Hej då Haglöfs.

Generellt håller jag med om att man som konsument bör låta lappar/etiketter sitta kvar tills dess man verkligen bestämt sig.

MEN... i det här fallet när du bara vill byta till en mindre storlek ser jag inte det faktiska problemet. Precis som niklaz skrev är det väl bara köpa den mindre och flytta lapparna till den "gamla" för att sedan göra återköp på den. Det borde ju en butik (särk. en nyöppnad) kunna vara lite smidiga med.

Hur som helst lycka till.

Jag tycker det var dålig kundservice, speciellt på "the grand opening".
Jag har i andra sportaffärer och vanliga affärer bytt varor utan lapparna på, har aldrig varit något problem när man bara byter vara.

Om inte annat så borde dom ju kunna vara lite lagom goodwill och helt enkelt ta lapparna "osv" från den jacka du ska byta till.. det lär väl bara vara storleken som skiljer och den lilla lappen kan dom väl typ garranterat skriva i butik.

Sanslöst dålig service tycker jag, självklart borde de ha tagit tillbaks jackan. Ett sånt märke vill inte jag handla från.

Sanslöst dålig service tycker jag, självklart borde de ha tagit tillbaks jackan. Ett sånt märke vill inte jag handla från.

den "klausulen" finns ju överallt, och då är det ju butiken som skrivit in den, den som äger varumärket kan ju inte, i normala fall, styra återförsäljaren. i dett fall var det ju dock samma.

sen finns det ju minst en aspekt till, även om "plomberingen" dvs plasttråden lapparna sitter fast med går att öppna bakvägen utgör dom ju ändå en lite garanti för att inte plagget använts.

man kan använda en jacka ganska många timmar innan det syns att den är just använd. jag ser inget som helst problem med att säljaren vill ha tillbaka allt man köpt om han ska ge mig alla pengar och hur kul är det för den som kommer två att köpa en jacka utan lappar/instruktion och som kanske redan har varit i trafik både en och två dagar.

sen om man vänder på det, någon stans ska en gräns sättas och hur svårt är det att INTE kasta lapparna förrens man bestämt sig.

När jag var och handlade senast var det en kund för mig i kön som köpte ett par skor. Han (kunden) ville inte ha skokartongen utan bara skorna i en bärkasse. Då sa han som jobbade i affären något i stil med ’då ska du vara medveten om att bytesrätten inte gäller’ (eller om det nu var öppet köp, min kommentar) och det accepterade kunden.

Nu är jag inte näringsidkare utan kund. Och köper jag en vara till fullpris vill jag ha med alla lappar, manualer och kartonger. Jag tycker det är rätt så rimligt att vill man byta en vara för att man inte gillar färgen när man kommer hem, eller att skorna blir lite trånga när man byter till ett annat par strumpor så ska man som kund när man byter ha med sig inte bara varan utan även ”lappar”, kartong och kvitto, så att affären kan sälja varan till någon annan till fullpris.

Jag köpte rätt så nyligen en ny mobiltelefon och på förpackningen till mobiltelefon var det något slag av sigill (klisterlapp) som gjorde att det inte gick att öppna förpackningen utan att man skar/sprättade sönder sigillet. Nu har jag inte läst vad som står på kvittot från den affären, men jag antar att det står något i stil med ’öppnad förpackning bytes ej’

OT Det är inte samma affär som säljer skor och mobiltelefoner

Per

Det är två saker jag inte förstår.
Varför bojkotta Haglöfs efter enbart en sådan här skitgrej, där man dessutom kan tycka att det ingår i folkvettet att man inte tar av lappar innan man byter?
Varför bojkotta Haglöfs som märke överhuvudtaget? Det var väl inte jackans fel utan just den butiken som gjorde dig upprörd. De hade väl knappast agerat annorlunda om jackan var av ett annat märke.

Ja, jag är medveten om att det var Haglöfs e"egna" butik, men försök tänka utanför lådan lite grann.

Varför bojkotta Haglöfs efter enbart en sådan här skitgrej, där man dessutom kan tycka att det ingår i folkvettet att man inte tar av lappar innan man byter?
Varför bojkotta Haglöfs som märke överhuvudtaget? Det var väl inte jackans fel utan just den butiken som gjorde dig upprörd. De hade väl knappast agerat annorlunda om jackan var av ett annat märke.

Ja, jag är medveten om att det var Haglöfs e"egna" butik, men försök tänka utanför lådan lite grann.

Varför? För mig handlar det lite om att ge och få, ska jag vandra omkring som en levande reklampelare med loggor och skit så borde bemötandet varit lite bättre än det blev.

