Hårt väder förekommer!

Har sovit i d v tubtält i fjällen, sommartid. Helöppna var görkasst. Dylika med med stängd sida i huvudändan och myggnät vid fötterna fungerade hjälpligt och de som var stängbara i fotändan oxså fungerande någorlunda. Huvudproblemet med tubtält är att de är så låga att du måste åla in och ut. De som har problem med små utrymmen behöver inte fundera vidare, men den stora fördelen med tubtält var att den ringa sidoytan inte fångade så mycket vind. Har övergett modellen.
Ryggås bomullstält blev det sen till konstfibern kom och tälten hann torka mellan regnen.
Bara tarp i fjällen går om man väljer lägerplats efter sitt skyl. Men de som kräver att kunna slå läger mitt i vinddraget gör lämpligast i att välja något mera rejält och heltäckande.
De första fjälltälten med ytter och inertält hade yttertält som inte gick ner till marken, oftast i syntet samt innertält ofta i bomull. Allteftersom modellerna utvecklades kom fabrikanterna såsmåningom fram till dagens 1,2-5 kg under med heltäckande yttertält och innertält i syntet. Som tur är har ventilerna inkorporerats för de där allra första modellerna var praktiskt obrukbara...
Argumenten verkar kretsa kring om man får rekommendera lätta tält och så vitt ego förstår är det det som produktutvecklingen handlat om de senaste 40 åren. Men om man får vara fräck och påstå att det behövs inte vintertält på sommaren. Det tycker ego att man visst bör få avgöra själv. Trots att sommarsnöstormar med över metern nysnö upplevts. Det gäller bara att vara beredd på att det kan inträffa. Den beredskapen är det upp till envar att ha. Den som inte har den kanske skall förlägga sina friluftsövningar i den mer förlåtande skogen hemom.
 
Ni på denna tråd verkar veta en del om tält.

Det gör inte jag. Så jag hoppas få ställa några frågor även om det är lite OT. Jag köpte ett enmanstält på ClasseO som heter Asaklit, tillverkat i Kina. Hade kostat 6-700 och var nedsatt till 199. Jag tror dessa tält inte längre finns i sortimentet. Jag hoppades att det skulle funka på sommarpaddling.

Det väger 2,5 kg. Jag måste ha minst 2 pinnar (eller sten) fast i backen, för att kunna sätta upp tältet.. Man sätter upp innertältet först med 2 bågar, sen hänger man över yttertältet.
Är det vanligt (verkar korkat) att man måste sätta upp innertältet först?
I ösregn kan detta sätt knappast vara optimalt.

Tältet dög bra och klarade 18 sekundmeter med tot 90 mm regn under 35 timmar. Visserligen uppslaget på en gräsmatta med optimalt fäste för alla pinnar och en omgång extrapinnar (korsade över ordinarie pinnar).

Ett kupoltält är väl egentligen bättre med tanke på svårigheten att få ner pinnar i backen på många öar. Men 2 bra fästen brukar man väl kunna hitta.

Jag har tittat på andra små tält men priserna verkar börja på 2000 kr. Förut fanns något som hette Gortexpåse. Finns det något liknade idag? Alltså mycket små tält.
Med endast ett par bågar, gärna fristående och som kan slås upp i ösregn utan att det kommer blöta in. Misstänker (men vet ej) att ju lägre tält och ju kortare bågar, desto mindre känsligt för vind.

Jag tror inte mitt nuvarande tält har så lång livslängd, så jag har börjat spana efter en värdig ersättare. Jag kommer inte att fjällvandra.
 
Det gör inte jag. Så jag hoppas få ställa några frågor även om det är lite OT. Jag köpte ett enmanstält på ClasseO som heter Asaklit, tillverkat i Kina. Hade kostat 6-700 och var nedsatt till 199. Jag tror dessa tält inte längre finns i sortimentet. Jag hoppades att det skulle funka på sommarpaddling.

