Hårt väder förekommer!

Du predikar alltsâ för nâgot du själv inte provat ordentligt.

Nu har du nog blandat ihop mig med nån annan.

Provat på är det ju andra som har gjort så jag låter de som har provat på tala om huruvida det fungerar eller inte.

Det jag gör är att jag försöker förklara resonemanget, förklara varför det är fel att "överdimensionera" tältet.

Ja VET att det tält jag använder till vardags knappast är lämpligt för fjällen, men det betyder inte att alla lätta tält är lämpliga. (Mitt tält kostade 99 spänn på Rusta, det finns dyrare lätta tält som jag bedömer som mer lämpliga för fjällvandring.)

När jag orkar ska jag dra upp en tråd om riskanalys för fjällvandring.
 
Jag tycker då det verkar betydligt vettigare att flytta på sig innan det går så långt.

Jag blev lite nyfiken, hur gör ni andra? Springer ni från 1400 moh till 800 om det börjar blåsa lite?

Lite intressant och det hör diskussionen till. För vandring i Skandinavien kan det väl handla om 3-5 timmar, kanske mer, i lös blockterräng när det är mörkt, man är trött efter en lång dag och inte har vädret på sin sida?
 
För vandring i Skandinavien kan det väl handla om 3-5 timmar, kanske mer, i lös blockterräng när det är mörkt, man är trött efter en lång dag och inte har vädret på sin sida?

Det beror ju på var man vandrar och var man väljer att förlägga sin nattplats?

Och som lättpackare är man inte trött efter en lång dag! :)
 
Och vad är det för fel med ett tält man litar på? Du kan ju köpa ett HB Akto som väger 1,5 kg. Men ojdå, då har man bara kvar 1,5 kg innan man blir hånad på Utsidan för att vara trygghetssökare och inte kan hantera ett tält iom att handhavandefel är ett stort och vanligt problem. Suck.

Det jag gör är att jag försöker förklara resonemanget, förklara varför det är fel att "överdimensionera" tältet.
 
Jag tycker att det är trist att kalla personer för trygghetsnarkomaner bara för att man vill ha ett rejält tält. Vi är alla olika, har olika erfarenheter, olika vanor av att uthärda strapatser, olika sätt att bedöma vad som är riskabelt.
De senaste åren har jag haft en sagolik tur med vädret. Jag hade nästan klarat mig utan tält, enbart ett sovsäcksöverdrag hade räckt.
Sån tur har jag inte alltid haft och kommer inte att ha heller. När jag råkar ut för ett ihållande regnväder med lite vind under ett eller ett par dygn vill jag ha utrymme att röra mig och laga mat ute i absiden för att vänta ut bättre väder.
I stället för att köpa ett UL-tält nästa gång börjar jag fundera på att skaffa mig ett tält med förlängd absid för att uppnå en högre komfort. Den högre vikten, som påverkar bärkomforten negativt, är något som jag då får uthärda.
Mina funderingar utifrån mina erfarenheter och värderingar.
 
Säg istället såhär. Normalt folk köper ETT tält. Ska man då köpa ett allround med marginaler eller chansa bara för att få ett så lätt som möjligt? För mig är valet lätt och det måste stoppa för fjällväder vår till sen höst - vilket innebär allt från finväder till storm och snö. Brukar inte vintertälta, fick oväntat några decimeter snö i september, men de två tält jag har funkar till det också.

Hur ska du kunna kvantifiera tält då det inte finns andra värden än hur många mm vattenpelarae duken stoppar för? Hilleberg anger iofs värden på rivstyrka också om man letar.

Det är fel med ett tält som är overkill. Sila mygg och svälja kameler brukar det t.ex. kallas, Jesus snackade om grandet i sin nästas öga och bjälken i sitt eget.

Vi människor är generellt dåliga på att resonera objektivt, det bästa sättet att vara objektiv är att sätta siffror på grejerna. Det är just det man gör i en riskvärdering.
 
I jämförelse med många som skriver här på utsidan har jag ganska måttliga fjällerfarenheter, antalet fjällnätter i tält vet jag inte, men vadsomhelst mellan 50 och 100 (andra terrängnätter är det lite fler av dock, men inte fler fjällnätter)

Av dessa tältnätter har jag haft stormvindar en (1!) gång, och vet ni vad? Jag bär gladeligen något hekton upp till ett kilo extra i tältvikt om det ökar mina chanser att behålla väderskyddet i sådant väder! Även om det innebär att jag får bära det i onödan ett par hundra vandringsdagar till!

