Hilleberg rött eller grönt tält!

Önskerepris 3

Har för mig att detta är ett av skälen till att H-berg mfl har gula innertältvävar.

Önskerepris 3:

Det gula innertältet är till för att man på nära håll ska ha möjlighet att studera rapsbaggar :(

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=36924&highlight=rapsbaggar&page=2

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=10468&highlight=rapsbaggar&page=2

jag är i alla fall inte ensam av att ha fått ”besök” av rapsbaggar
http://www.alltforforaldrar.se/snack2/showpost.php?p=3490868&postcount=5

Googlar man på rapsbaggar så handlar nästan alla träffar om att rapsbaggarna har blivit resistenta mot de kemiska bekämpningsmedel som man använt

Per

Tält ska för övrigt naturligtvis vara blå.
Och det vågar du påstå efter att ha lagt ut den där bilden? Tältet ser ju - utöver att det är blått - ut att vara redo att kapitulera i blåsten. Trist väder är det också. Nä, när jag fotar mitt tält är det alltid bra väder, och det står alltid rycken...

Förresten, är det en slump att det alltid verkar vara silverfärgade kupoltält som blåser sönder (typ nedanför Kebne?)

Förresten, är det en slump att det alltid verkar vara silverfärgade kupoltält som blåser sönder (typ nedanför Kebne?)

Om det nu är så har jag en snabb teori är att det finns två typer av silverfärgade tält, och båda blåser sönder lätt:

1. "Festivaltältet" med kassa polyestervävar, presenningsgolv (sånt där lite flätat ni vet) och glasfiberbågar.
2. Tält från 70-talet med bättre vävar som dock är gamla och spröda.

Vid kategori 1 ökar också risken att den som har satt upp tältet inte riktigt har optimerat uppsättningen. :)

Blått HB

Skulle vara kul med en begränsad serie av tex HBs nallo och namtjak i blått, hundra exemplar skulle ju inte direkt vara svårsålda, inte av så klassiska tält.

Det här med att rött skulle vara bättre ur säkerhetsaspekt, är inte det lite utspelat? Vilken räddningshelikopter har inte värmekamera liksom? Klart på vintern när fjällräddningen kör mkt skoter är det kanske en fördel, men det känns som att det finns minst lika bra sätt att synas på.

Problemet med valet mellan rött eller grönt är förmodligen störst vid inköpet. Sedan fungerar det bra vad du än väljer.

Själv har jag ett grönt Staika, ett grönt Kaitum och ett rött Akto.

De röda är snygga ... framför allt på foto. De känns lite ljusare invändigt ... bra när man letar efter saker och dåligt när man ska sova ljusa nätter och framför allt morgnar. Jag valde rött till mitt Akto bl.a. för att jag tyckte att det kunde vara bra med en ljusare färg inne i tältet i ett så litet tält. Visst är det dessutom lättare att hitta, men det går lätt att ordna på annat sätt genom genom att hänga ut något färgglatt ... eller GPS :)

De gröna smälter bättre in i omgivningen. De är lite mörkare, vilket som jag uppskattar när jag ska sova.

Kontentan av mina erfarenheter är att du kommer att bli nöjd ... vilket du än väljer.

Det här med att rött skulle vara bättre ur säkerhetsaspekt, är inte det lite utspelat? Vilken räddningshelikopter har inte värmekamera liksom? Klart på vintern när fjällräddningen kör mkt skoter är det kanske en fördel, men det känns som att det finns minst lika bra sätt att synas på.

Säkerhetsaspekten kan ju också innebära att man höjer oddsen att själv hitta tillbaka till sitt tält genom att välja ett rött. Det är ju ett misslyckande om någon behöver larma och få ut en räddningshelikopter på sök. Känner man sig hjälpt av att ha ett rött tält så är det ju kanon.

Jag har haft ett grönt Keron GT och nu har jag ett rött Jannu som jag vill komplettera med ett grönt Akto. De röda är mycket finare på kort och de gröna är mer diskreta. Djupt uttalande ;)

/Carl

Ja, i mycket är det en smaksak. Vill man göra matematik av det kan man ju räkna ut antalet tältnätter då det är bättre att tältet inte syns (till exempel i de nära skogarna) och jämföra med antalet tältnätter då det är bättre att det syns (när man behöver hitta tältet på fjället eller ta prisvinnande bilder).

För egen del vinner grönt ganska lätt. Fjällräven-blått är rätt snyggt också. Och silnylon-grågrönt.
TNF- och Marmot-gult är inte så snyggt. Fulast av allt är Helsport-röd-gult.

Martin Fjäderlätt;336560 sa:
För egen del vinner grönt ganska lätt. Fjällräven-blått är rätt snyggt också. Och silnylon-grågrönt.
TNF- och Marmot-gult är inte så snyggt. Fulast av allt är Helsport-röd-gult.

Jag gillar färger som drar åt sand- och stenhållet: såhär (grågrönt) eller rent av såhär (hitta tältet!). Signalfärger tycker jag är hemska och jag tycker de är att betrakta som en slags miljöförstöring. Det förstör verkligen illusionen av ensamhet som i alla fall jag söker i fjällen när man ser en massa röda och gula prickar på fjällsidorna runt omkring.

Ja, jag förstår säkerhetsaspekterna. Men jag tycker inte det är tillräckligt goda argument. Ta med en gulgrön väst istället om ni vill synas!

Jag gillar färger som drar åt sand- och stenhållet: såhär (grågrönt) eller rent av såhär (hitta tältet!). Signalfärger tycker jag är hemska och jag tycker de är att betrakta som en slags miljöförstöring. Det förstör verkligen illusionen av ensamhet som i alla fall jag söker i fjällen när man ser en massa röda och gula prickar på fjällsidorna runt omkring.

Ja, jag förstår säkerhetsaspekterna. Men jag tycker inte det är tillräckligt goda argument. Ta med en gulgrön väst istället om ni vill synas!
Instämmer, rött är en signaleringsfärg. Varför sitta och signalera när man inte är i nöd, i förebyggande syfte? Finns jackor att vända ut och in med signaleringfärg på insidan, eller en röd packsäck att hänga upp om det behövs etc. Att använda säkerhetsargumentet för att motivera rött tält är tunt, även i landet där säkerhetsmantran blivit närmast absurd. Finns andra argument för rött tält, man kan t.ex helt enkelt gilla det. Men det är lite av miljöförstöring för andras ögonfägnad, det tycker jag.

Raskesven

OMFG! Hur vågar du dig ut i fjällen utan tunnel- eller kupoltält??? Är du helt från vettet pôjk??

;)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nordiska Motorcyklister HB Soulo - Rött eller Sand? Bo och sova 42
Wad Rött eller grönt Hilleberg? Bo och sova 12
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4
erito Hilleberg färger Bo och sova 51
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg