Hinder för friluftsliv

"Björn passerandes gångväg bakom mej 50-100m;ingen incident.
Björn vandrande över fjäll ca 300m bort vid tältning på lågfjäll ,ingen incident."
- Jag är mycket glad för dig! Respekterar såna kvinnor! :) Skulle vilja bo i sån värld där alla kvinnor behöver inte vara rädd för att gå ut ensam - varken på stan eller till skogen.
Men jag tror inte att det finns så många kvinnor,eller tjejer som ska ta den risken nu.
 
"Björn passerandes gångväg bakom mej 50-100m;ingen incident.
Björn vandrande över fjäll ca 300m bort vid tältning på lågfjäll ,ingen incident."
- Jag är mycket glad för dig! Respekterar såna kvinnor! :) Skulle vilja bo i sån värld där alla kvinnor behöver inte vara rädd för att gå ut ensam - varken på stan eller till skogen.
Men jag tror inte att det finns så många kvinnor,eller tjejer som ska ta den risken nu.

Låter dock som att du borde prata med någon om dessa föreställningar. Det låter inte nyttigt.
Kvinnor blir inte offer för våldsverkare bara för att de går ut. Det är ganska ovanligt faktiskt. Känns som du har förstorat upp dina egna rädslor och det är inte bra.
Nästan allt våld sker i hemmet och överfallsvåldtäkter är riktigt ovanliga.
Dock borde du stå på dig lite mer om du nu är så rädd för den största faran om man ska drabbas av utomstånde våld är att man blir sedd som ett offer. Går man runt och är rädd så syns det och det är det som de lite mer oberäkniga människorna siktar in sig på.
 
"Går man runt och är rädd så syns det och det är det som de lite mer oberäkniga människorna siktar in sig på."
- Kan du tro eller inte - men jag är inte rädd alls :) (vi pratar bara om det), och går ensam nästan överallt och alltid (men undviker att gå i nattid bara, och inte i skogen, som du förstod).
Jag ser bara såna nyheter varje dag på tv eller här i en tidning - allt det som har hänt och händer här (här, i Sverige, inte på andra planeten! :) ).
Vi utgår ju från verkligheten först, och inte från era statistiken, eller fantasier.
 
"Njuta av livet. Det går inte repris."
- Håller med dig - helt rätt :)
Men att "gå en vecka i fjällen" för en ung kvinna är inte så tryggt fortfarande. Och det är inte statistiken - det är en verklighet. Du är inte en kvinna - så du vet inte hur det är.

Jag förstår inte vad du är rädd för. Varför skulle det vara farligare för en kvinna att ex fjällvandra ensam än en man? Visst har en kvinna högre risk för benbrott i "osteoporosåldern" än en man men vad det gäller de fysika utmaningarna måste alla känna sin egen nivå. Vad menar du med inte tryggt? Är det andra människor du är rädd för? Och du hänvisar till "verkligheten" - vilken verklighet då? Jag har inte hört talas om tjejer som blivit våldtagna på fjället eller i skärgårdens enslighet. I stan däremot är det annorlunda.

Jag har ensamvandrat ett par gånger, både på fjället och i lågländerna men aldrig varit rädd. Rädd är jag bara när jag råkat hamna på fel plats på kvällen inne i stan - det är där "knäppisarna" finns, de orkar inte ta sig långt ut i skogen och hoppas stöta på någon där.

Sen tycker jag du generaliserar väl mycket. Alla kvinnor känner inte som du, jag tror du är i stor minoritet att vara rädd för naturen. Har du erfarenhet från annat lands natur kanske? Är det därifrån din rädsla kommer?

Om du verkligen vill övervinna din (obefogade) rädsla så ta kontakt med ett friluftsförbund, ex svenska turistföreningen eller friluftsfrämjandet, så att du får komma ut i naturen under ordnade former. Då kan du lära sig att vara säker i dig själv i naturen och se reela faror.

Det är synd när man inte vågar sig ut i naturen. Alla borde kunna njuta av den!
 
Är du "kaffenarkoman" på allvar?.. Det låter inte nyttigt heller :) Kaffe är inte hälsosamt för hjärtat och nervs (om du vet inte om det).
 
...Och det är inte statistiken - det är en verklighet. Du är inte en kvinna - så du vet inte hur det är.

"Det intressanta är att vi män som riskerar att drabbas av oprovocerat våld utomhus betydligt mer än kvinnor"
- Är det sant?.. Så skulle vi (kvinnor) vara rädd om er nu? :)

- Jag struntar i er statistiken om verkligheten säger annorlunda.
Och verkligheten säger att här (på stan) gömmar sig en man (mellan busshållplatsen och huset )som våltog redan några kvinnor och polisen har gripit honom just bara för en månad sedan.
Vi bor ju verkligheten i, inte i statistiken, eller hur? Eller ni läser bara statistiken? :)

Nej, jag är inte kvinna men jag behöver inte vara det för att förstå vissa kvinnors rädsla och mekanismer bakom. Jag är mattelärare och lite statistiknörd. Bra statistik ÄR verkligheten. Om man drar sina slutsatser efter sensationsjournalistiken i kvällspressen eller Efterlyst får man en skev verklighetsbild byggt på rädsla till salu. Det finns de som tjänar pengar på att sälja på oss ogrundad rädsla. Någon profiterar på att du blir rädd för män.

Visst, har det skett ett överfall i ett område bör man passa sig. Dessa galningar upprepar sina brott, men är sällsynta perlor bland alla pärlor. Du utsätter dig för betydligt större risker dagligen. Det är lätt att sila mygg och svälja kameler.

För den som verkligen drabbas av någon av alla osannolika hemskheter är det givetvis otur, men om man ska oroa sig för allt som möjligen kan hända har man inget liv. Med statistik kan man välja ut kamelerna bland myggen.
 
"Går man runt och är rädd så syns det och det är det som de lite mer oberäkniga människorna siktar in sig på."
- Kan du tro eller inte - men jag är inte rädd alls :) (vi pratar bara om det), och går ensam nästan överallt och alltid (men undviker att gå i nattid bara, och inte i skogen, som du förstod).
Jag ser bara såna nyheter varje dag på tv eller här i en tidning - allt det som har hänt och händer här (här, i Sverige, inte på andra planeten! :) ).
Vi utgår ju från verkligheten först, och inte från era statistiken, eller fantasier.

Ge oss några exempel!

Sedan är det ju så att man inte skriver om alla våldtäkter, misshandlar mm i tidningarna - det är inte tillräckligt säljande. Merparten kommer inte ens till allmänhetens kännedom - de sker av någon som offret känner, ex i ett förhållande.

Statistik bygger på verkligheten. Fast bara det som rapporteras in ex till polisen. Fantasier däremot kan blandas ihop med verkligheten...

Sedan ska man inte förkasta någon annans rädsla. Är du rädd så är du. Det finns dock sätt att komma över en obefogad rädsla...
 
"Njuta av livet. Det går inte repris."
- Håller med dig - helt rätt :)
Men att "gå en vecka i fjällen" för en ung kvinna är inte så tryggt fortfarande. Och det är inte statistiken - det är en verklighet. Du är inte en kvinna - så du vet inte hur det är.

Jag har inte känt mig det minsta otrygg när jag varit ute och vandrat själv i fjällen. (Däremot ex tidiga/sena morgonpromenader med hunden här i storstaden känns otrygga)

/24år och kvinna
 
Är du "kaffenarkoman" på allvar?.. Det låter inte nyttigt heller :) Kaffe är inte hälsosamt för hjärtat och nervs (om du vet inte om det).


Vi har alla våra små laster.