Det väger 2,5 kg. Jag måste ha minst 2 pinnar (eller sten) fast i backen, för att kunna sätta upp tältet.. Man sätter upp innertältet först med 2 bågar, sen hänger man över yttertältet.
Är det vanligt (verkar korkat) att man måste sätta upp innertältet först?
I ösregn kan detta sätt knappast vara optimalt.

Tältet dög bra och klarade 18 sekundmeter med tot 90 mm regn under 35 timmar. Visserligen uppslaget på en gräsmatta med optimalt fäste för alla pinnar och en omgång extrapinnar (korsade över ordinarie pinnar).

Ett kupoltält är väl egentligen bättre med tanke på svårigheten att få ner pinnar i backen på många öar. Men 2 bra fästen brukar man väl kunna hitta.

Jag har tittat på andra små tält men priserna verkar börja på 2000 kr. Förut fanns något som hette Gortexpåse. Finns det något liknade idag? Alltså mycket små tält.
Med endast ett par bågar, gärna fristående och som kan slås upp i ösregn utan att det kommer blöta in. Misstänker (men vet ej) att ju lägre tält och ju kortare bågar, desto mindre känsligt för vind.

Jag tror inte mitt nuvarande tält har så lång livslängd, så jag har börjat spana efter en värdig ersättare. Jag kommer inte att fjällvandra.

Jag känner inte till just ditt tält, men Asaklitt-produkterna har fâtt en del beröm här pâ Utsidan.
Du fâr väl hâlla koll pâ sömmar och stângkanal sâ ser du om det börjar gâ isär.
Metoden att resa innertält först osv är inte ovanligt, men givetvis sämre i dâligt väder än att fâ upp allt pâ en gâng. Jag har ett tält frân Sierra Design med samma princip och efter lite övning hemma sâkna jag fâ upp det hyfsat torrt sâ länge det inte är rejält blâsigt samtidigt.
Sâ övning underlättar, som vanligt.

Gortexpâsar, ofta kallade Bivybags finns i mängder, http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=127586&GTID=42bc718699666d05afe608745f4480aea37 det är inget jag trivs i, men det beror mest pâ att jag snurrar runt i sömnen och har mig. Det finns oxâ mellanting http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=136102&k_id=0600&hot=0 som funkar om man inte ska ha med sig packning in men vill ha mer plats än i ett säcköverdrag.
OBS, länkarna är bara exempel, det finns lättare :)
 
Tack för svar!

Jag känner inte till just ditt tält, men Asaklitt-produkterna har fâtt en del beröm här pâ Utsidan.
Du fâr väl hâlla koll pâ sömmar och stângkanal sâ ser du om det börjar gâ isär.
Metoden att resa innertält först osv är inte ovanligt, men givetvis sämre i dâligt väder än att fâ upp allt pâ en gâng. Jag har ett tält frân Sierra Design med samma princip och efter lite övning hemma sâkna jag fâ upp det hyfsat torrt sâ länge det inte är rejält blâsigt samtidigt.
Sâ övning underlättar, som vanligt.

Gortexpâsar, ofta kallade Bivybags finns i mängder, http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=127586&GTID=42bc718699666d05afe608745f4480aea37 det är inget jag trivs i, men det beror mest pâ att jag snurrar runt i sömnen och har mig. Det finns oxâ mellanting http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=136102&k_id=0600&hot=0 som funkar om man inte ska ha med sig packning in men vill ha mer plats än i ett säcköverdrag.
OBS, länkarna är bara exempel, det finns lättare :)

Just det, bivybags heter det nu. Något sådant är jag ute efter, fast en aaaning större. Alltså plättlätt uppsättning och inget regn inuti.

Låter ju bra att Asaklitt fått beröm, kanske håller tältet längre än jag förväntar mig.
Jag får väl hålla koll på sömmar och sånt, som du säger. Några stångkanaler finns inte, innertältet hänger med krokar på bågarna. Yttertältet liggar ovanpå.
Eftersom det bara krävs 2 pinnar för att resa tältet, går det ju snabbt. Men ösregnar det så måste det gå fort som fan om man inte vill ha blöta inuti.
 
