Tröttsamt i-lands problem
Rött tält är väl det självklara valet för Röda Korset, Läkare utan gränser mfl NGO men privatpersoner väljer självklart grönt!!! Unda taget är väl om man är lite exhibitionist " här är jag, kom och se mig, syns jag bra, ni har väl inte missat mej....."
En tråd som spänner flera sidor inlägg och som dessutom behandlats i tidigare trådar. Frågan synes alltså vara av den karaktären att den måste betraktas som viktig.
Jag har full förståelse för aspekter som tältdukens känslighet mot solblekning och hur det inverkar menligt på slitstyrkan på väven. Huruvida tältets röda eller gröna färg inverkar på ljusinsläppet och dess färgspektra är också intressant.
Vidare finns aspekten på huruvida ett rött tält som syns mer inverka på räddningsinsatser och att man även lättare kan vingla hemåt om ens egen syn tillfälligt skulle vara något grumlig, i kvällens dunkla sken.
Sedan böljar inläggen vidare kring den psykosociala aspekten. Stör ett rött tält? Kan det inverka menligt på hälsan för fjällvandrare som på håll lättare kan skymta tältet beroende på färgsättning. Är det ett intrång i den personliga sfären? Hur pass mycket kan man befaras irriteras? Kan det tom. vara blodtryckshöjande för vissa personer?
Vidare synpunkter kring valet av färg tar som ovan upp inlägg om det inte kan misstänkas vara som så att den som väljer ett Rött Hillebergtält är exebitionister som kanske i ett slags vräkighet vill visa på sin sociala status av bättre bemedlad medborgare. Motsatsen skulle då vara den som väljer ett grönt HB tält. Denne försiktige general vill inte störa i naturen, tar större hänsyn mot omgivningen och vill heller inte skylta med sin ekonomiska potential såsom den rödtältande med dess bisarra behov av självförhävelse.
Jag förväntar mig ett inlägg som tar upp allemansrätten kontra val av färgsättning av tält. Hur inverkar det på den privata markägaren och dess intressen, medmera, medmera...
Tja kära vänner, som synes rymmer frågan livsexxistenciella dimensioner där vi kan filosofera vidare kring var och ens plats i universum. Blir det ett rött tält från den kända tälttillverkaren eller blir det ett grönt?