Hårt väder förekommer!

Men nu motsäger du dig själv!
Fjäderlättarna säger ju att du skall undvika de lättaste tarptälten om du är trygghetssökande!

Var ligger det konstiga i detta?

//Peter

Fjäderlättarnas skrivning innebär att för att de lättaste tarptälten inte ska vara något för dig skall du:
1. definiera dig själv som en trygghetssökare
2. kräva att det inte ska finnas någon sannolikhet alls för att tältet ska haverera
3. planera ge dig ut i otroligt väder

Hur många tycker att detta stämmer på en själv tro?

Jag finner det mycket konstigt att man inte uppfattar fjäderlättarnas skrivning som konstig/extrem och vilseledande om de lättaste tarptältens prestanda(både vindtåligthet och komfort) och även om väderförhållandena på kalfjället.

Jag ifrågasätter också lämpligheten i att de som söker kunskap på Utsidan inför sina fjällvandringar länkas till Fjäderlätt.
 
Handhavandefel som ego själv gjort eller varit alltför nära är givetvis att tappa en vindstäck och sen sommaren efter ett tält i hård vind. Min kamrat lagade mat i absiden på nya nylontätet och det brann bra, dun över halva fjället. Men efter de där missarna på 1960-talet har inte så mycket blåst bort utom ett par regnbyxor efter en segling häromåret.
Däremot har jag sett friskusar som försökt slå tält på renblåst sten trots att det inte var mer än 25 m till slykanten utanför vindögat. Osträckta tält och oförtöjda kupoltält som flugit dit de och vinden önskade. (Eget bärgat kupoltält räknas inte för vi fick fatt på det före Neptun tog det).
Men valen av tältplats verkar för mången vara en lätt plätt här och nu, ingen hänsyn till vind eller nederbörd. Inte undra på att det behövs rejäla doningar. Tältar man i ett vindöga behövs både stormlinor och alla stenar man kan hitta.
Vi har brukat vårt Rajd ungefär som vi tidigt nyttjade enkelvävs, ryggås, bommulstält i fjällen. -På den tiden fanns det inget annat.- Hitintills har det gått mycket väl. Skälet står i trådhögen, lättare.
Stacken med prima dubbleväviga tält luftas numera allt mindre, sannorlikt mest för att de väger som de gör.
Utrustningen bör envar välja efter sin nivå, men att tro att utrustning ersätter gott omdöme samt att utomstående skall ta ansvar för vad envar gör det kräver då inte vi av de som visar på andra alternativ.
Njutning i lagom tempo med lätta pryttlar är melodin.
Hoppas bara att fler upptäcker det.
 
jag tror vi behöver båda sidorna i sin onyanserade form så att vi andra kan hitta en väg som passar oss och våra behov. jag vet fördelarna med tung packning, mervärdet i upplevd trygghet och komfort i läger, samtidigt så har jag upplevt glädjen i att njuta under marsch, att inte koppla på gamnacken och gå till man stupar.. det behöver inte vara antingen eller, det finns en väg mellan dom båda..

Du har också läst Axel Hambergs prislista för vad en same ska ha per dag för att bära din packning?

Nä skämt åsido. håller med. föredrar en balanserad syn. dock var det nog sista gånger systemkameran åkte med denna sommar. nu ska jag dra nytta av tekniska framsteg tänkte jag. Får jag ner den från mer än 4kg till under 1 har jag ju sparat in hela 343 bara där
 
Du gav tydligen upp fjällvandringar för att du tyckte 30 kg var för mycket att släpa på? Och sen skiftade du till vad, 8 kg och skogsleder?

Nej, jag skiftade inte till skogsleder, de gick jag på i 11-12 års tid innan min första fjällvandring. Jag fick däremot familj och barn och har inte haft nån möjlighet att komma iväg på ens veckolånga vandringar de senaste 13 åren (eftersom övriga familjen inte är intresserade och de dessutom gärna vill att jag tillbringar mina semesterveckor med dem istället för på egna äventyr).

Och 8 kg har jag heller inte kommit ner till.

Men nästa gång jag fjällvandrar så kommer jag inte ha en ryggsäck som väger 4 kg tom, jag kommer inte ha två kompletta ombyten med, och inte heller separata sovkläder. Och jag kommer inte ha kängor som väger 2,5 kg paret. Och jag tror heller inte att mina plasttallrikar och plastbestick (som tillsammans väger mindre än den ena av de två storkåsor jag hade första gången) kommer att inverka negativt på min upplevelse.


