Hej då Haglöfs.

Att det är öppet köp är väl i grunden otvistigt i det här fallet? Butiken lämnade öppet köp, skrev det t o m på kvittot och har inte hävdat att det inte gäller när köparen önskade byta jacka.

Problemet var väl att lapparna var borta, och nu har vi väl allihopa kunnat förstå att det trots allt kan ses som en nackdel - efter en del funderande och argumenterande om inte annat.

Men om detta inte angivits på något sätt, så handlar det väl om var gränsen för vad som ska betraktas som varan går. Vissa lappar, samt stöldmärkning (ibland på lapparna) tar ju butikerna bort själva, och prislappen antar jag att de flesta anser att man får ta bort om t ex varan ska vara en gåva. Det räcker ju i såna fall med att man har kvittot kvar.

Därmed så är frågan vilket ansvar kunden har att räkna ut vad man får ta bort resp inte ta bort av lappar, om man får bryta förpackning osv. Om det anges tydligt när säljaren erbjuder öppet köp är det inga problem, men om det inte anges så blir det ju knepigare. Det är ju dessutom så att olika varor har olika förpackningar, olika packsedlar, lappar osv osv., så det är ju nåt som troligen måste bedömas från fall till fall. Jag tycker inte det känns som en självklarhet var gränsen går. Jag tycker dessutom att det snarare är näringsidkarens sak att göra detta tydligt, än vad det ankommer på konsumenten att göra en kvalificerad bedömning. Detta kan man ju rimligen tycka med utgångspunkt från formuleringar och syften i Konsumentköplagen.

Jag säger inte vare sig det ena eller det andra, utan bara att det inte är självklart...

OK, jag är antagligen skadad av att ha jobbat inom tillverkningsindustrin i många år. Där är dokumentation, spårbarhet via serienummer viktigare än att produkten är rätt. Utan rätt dokumentation och spårbarhet är produkten helt värdelös trots att den funktionsmässigt ser ut att vara felfri. Att kasta en vara bara för att de rätta dokumenten saknas känns inte alls främmande...

Hur det är med den aktuella jackan vet jag inte men det är inte ovanligt att det bland lapparna framgår vem som har sytt varan. Det gör det åtminstone om man tittar på tält från en annan tillverkare på H. Hur som helst så visar lapparna vilka andra produkter/varumärken som ingår i varan och det kan man se som en form av spårbarhet.

Märkning är ett sätt att skydda sig mot kopior.

OT: Falska läkemedel har sedan flera år florerat på olika internetsajter. För att hindra att de tar sig in också på apoteken, väntas i dag ett beslut från den europeiska läkemedelsbranschen om ett gemensamt märkningssystem för läkemedel. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4056463

Det som jag ville visa med mitt inlägg var dels att få ett slut på diskussionen om köplagen och sedan försöka konstatera vilken lag som var tillämplig i det här fallet. Sedan har jag aldrig påstått att det skulle vara frågan om någon reklamation Eftersom att Konsumentköplagen är uttömmande och saknar reglering angående öppet köp och bytesrätt är det ingenting man har lagstöd för.

Öppet köp är således endast en överenskommelse mellan affären och kunden. Står det öppet köp på kvittot som i det här fallet, gäller det självklart! De allra flesta affärer kräver att du ska lämna tillbaka varan i samma skick som när du köpte den. Alltså brukar man inte få öppna förpackningar och dylikt, eller ta bort lappar. Vissa affärer har dock öppet köp trots att du har öppnat förpackningen, t.ex. Elgiganten (dock kan man inte köpa något från Haglöfs där...). Ska man vara på den säkra sidan kan man alltid fråga. Personligen tycker jag att Haglöfs gjorde rätt i det här fallet, det finns ingen anledning att ta bort lapparna när man provar den i lugn och ro hemma heller.

Nu svävar jag ut lite men här kommer ett litet tips som många dock redan vet om. Det finns en mycket stor fördel med att handla på internet (eller telefonförsäljning, postorder och tv-shopping) och jag försöker göra det när jag ska köpa en vara som är förpackad.
Genom att du ingår ett avtal på distans har du alltid 14 dagars ångerrätt från den dag du Hämtade ut varan på posten. Man har även alltid rätt att försiktigt undersöka varan, det betyder att man Alltid får öppna förpackningen trots att det inte kommer att gå att återställa förpackningen, om det krävs för att undersöka varan. Du kan sedan testa varan och är du inte nöjd skickar du helt enkelt tillbaka den och du får tillbaka dina pengar trots att förpackningen är trasig. Men det är inte ok att ta bort lappar från en jacka då det inte krävs för att man ska kunna undersöka den. Detta gäller även inom hela EU, dock kan antalet dagar ångerrätten gäller skilja sig mellan medlemsländerna, dock alltid minst 7 dagar.

Japp, distanshandelslagen kan vara bra eftersom man som du riktigt påpekar får öppna förpackningen. Men att skada exempelvis en skokartong med att sätta returfraktsedeln på direkt på kartongen brukar inte vara ok.

Att klippa bort och kasta viktig dokumentation till exempel skötselråd till en jacka är definitivt inte OK eftersom butiken då inte kan sälja produkten vidare till ordinarie pris utan kanske tvingas kasta den.

