I båda fallen gäller dock att varan ska vara i försäljningsbart skick (till fullpris). Med tanke på att folk inte ens väljer ett bläddrat exemplar av en kvällstidning så gäller det att varan är extremt felfri. Absolut inte skadade etiketter eller trasigt emballage.
Mycket bra exempel med kvällstidningarna! Håller med fullständigt, redan där är vi ju petiga med vilket exemplar vi väljer!
Ska jag dessutom köpa en pryl/plagg för 1000++ kr, väljer jag såklart den som ser "mest orörd" ut. Är det inte originallapparna kvar, även om det är i en märkesbutik, skulle jag bara köpa varan om det var sista ex av något jag verkligen ville ha, eller rea. Jag har hört folk som köper hem flera alternativ av en vara och testar hemma/ute ("riktigt användande" alltså, inte bara provar storlek/passform) några dagar, och sedan lämnar tillbaka på öppet köp. Rätten att vara första användare av en vara tror man sig ju ha när man köper nytt i butik. Och den känslan minskar ju om inte lapparna är kvar, definitivt.
Att köpa "ärligt begagnat" är däremot inget problem i sig, om man får veta förutsättningarna innan, och tycker att det är prisvärt!