Sen undrar jag ju vad som är värst. Att i 384 dagar bära på 2 kg extra, eller tvingas upp och gå i skitväder 16 gånger?

För mig är svaret enkelt.
 
Sen undrar jag ju vad som är värst. Att i 384 dagar bära på 2 kg extra, eller tvingas upp och gå i skitväder 16 gånger?

För mig är svaret enkelt.
Jag uppfattar det som överdrivet, handlar inte om 2kg, snarare hälften om man går solo, mindre om man är fler. Menar du att du går upp i natten, plockar ner tältet och går vidare i hård vind, i mörker, trött, i en miljö som kräver fokus om du misstänker att det finns en risk för att tältet kan blåsa sönder? Det gör i alla fall inte jag, jag ligger kvar och hoppas att tältet håller. Jag utgår från att vi syftar till helt olika fjällområden. Varifrån kommer förresten den statistiken?
 
Menar du att du går upp i natten, plockar ner tältet och går vidare i hård vind, i mörker, trött, i en miljö som kräver fokus om du misstänker att det finns en risk för att tältet kan blåsa sönder?

Det finns INGET, jag upprepar, INGET tält som tål vad som helst. Även Hilleberg kan blåsa sönder. Vad gör DU om ditt stormsäkra tält blåser sönder? Då blåser det antagligen orkan och då är det VERKLIGEN inte lämpligt att förflytta sig.

Jag tycker då det verkar betydligt vettigare att flytta på sig innan det går så långt.

(Och om du nu säger att "Sannolikheten för att mitt Hilleberg blåser sönder" så har du ju anammat det här riskanalys-tänket till viss del.)

Varifrån kommer förresten den statistiken?

Vilken statistik? Om du menade det här med 16 av 400 vandringsdygn så kom det från Raskesvens inlägg.
 
Det finns INGET, jag upprepar, INGET tält som tål vad som helst. Även Hilleberg kan blåsa sönder. Vad gör DU om ditt stormsäkra tält blåser sönder?
Använder tältduken som vindsäck, fast det har inte behövts än (troligen för att jag inte har UL-tält ;)). Brukar lägga sten på tältet i hårt väder, vet inte om det blir tåligare eller ömtåligare av det (vet att de flesta endast lägger sten på stormlinor), men duken kommer i alla fall inte blåsa bort. Jag brukar ofta planera för att ha möjlighet att stanna länge på berget vid behov, även vid, för mig, mer krävande toppturer då packningen är minimal så vill jag inte känna mig tvungen att stressa ner till lugnare miljö. Tycker att pålitlig utrustning är viktigt för att öka sannolikheten för en bekväm semester.
 
Så då är det bättre att ha ett tält/shelter som inte klarar styv kuling för att man då får bryta lägret i mindre vind... Låter ju sisådär. Hilleberg Nammatj verkar klara väldigt hårda vindar: http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=4911655 De hade 25-40 m/s i byarna enligt artikeln. Tror det var ett Atlas som blåste bort om jag kommer ihåg rätt.

Edit: patrulltältet kanske är modell Keron.

Det finns INGET, jag upprepar, INGET tält som tål vad som helst. Även Hilleberg kan blåsa sönder. Vad gör DU om ditt stormsäkra tält blåser sönder? Då blåser det antagligen orkan och då är det VERKLIGEN inte lämpligt att förflytta sig.
 
Men nästa gång jag fjällvandrar så kommer jag inte ha en ryggsäck som väger 4 kg tom, jag kommer inte ha två kompletta ombyten med, och inte heller separata sovkläder. Och jag kommer inte ha kängor som väger 2,5 kg paret. Och jag tror heller inte att mina plasttallrikar och plastbestick (som tillsammans väger mindre än den ena av de två storkåsor jag hade första gången) kommer att inverka negativt på min upplevelse.
.

Du predikar alltsâ för nâgot du själv inte provat ordentligt.
Dâ är det ju lätt att ha âsikter som drar ât ena eller andra extremen.
Jörgen och Martin är i alla fall ute och använder sin lätta utrustning.
 
Liknande trådar

Liknande trådar