Har funderat vidare och jag är nog villig att ändra mig och säga att säga att butiken är bunden till avtalet om Öppet köp under de 30 dagar som de skrivit på kvittot..

även om det mer eller mindre nästan betraktas som en självklarhet att man får öppet köp är det trots allt något som står haglöfs fritt att erbjuda. nu har dom gjort det och att man får 30 dagar på sig att vela runt med en jacka innan man måste ta det definitiva beslutet är nog så generöst. om dom villkorar det öppna köpet med att man måste lämna tillbaka allt man köpt är det bara att finna sig i det. vilket för mig är en självklarhet.

vad är nästa steg? jag råkade hälla ut ett glas mjölk i knät när jag provade byxorna, men dom är ju tvättade nu, det syns ju inte..

Butiken borde åtminstone ha erbjudit sig att ta tillbaka jackan gratis.
.

det skulle jag, annars, kunna stå till tjänst med

Nu svävar jag ut lite men här kommer ett litet tips som många dock redan vet om. Det finns en mycket stor fördel med att handla på internet (eller telefonförsäljning, postorder och tv-shopping) och jag försöker göra det när jag ska köpa en vara som är förpackad.
Genom att du ingår ett avtal på distans har du alltid 14 dagars ångerrätt från den dag du Hämtade ut varan på posten. Man har även alltid rätt att försiktigt undersöka varan, det betyder att man Alltid får öppna förpackningen trots att det inte kommer att gå att återställa förpackningen, om det krävs för att undersöka varan. Du kan sedan testa varan och är du inte nöjd skickar du helt enkelt tillbaka den och du får tillbaka dina pengar trots att förpackningen är trasig. Men det är inte ok att ta bort lappar från en jacka då det inte krävs för att man ska kunna undersöka den. Detta gäller även inom hela EU, dock kan antalet dagar ångerrätten gäller skilja sig mellan medlemsländerna, dock alltid minst 7 dagar.

det var ett bra tips!

en annan sak, men det vet väl redan alla vid det här laget, sen har det väl luckrats upp lite. men för några år sedan var det väldigt många som krävde att man hade framförallt hem-elektronik-produkters förpackningar kvar för att kunna göra anspråk på garanti.

jag vet inte hur framgånsrika dom var eller på vilka lagar dom stödde sig vid en ev tvist, men jag vet att dom kunde ha det som ett krav. med andra ord ville dom att man skulle spara förpackningen (emballaget) inte bara under perioden av öppet köp utan under hela garanti tiden.

Öppet köp är således endast en överenskommelse mellan affären och kunden. Står det öppet köp på kvittot som i det här fallet, gäller det självklart! De allra flesta affärer kräver att du ska lämna tillbaka varan i samma skick som när du köpte den. Alltså brukar man inte få öppna förpackningar och dylikt, eller ta bort lappar. Vissa affärer har dock öppet köp trots att du har öppnat förpackningen, t.ex. Elgiganten (dock kan man inte köpa något från Haglöfs där...). Ska man vara på den säkra sidan kan man alltid fråga. Personligen tycker jag att Haglöfs gjorde rätt i det här fallet, det finns ingen anledning att ta bort lapparna när man provar den i lugn och ro hemma heller.

Det är ju det här som är problemet. Öppet köp betyder nånting, och parterna kan anses vara överens om att det gäller - och att det i någon mening innebär att man får häva köpet.

Men vilka bivillkor som gäller kan ju variera, och då blir det ju knepigt om man inte rett ut detta innan köpet. Att ena parten (säljaren) i efterhand kan diktera kraven och diverse begränsningar verkar inte troligt.

Säljaren dikterar såklart inte kraven i efterhand, lika lite som säljaren dikterar villkoren för vilket köp som helst i efterhand,. Kunden förutsätts vara medveten om vad som gäller för Öppet köp och jag är tämligen övertygad om att man i kassan har papper som kunden kan få om kunden är osäker på vad som gäller.

Men då de flesta kunder är vuxna människor som borde handlat mot Öppet köp förr så delar inte butikerna ut villkoren till varenda kund utan bara de kunder som uttryckligen ber om det.

Konstaterades ju ovan att villkoren kan variera mellan butiker, och då hjälper det väl knappast att vare sig kunden eller forumdeltagaren är vuxen...

Just detta att det finns villkor som inte är en del av själva avtalet ställer vissa krav på hur kända villkoren runt det man hänvisar till är. Dvs Öppet köp skulle antingen behöva vara reglerat på ett välkänt och entydligt sätt, som båda parter kan anses känna till - eller så behöver villkoren anges vid köpet.

Just detta att det finns villkor som inte är en del av själva avtalet ställer vissa krav på hur kända villkoren runt det man hänvisar till är. Dvs Öppet köp skulle antingen behöva vara reglerat på ett välkänt och entydligt sätt, som båda parter kan anses känna till - eller så behöver villkoren anges vid köpet.

fast jag tycker nog att dom är "allmänt kända" och att man kan räkna med att människor tar det för givet och att butikerna mer eller mindre snart kan se det som en självklarhet. i alla fall bland oss medvetna, moderna, innerstadsmänniskor.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg