Ett förtydligande:
sexmånadersregeln handlar inte om "garantin", utan om den tvingande lagen. Garanti är precis som öppet köp ett avtal mellan kund och säljare, som alltså sträcker sig utöver lagen (inget avtal får begränsa lagen).
.
helt klart. skrev fel, menade reklamationsrätt, inte garanti.
Så du menar då att Öppet Köp inte existerar eftersom det inte står med i konsumentköplagen?
exakt!
det är något som står butiken fritt att erbjuda, endera regelmässigt till alla kunder eller i enskilda fall där du som konsument förhandlar till dig det.
faktum är att du som konsument inte ens har lagstadgad bytesrätt.
Så att nån råkar riva sönder underställströjan på en utstickande skruv i provhytten innebär att understället har ett konstruktionsfel?
nej, mina tankar går nog mer åt att provhytten är felkonstruerad. det är väl helt uppenbart. på vilket vis menar du att det skulle kunna vara tröjans fel? och framförallt hur kan du få det till att jag också skulle vara så korkad att jag trodde det?
Det är inte bara lagarna i lagboken man måste följa utan rättskällorna är oerhört många.
Rättskällor man ska följa i ungefärlig ordning:
1. "Lagarna"
1a. Författningar (SFS...)
1b. Förordningar
1c. Föreskrifter
2. Förarbeten
2a. Statens offentliga utredning
2b. Proposition
3. Praxis
3a. Högsta Domstolen
3b. Regeringsrätten
3c. ...
4. Doktrin (rättsvetenskaplig litteratur)
4a Böcker eller konsumentverkets hemsida
När du har läst igenom allt detta så har du förhoppningsvis bildat dig en uppfattning över hur reglerna med öppet köp ska tolkas.
Tips. Köplagen (1990:931) 16§ och Konsumentköplagen (1990:932) 8§ säger att kunden är ansvarig om varan har blivit skadad efter att varan har lämnat butiken.
I detta fall har kunden medvetet skadat varans värde genom att klippa bort lappar och kasta dem. Värdet på varan har kraftigt reducerats och butiken har därför ingen skyldighet att ta tillbaka varan.
jag vet inte varför du citerade mig för det enda jag skrev var väl i princip att det inte finns några "principer", att konsumentköplagen (till skillnad från köplagen) är tvingande så länge den är till konsumentens (köparens) fördel. om inte andra ännu mer fördelaktiga villkor avtalats fram, vilka då självklart gäller
jag vet inte vad ditt inlägg syftar till. håller du inte med om ovanstående?
Intressantast var väl en anonym användare som berättade lite om deras interna kundsyn...
dom delar vi pratat om här är väl knappast interna. du har ju själv fått tagit del av dom. att du måste ha med dig förpackningar, instruktioner, varudeklartioner mm för att göra en retur genom s.k "öppet köp" är inte unikt för haglöfs, hur mycket du än försöker svartmåla dom. det är knappast heller något som är internt, kravet förkommer i snart sagt varenda butik och det förvånar mig att du gör sådan stor sak av det här.
inte heller är det unikt eller internt att haglöfs inte vill sälja trasiga kläder.
upplever du att man mer eller mindre måste vara anställd på företaget för att nås av den här informationen säger det mer om dina problem med att tillgodogöra dig information än om hurvida jag ruvar på några intrerna företagshemligheter.