Jag tycker fjäderlättarna har många poänger i mycket, och lätt är "da shit" som generell regel. Men många tarptents o dyl som gladeligen rekomenderas även för kalfjället ger mig kalla kårar. Jag har sökt lättare tältlösningar på senare tid. Köpte ett tarptent double rainbow och hoppades att det skulle vara ett alternativ. Jag hade fel! Det finns inte ett ögonblicks chans att det stått pall för stormvindar på kalfjället, tvivlar för att det ens klarar styv kuling. Snödrev (som inte så jäkla sällan förekommer i fjällen även sommartid) skulle nog inte va så trevligt pga att yttertältet slutar en bit från backen.. (vilket föralldel många tunga tält gör oxo). Detta är EN erfarenhet, med respekt för andras.

Lättpackarnas råd om sovkomfort i relation till vikt tycker jag är jättebra, deras tankar om vansinnigheten med 3,5-4kilos egenvikt på ryggsäckar glasklart - absolut, lättare skodon - jajjemen, lätta kök osv - fint - fint. Men tält, tarp o tarptent - lösningarna som gärna förespråkas - njae.. där spretar det bland råden. För just den utrustningsposten tycker jag personligen att lättpackningsnördarna gärna har en tendens att ge låg vikt alldeles för hög prioritet i förhållande till användarvänlighet och väderstyrka. Åtminståne när vi talar om fjällbruk.
 
Säg istället såhär. Normalt folk köper ETT tält.

Gör de? Tittar man på de trådar som finns här på forumet tycker jag att de allra flesta verkar avverkat rätt många tält.

Sen är det väl ingen som säger att "Normalt folk" ska ha lätt tält, det är de som vill lätta sin packning som bör reflektera över hur pass viktigt det är att tältet tål nåt som knappt händer.

Frågan är ju också hur ofta "Normalt folk" vandrar i fjällen jämfört med hur ofta de använder tältet till annat.
 
Vilken verklighet lever de frälsta i?

hur pass viktigt det är att tältet tål nåt som knappt händer.

Kyla, stark vind och regn/snö inträffar varje år och många råkar ut för det vilket alla exempel som jag lätt hittat visar. Förhållanden på kalfjället i vilka ett rejält tält är mycket bekvämare än ett tarptält.
Tarptälten är dessutom oprövade i starka vindar på kalfjället och att då rekommendera dem till alla oavsett område och dessutom hävda att komforten är lika bra som i ett riktigt tält är dumt och farligt.

Krävs det verkligen riktig storm för att många tarptält ska bli obrukbara?

Hur tar man sig till skydd om man hamnar i riktigt oväder mitt i Pastavagge eller Routesvagge (eller är det så osannolikt att man inte behöver bry sig om det?)
Eller antag att det under natten blir det ett riktigt oväder. Hur vet du när det är dags att bryta? Vid 12m/s? Hur vet du när du sover?
 
Då förstår jag att vi pratar om olika grupper av människor. Det jag stör mig på är att man försöker fnissa lite åt oss som kör på "better safe than sorry" vilket kan få nybörjare att tro att stormsäkert = onödigt och nästan fånigt. Jag pratar också uteslutande fjäll där vädret kan vara hursomhelst närsomhelst. Det var lite omskakande att försöka sova i stormbyar men kul i efterhand. Kunde ha blivit tråkigt men nu vet jag att tältet stoppar för mer än så. Att bara helt kontrollerat packa ihop och försöka gå nånstans mitt i natten på fjället i storm, mörker och spöregn kan vara farligt. Det är inte så lätt att hitta lä när man inte ser något. På sommaren är det dock ljust nästan dygnet runt.

Gör de? Tittar man på de trådar som finns här på forumet tycker jag att de allra flesta verkar avverkat rätt många tält.

Sen är det väl ingen som säger att "Normalt folk" ska ha lätt tält, det är de som vill lätta sin packning som bör reflektera över hur pass viktigt det är att tältet tål nåt som knappt händer.

Frågan är ju också hur ofta "Normalt folk" vandrar i fjällen jämfört med hur ofta de använder tältet till annat.
 
Det är inte fel. Det som är fel är att sätta för höga kriterier på vad ett tält behöver klara för att man ska lita på det.

Man kan dra en liknelse med t.ex. flygrädsla eller olika typer av fobi.

Ok, sâ nu har de som inte är UL-packare fobier ocksâ, inte bara trygghetsnarkomani.

Ett tips Nermander, ge dig ut med din UL-utrustning och använd den i den miljö vi talar om här, sen kommer du tillbaka och snackar om fobier.
Att vara äventyrare i soffan och föresprâka utrustning man inte vet ett skvatt om ser rätt tramsigt ut pâ ett forum som detta. 13 âr i skogen ger ingen trovärdighet när vi snackar skitväder pâ fjället.
 
Liknande trådar

Liknande trådar