Tycker jag.

Jag har dålig erfarenhet av märket Haglöfs. Jag ansåg mig ha rätt att reklamera en vara, de ansåg inte det. Jag fick betala för porto och lagning vilket jag väl tycker var ok eftersom ärendet var tveksamt - allmänt dålig kvalitet på produkten antar jag (Haglöfs LIM-pants). Dock så var det inte ok att det hela tog 2-3 månader att genomföra, vara utan produkten så länge, utan att jag hörde något från dem. Så är jag rätt missnöjd med min Haglöfs sturn jacka som regnar rakt igenom, och min haglöfs sovsäck som verkligen suger vatten.

Mitt intryck av märket är att de inte är serviceorienterade. Jag vill känna förtroende för de jag handlar av, vilket jag gör för många andra, men inte Haglöfs.

Varför? För mig handlar det lite om att ge och få, ska jag vandra omkring som en levande reklampelare med loggor och skit så borde bemötandet varit lite bättre än det blev.

Tycker jag.

Hur många produkter idag ser man inte ut som vandrande reklampelare i? Är det dessutom så farligt? Haglöfs har ju en ganska liten och diskret logotyp på sina produkter till skillnad från många andra klädesmärken... Mode T-shirts till exempel, där hela trycket kan vara enbart logotypen.

Visserligen kunde det hela sköts snyggare, men om man försöker se det ur bådas synvinkel. Ingen butik är skyldig att erbjuda "öppet köp". Redan där har de väl varit med om att "ge och ta" tycker jag. Klara man sedan som kund inte av att följa de relativt enkla reglerna för det generösa erbjudande som många butiker idag ändå ger med öppet köp, ja då får man väl skylla sig själv.
Pratades det med någon mer än enbart en säljare? I många butiker har personalen "på golvet" inte mycket att säga till om, butikskedjor är hyfsat toppstyrda. Kanske hade butikschefen haft möjlighet hantera det hela annorlunda.

Jag tycker fortsatt att det är en överreaktion att bojkotta hela varumärket pga utav en skitsak, där man själv faktiskt är orsaken till problemet.
Hur hade reaktionen sett ut om varan inhandlats i en annan butik, som säljer flera olika märken? Givet allt annat lika. Är det en rimlig reaktion att bojkotta Adidas om Intersport anser att min rätt till öppet köp är förverkad?

Hur många produkter idag ser man inte ut som vandrande reklampelare i? Är det dessutom så farligt? Haglöfs har ju en ganska liten och diskret logotyp på sina produkter till skillnad från många andra klädesmärken... Mode T-shirts till exempel, där hela trycket kan vara enbart logotypen.

Visserligen kunde det hela sköts snyggare, men om man försöker se det ur bådas synvinkel. Ingen butik är skyldig att erbjuda "öppet köp". Redan där har de väl varit med om att "ge och ta" tycker jag. Klara man sedan som kund inte av att följa de relativt enkla reglerna för det generösa erbjudande som många butiker idag ändå ger med öppet köp, ja då får man väl skylla sig själv.
Pratades det med någon mer än enbart en säljare? I många butiker har personalen "på golvet" inte mycket att säga till om, butikskedjor är hyfsat toppstyrda. Kanske hade butikschefen haft möjlighet hantera det hela annorlunda.

Jag tycker fortsatt att det är en överreaktion att bojkotta hela varumärket pga utav en skitsak, där man själv faktiskt är orsaken till problemet.
Hur hade reaktionen sett ut om varan inhandlats i en annan butik, som säljer flera olika märken? Givet allt annat lika. Är det en rimlig reaktion att bojkotta Adidas om Intersport anser att min rätt till öppet köp är förverkad?

Är det en skitsak att man skiter i kunderna efter man fått deras pengar?

Dessa lappar finns det antagligen lådvis av inne på lagret, som sagt är det deras egen butik och det hade varit en liten sak att medge ett byte för den sakens skull.

Man blir aldrig större än sina ambitioner och än är Haglöfs en bra bit från toppen och konkurrensen är stenhård. Ett bra bemötande och lite flexibilitet gör att man återkommer som kund, att misstänkliggöras för att det saknas några lappar gör det inte.

Ingen butik är skyldig att erbjuda "öppet köp". Redan där har de väl varit med om att "ge och ta" tycker jag. Klara man sedan som kund inte av att följa de relativt enkla reglerna för det generösa erbjudande som många butiker idag ändå ger med öppet köp, ja då får man väl skylla sig själv.

Mycket bra skrivet!

Edit: Kortade Tompa_ms inlägg lite

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg