Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag håller mig till rött jag med. När jag köpte ett ett Nammatj 3gt så stod jag och funderade på lite på säkerhetsaspekterna. Och för mig som använder tältet i fjällmiljö så föredrar jag just ett rött tält för att det syns bättre. OM man skulle villa bort sig så vill man gärna bli hittad var mitt resonemang.
Jag tycker att det känns som att det är lite ljusare i ett rött tält i kontrast till ett grönt tält.
Tips om man har ett grönt tält : Om man vet att det kommer att vara mörkt ute när man skall tillbaks till tältet så funkar det ypperligt med att hänga upp en reflextejpförsedd burk (som man har till annat, annars) i ett träd, eller på annat lämpligt sätt, i närheten av tältet, bara o lysa med ficklampan så hittar du hem igen !
Behövs oftast när man tältar i terräng utan referenser.....
Peter
Tips om man har ett grönt tält : Om man vet att det kommer att vara mörkt ute när man skall tillbaks till tältet så funkar det ypperligt med att hänga upp en reflextejpförsedd burk (som man har till annat, annars) i ett träd, eller på annat lämpligt sätt, i närheten av tältet, bara o lysa med ficklampan så hittar du hem igen !
Behövs oftast när man tältar i terräng utan referenser.....
Peter
Hmm, har ett grönt Hilleberg, men tycker att röda verkar ge ett så mysigt och behagligt ljus. Dessutom är det väldigt estetiskt med en ljuskälla inuti tältet en mörk vinternatt. En annan fördel är väl att man syns.
Men för att inte göra mitt gröna Unna ledset, så måste jag lyfta fram dess fördelar:
- det är ganska skönt att kunna tälta lite diskret, speciellt om man är på cykeltur och tältar relativt nära vägar
- under norrländska sommarnätter föreställer jag mig att det är lite mörkare (läs sovvänligare) än ett rött
- ljuset i tältet är ganska neutralt och därför rogivande och behagligt för ögat
Men, men... tråkigt att vi med röda tält helt plötsligt är hänsynslösa och skräpar ner naturen... känns som om det bästa vore om vi alla muterade till kameleonter... Men hur skall jag göra med min orangea jacka? Vi kanske alla skall köra militärgrön outfit från topp till tå, och gärna camo då...
Har en gång varit med om att bistå en holländsk vandrare med hjälp av vägval vid ett vad, han hade sannolikt aldrig kommit i kontakt med mig om han inte noterat min närvaro, med hjälp av mitt röda tält...
Men jag har ett grönt tält oxå... som jag gillar jättemycket.
Men, men... tråkigt att vi med röda tält helt plötsligt är hänsynslösa och skräpar ner naturen... känns som om det bästa vore om vi alla muterade till kameleonter... Men hur skall jag göra med min orangea jacka? Vi kanske alla skall köra militärgrön outfit från topp till tå, och gärna camo då...
Huvudanledningen till att jag har ett grönt tält är just att det inte ska synas. Ändå tycker jag det verkar överdrivet att klaga på röda tält som något oestetiskt. Inte bara för att det finns goda skäl (ibland) att ha ett rött tält, utan också för det rent absurda som det innebär att extrapolera den åsikten, som exemplet ovan. Varför inte måla asfalten grön, och förbjuda röda stugor med vita knutar?
Jag har en Globetrotter katalog från 2001 och i den katalogen finns det sandfärgade Hillebergs tält.
Jag har en bekant som stod på sig hos den lokala Hillebergs återförsäljaren att han ville köpa ett sandfärgat Hillebergs tält av någon modell, och det gick så småningom om jag minns rätt, men jag har aldrig sett tältet.
Och letar länge på Globetrotter på Internet kan man hitta att Staika finns sandfärgat, Limited Edition, men Lieferbar (lagervara borde det betyda)