någon händelse då någon blivit utsatt för våld eller hot, så den risken är nog i det närmaste obefintlig, men det är ju som med rovdjuren.... en dag dyker det upp en varelse som avviker. När och var vet ingen..

- Det här var ett vettigt svar äntligen. Om jag har bara inte sett några fall i nyheterna under sista tiden (på tv och i tidningar) om björnar, har jag nästan trott på efter det att det är inte så farligt att gå ensam i skogen.
 
- Förlåt - mata upp sig :)

Eller ta med en stor hund... Men hunden hjälper kanske inte mot björnen? Och även vargen...

Har du hund med så är risken att attackeras av varg och björn mycket större än att vara ensam, likadant med vildsvinen härnere, och älgarna kan också gå till attack mot hund och människa men utan hund så är risken mikroskopisk.
 
Jag har under mina 25 år som polis i fjällområdet mer än en gång hämtat ensam vandrare som inte klarat av ensamheten i den storslagna omgivningen och så att säga "ballat ur" och andra vandrare har fått tillkalla hjälp.
Ett par såna fall har jag också träffat på men då i ytterskärgården när dimman rullade in. Dimma är ju varken livshotande eller ens otäckt, det är bara avsaknad av sikt och det finns ju inget mera avkopplande än att "fastna" på en ö ett par dar pga. tjocka med käk, en bra bok och lite fiskegrejer. DET är riktig avkoppling det.
 
Har du hund med så är risken att attackeras av varg och björn mycket större än att vara ensam, likadant med vildsvinen härnere, och älgarna kan också gå till attack mot hund och människa men utan hund så är risken mikroskopisk.

- Är det en stor risk att bli attackeras när man sover i tältet? Att djur ser ett tält och attackerar det?
 
- Vad?!
Men tack för ditt svar - nu vet jag det.

Ja hunden ses som en inkräktare i reviret eller en fara om djuren har ungar, en ensam människa kan djuren inte riktigt placera och väljer oftast att bara ta sig en titt på och sen lämna ifred. Jag har både haft älg som promenadsällskap och hamnat i en flock vildsvin (dom finns här där jag bor) men aldrig känt mig det minsta orolig, och inte dom heller tydligen.
 
- Är det en stor risk att bli attackeras när man sover i tältet? Att djur ser ett tält och attackerar det?

Jag skulle inte tveka en sekund att tälta där det finns björn MEN jag skulle laga middan en bit bort och förvara maten utom räckhåll för björn en bit från tältet, känner den ingen vittring av mat så är det inget intressant, det är vad jag lärt mig.
 
Jag skulle inte tveka en sekund att tälta där det finns björn MEN jag skulle laga middan en bit bort och förvara maten utom räckhåll för björn en bit från tältet, känner den ingen vittring av mat så är det inget intressant, det är vad jag lärt mig.

- Men jag läste att i Sverige finns det 3 000 björnar... Så - var finns de inte då? I vilka skogar i Sverige?
Är vildsvin också farliga för människor? (jag läste att det är redan ca 100 000 av dem i Sverige?).

Äntligen börjar ni ta på allvar mina svar här och svara på dem. Med såna konstruktiva svar kan jag överleva i den tråden :)
 
Jag bor i Mälardalen, alltså mellansverige och här finns inte många björnar, nej. Vildsvin finns det däremot gott om och dom kan sprätta upp en människa med sina betar och stora är dom också. Jag har en flock som rör sig här i närheten och en jättegalt som brukar stå i trädgården och käka äpplen på hösten och kommer när jag ropar, han gillar att bli kliad under hakan och runt öronen. Att vildsvin blir farliga beror på tre saker, antingen känner dom sig trängda eller ska skydda kultingarna eller också är dom skadade vid jakt.

Jag är van vid grisar, jag har jobbat med såna och en sur avelssugga går man inte gärna i närheten av heller då även dom kan gå till attack och bitas rejält.

Inga djur är väl ofarliga, knotten kan utlösa allergischock, färtingarna kan ta död på en människa genom diverse virus dom bär på och badar man kan man bli biten av gäddor men lik förb. badar folk hela somrarna i alla upptänkliga sjöar utan att bli hysteriska över faran att bli biten och dö av stelkramp eller blodförgiftning. Barfota går vi också, och riskerar att trampa på nåt vasst och få blodförgiftning.
 