Statestik är verklighet vet du. Men människans psyke och rädslor kan gör lustiga saker. Folk är fullkomligt livrädda för att flyga men att köra bil är ok även att det är bra mycket troligare att dö i den. Handlar om kontrollbehov som allt annat.
Media, nyheter eller vad du nu vill kalla det har en agenda och det är att få så många att titta som möjligt. Helst så man kan skrämma upp folk då det brukar generera mycket pengar. Aftonbladet hade inte stora löpsedlar där det stod att svininfluensan dödar alla för att dem ville göra en samhällstjänst. De ville hålla rädslan igång och på så sätt tjäna pengar.
Så att slå bort statestik som fantasi och hänvisa till media/nyheterna är inte det bästa.
 
"Så att slå bort statestik som fantasi"
- Jag har inte sagt att statistiken är fantasier. Jag sa att statistiken eller/och fantasier - det är ju skillnaden.
Om statistiken - jag tror mer på verkligheten, om jag har en möjlighet att se den.
 
Men jämföra till det landet jag kom ifrån - ni har ingen alls kriminal :) Så är jag inte radd så mycket egentligen...
Men även här finns det alla möjliga "knäppisarna", som ni säger själva.
 
Jag tycker inte att du ska behöva vara rädd för våldtäktsmän eller liknande i fjällen eller skogen här. De få man träffar är bara reko folk är min åsikt. Däremot kanske det kan vara idé i större städer osv. att tänka vara man går.

Men jämföra till det landet jag kom ifrån - ni har ingen alls kriminal :) Så är jag inte radd så mycket egentligen...
Men även här finns det alla möjliga "knäppisarna", som ni säger själva.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Friluftsliv= hembereskap. Allmänt om friluftsliv 84
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
lisalars Vad tycker du om Skånes friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 60
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Enkelt friluftsliv... Allmänt om friluftsliv 67
HannesWeiß Friluftsliv i närheten av Växjö Allmänt om friluftsliv 0
brigas Utbildningsnivå och intresse för friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 4
YvonneJson Friluftsliv i Vietnam? Allmänt om friluftsliv 0
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
Ghost of Tom Joad 2017 - Komma igång på riktigt med friluftsliv! Allmänt om friluftsliv 13
Magnoliamountain Ny inom "friluftsliv" Allmänt om friluftsliv 32
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
NaturBoel Jobba inom friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 25
simonhj Friluftsliv i Oktober/November? Allmänt om friluftsliv 7
sanjacobi Äventyr/friluftsliv vs vardag med 40h arbetsvecka Allmänt om friluftsliv 16
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Tundraman Friluftsliv som intresse.. Allmänt om friluftsliv 7
obbbi Friluftsliv i Mälardalen Allmänt om friluftsliv 4
auroralexx Jobba inom friluftsliv Allmänt om friluftsliv 5
icz Jobba med kring friluftsliv Allmänt om friluftsliv 8
Gun-valld Friluftsliv och förhållanden Allmänt om friluftsliv 96
CF673 Friluftsliv på 15 minuter? Allmänt om friluftsliv 15
krokben Friluftsliv högskola? Folkhögskola? Allmänt om friluftsliv 7
avslutat_17_06_20 iPhone appar för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 16
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
KORITFW Tonåringar drar sig från friluftsliv och äventyrande? Allmänt om friluftsliv 33
Elin-d Hur startade erat intresse för friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 44
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
moe_mart Natur, friluftsliv och kommersen Allmänt om friluftsliv 6
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
Ahkká Svenskt forskningsprojekt om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
Sarvi Framtidens friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
seon Lågintensivt och Högintensivt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
bastuper Att studera scouting och friluftsliv på egen hand Allmänt om friluftsliv 37
annaterese Friluftsliv som metod Allmänt om friluftsliv 10
såg friluftsliv lika med miljötanke sant. Allmänt om friluftsliv 21
Maskinbengt Rovdjur och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 24
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
mivron #friluftsliv på irc.dal.net Allmänt om friluftsliv 12
Erik F Bloggar om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
smj_t Friluftsliv i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 3
consono Bra och billigt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 52

Liknande trådar