Det jag påstår är att det är fel att bara fokusera på tältet. Tältets pålitlighet måste sättas i relation till den övriga utrustningen och dess pålitlighet.
Det är väl det som de flesta av oss gör men för mig är vikt endast
en faktor av flera att ta hänsyn till. Visst är det så att vikten har betydelse och jag bär ogärna mer än vad jag behöver; min senaste veckopackning vägde t ex 23 kg men i det inkluderas närmare 8 kg kamera och glaciärutrustning samt ett HB Soulo på ca 2 kg. Visst hade jag kunnat spara något ytterligare kilo men till priset av att riskera att inte kunna genomföra turen på det sätt jag ville.
Du måste ju förstå att alla som beger sig ut i fjällen gör det utifrån sina egna förutsättningar och föreställningar. Den ene kanske hellre vill förflytta sig långa sträckor och ser tjusningen i själva vandrandet. För min del ligger fotograferandet i fokus och jag tomtar gärna omkring på glaciärer och gör en och annan lättare topptur. Jag föredrar dessutom att vara ute sent på säsongen; mitten till andra halvan av september då snön börjat pudra topparna vita och höstfärgerna står i all sin prakt.
Norrbottensfjällen i september har som regel väldigt ostadigt väder och som jag skrev tidigare så har jag haft nederbörd den större andel av dagar under september. 2007 snöade det ymnigt och drev när vi gick in i Sarek runt månadsskiftet aug/sept och under den första veckan hade vi bara timmar med uppehållsväder och först i slutet av de två veckorna började det stabiliseras. Så har det i princip sett ut varje septembertur; mycket regn/snö/snöblandat varvat med någon riktigt fin dag emellanåt. 2008, 2009 och 2010 har jag gjort septemberturer i Kirunafjällen och vädret har varit minst sagt varierat och ruskvädret kulminerade i orkannatten förra året men varje år har det varit åtminstone någon dag/natt med ruskväder då det blåst och regnat i sidled.
Jag känner alltså inte igen mig riktigt i föreställningen att det är ovanligt med dåligt väder i fjällen. Så starka orkanvindar som vi drabbades av 2009 och som ledde till att jägarbataljonen fick ett antal skadade må vara ovanliga, men orkanbyar förekommer varje år och redan i början av augusti i år så uppmätte man byvindar i orkanstyrka i Tarfala.
Men som jag också skrivit så motsäger jag mig inte att man använder "shelters" i fjällmiljö och jag skulle själv kunna tänka mig det under en högsäsongsvandring i juli/augusti om mitt prio var att röra mig lätt och långt (vilket inte alltid är fallet). Senare på säsongen vill jag dock ha, dels de marginaler ett rejälare tält ger, dels den ökade komfort det ger och eftersom jag har en förhållandevis lätt packning i övrigt så blir viktskillnaden inte stor; 13,5 kg om jag hade valt ett GG The One, 15 kg med ett HB Soulo. Denna lilla viktskillnad tycker jag är helt klart värt att bära med mig under senhöstturer men ser väl inte lika fint ut i ett excelark.
Ett tips är ju att gå ut och passa på att testa de tältlösningar du förespråkar nu när ni får lite busväder där nere. Det blåser väl bara runt kuling nu men i allt övrigt kan det nog liknas vid hur en inte helt ovanlig vädersituation i septemberfjällen kan te sig.
För att förtydliga mitt budskap; jag säger inte att man inte kan eller bör använda ul-lösningar i fjällen, jag menar att det som ett generellt råd till alla lätt blir fel och att diskussionen lätt polariseras; i mitt fall handlar det inte om å ena sidan 8 kg ul eller 35 kg tungpackning utan som sagt om i storleksordningen 1-1,5 kg mellan en ul-tältlösning och en "trygghetsivrarlösning".