Älgar kan ju sparka och jaga folk utan att först ha blivit på skjutna.Även utan att nån hund först irriterat dem.
Fästingar kan ju ge oss men för livet.
Våra husdjur hästarna och hundarna ger oss ju skador i varierande grad.
Ja,det handlar ju mycket om i vilken grad vi har närkontakt med dem,och på vilka villkor.
 
Har man inte morötter eller ett äpple med när man träffar en älg så får man skylla sig själv. En vinter högg jag här i skogen och när jag stod och kvistade ungtall så var det en stor älgtjur som smög upp bakom mig och stod bakom ryggen och åt färskt tallris. Social och vänlig var bara förnamnet och hela den vintern fick han kalasa på en morot när jag fikade. Handmatad med morötter och äpplen och kliad mellan hornen och bakom öronen, han trodde nog att han kommit till paradiset.
 
Älgar kan ju sparka och jaga folk utan att först ha blivit på skjutna.Även utan att nån hund först irriterat dem.
Fästingar kan ju ge oss men för livet.
Våra husdjur hästarna och hundarna ger oss ju skador i varierande grad.
Ja,det handlar ju mycket om i vilken grad vi har närkontakt med dem,och på vilka villkor.

"Våra husdjur hästarna och hundarna ger oss ju skador i varierande grad."
- Ja, det gör de. Men på stan kan någon hjälpa (ifall det behövs), och i skogen blir det svårare med att få hjälp.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Friluftsliv= hembereskap. Allmänt om friluftsliv 84
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
lisalars Vad tycker du om Skånes friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 60
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Enkelt friluftsliv... Allmänt om friluftsliv 67
HannesWeiß Friluftsliv i närheten av Växjö Allmänt om friluftsliv 0
brigas Utbildningsnivå och intresse för friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 4
YvonneJson Friluftsliv i Vietnam? Allmänt om friluftsliv 0
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
Ghost of Tom Joad 2017 - Komma igång på riktigt med friluftsliv! Allmänt om friluftsliv 13
Magnoliamountain Ny inom "friluftsliv" Allmänt om friluftsliv 32
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
NaturBoel Jobba inom friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 25
simonhj Friluftsliv i Oktober/November? Allmänt om friluftsliv 7
sanjacobi Äventyr/friluftsliv vs vardag med 40h arbetsvecka Allmänt om friluftsliv 16
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Tundraman Friluftsliv som intresse.. Allmänt om friluftsliv 7
obbbi Friluftsliv i Mälardalen Allmänt om friluftsliv 4
auroralexx Jobba inom friluftsliv Allmänt om friluftsliv 5
icz Jobba med kring friluftsliv Allmänt om friluftsliv 8
Gun-valld Friluftsliv och förhållanden Allmänt om friluftsliv 96
CF673 Friluftsliv på 15 minuter? Allmänt om friluftsliv 15
krokben Friluftsliv högskola? Folkhögskola? Allmänt om friluftsliv 7
avslutat_17_06_20 iPhone appar för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 16
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
KORITFW Tonåringar drar sig från friluftsliv och äventyrande? Allmänt om friluftsliv 33
Elin-d Hur startade erat intresse för friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 44
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
moe_mart Natur, friluftsliv och kommersen Allmänt om friluftsliv 6
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
Ahkká Svenskt forskningsprojekt om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
Sarvi Framtidens friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
seon Lågintensivt och Högintensivt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
bastuper Att studera scouting och friluftsliv på egen hand Allmänt om friluftsliv 37
annaterese Friluftsliv som metod Allmänt om friluftsliv 10
såg friluftsliv lika med miljötanke sant. Allmänt om friluftsliv 21
Maskinbengt Rovdjur och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 24
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
mivron #friluftsliv på irc.dal.net Allmänt om friluftsliv 12
Erik F Bloggar om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
smj_t Friluftsliv i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 3
consono Bra och billigt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 52

Liknande trådar