I jämförelse med många som skriver här på utsidan har jag ganska måttliga fjällerfarenheter, antalet fjällnätter i tält vet jag inte, men vadsomhelst mellan 50 och 100 (andra terrängnätter är det lite fler av dock, men inte fler fjällnätter)
Av dessa tältnätter har jag haft stormvindar en (1!) gång, och vet ni vad? Jag bär gladeligen något hekton upp till ett kilo extra i tältvikt om det ökar mina chanser att behålla väderskyddet i sådant väder! Även om det innebär att jag får bära det i onödan ett par hundra vandringsdagar till!
Jag tycker fjäderlättarna har många poänger i mycket, och lätt är "da shit" som generell regel. Men många tarptents o dyl som gladeligen rekomenderas även för kalfjället ger mig kalla kårar. Jag har sökt lättare tältlösningar på senare tid. Köpte ett tarptent double rainbow och hoppades att det skulle vara ett alternativ. Jag hade fel! Det finns inte ett ögonblicks chans att det stått pall för stormvindar på kalfjället, tvivlar för att det ens klarar styv kuling. Snödrev (som inte så jäkla sällan förekommer i fjällen även sommartid) skulle nog inte va så trevligt pga att yttertältet slutar en bit från backen.. (vilket föralldel många tunga tält gör oxo). Detta är EN erfarenhet, med respekt för andras.
Lättpackarnas råd om sovkomfort i relation till vikt tycker jag är jättebra, deras tankar om vansinnigheten med 3,5-4kilos egenvikt på ryggsäckar glasklart - absolut, lättare skodon - jajjemen, lätta kök osv - fint - fint. Men tält, tarp o tarptent - lösningarna som gärna förespråkas - njae.. där spretar det bland råden. För just den utrustningsposten tycker jag personligen att lättpackningsnördarna gärna har en tendens att ge låg vikt alldeles för hög prioritet i förhållande till användarvänlighet och väderstyrka. Åtminståne när vi talar om fjällbruk.