Mitt lilla tält är ett sânt här https://www.sierradesigns.com/pdf/pdf2002/27.pdf
Genom att lägga yttertältet över innertältet och säkra det med ett par pinnar kan jag sträcka ut botten, sätta i bâgen och haka upp innertältet utan att det blir jätteblött. Men det är absolut inget att rekomendera i riktigt skitväder. Nu är det ett tält jag använder pâ Mc-resor och liknande när jag har alternativ som t ex hotel vid ruskväder. Men det har varit i fjällen ett par gânger och funkar i bra väder, men glöm att resa det i storm.
 
Påminner lite om mitt tält faktiskt.

Mitt lilla tält är ett sânt här https://www.sierradesigns.com/pdf/pdf2002/27.pdf
Genom att lägga yttertältet över innertältet och säkra det med ett par pinnar kan jag sträcka ut botten, sätta i bâgen och haka upp innertältet utan att det blir jätteblött. Men det är absolut inget att rekomendera i riktigt skitväder. Nu är det ett tält jag använder pâ Mc-resor och liknande när jag har alternativ som t ex hotel vid ruskväder. Men det har varit i fjällen ett par gânger och funkar i bra väder, men glöm att resa det i storm.

Så du menar att du rullar ut innertält/botten och snabbt täcker med yttertält.
Sen sätter du några pinnar i backen och knäpper (ser likadant ut på mitt tält) ihop ytter och inner.
Och petar in bågarna MELLAN ytter och inner (och krokar dit inner).
Rätt uppfattat?
 
Hur klarade sig folk i ryggåstält förr i tiden? Är de helt kass alltså? Dog folk som flugor när det blev dåligt väder?

Efter att ha varit med om att helsports extremtält blåst sönder tror jag inte på att överdimensionera tält heller.
 
Ett ryggåstält minns jag...

Hur klarade sig folk i ryggåstält förr i tiden? Är de helt kass alltså? Dog folk som flugor när det blev dåligt väder?

Efter att ha varit med om att helsports extremtält blåst sönder tror jag inte på att överdimensionera tält heller.

Tillverkat i bomull och snuddade man vid duken började det läcka. Inget jag skulle rekommendera för att tälta ens på tomten med.

Men det fanns väl bättre exemplar än detta skittält...:)
 
Kyla, stark vind och regn/snö inträffar varje år och många råkar ut för det vilket alla exempel som jag lätt hittat visar.
Ingen har sagt att det inte förekommer och att ingen råkar ut för det. Nyckeln i resonemanget är hur ofta det förekommer, hur många som råkar ut för det och hur allvarligt det är att råka ut för det.

Eller antag att det under natten blir det ett riktigt oväder. Hur vet du när det är dags att bryta?

På exakt samma sätt som med ett hållbarare tält, när det väl börjar ge vika.
 
Ett tips Nermander, ge dig ut med din UL-utrustning och använd den i den miljö vi talar om här, sen kommer du tillbaka och snackar om fobier.
Att vara äventyrare i soffan och föresprâka utrustning man inte vet ett skvatt om ser rätt tramsigt ut pâ ett forum som detta. 13 âr i skogen ger ingen trovärdighet när vi snackar skitväder pâ fjället.

Men snälla nån, åter igen, det är resonemanget jag angriper.

Jag påstår mig inte veta vilka tält som fungerar i fjällen.

Det jag påstår är att det är fel att bara fokusera på tältet. Tältets pålitlighet måste sättas i relation till den övriga utrustningen och dess pålitlighet.
 
Jag tycker att det är trist att kalla personer för trygghetsnarkomaner ...

Näe, hellre då komfortberoende;).

Jag kommer ihåg en recension jag läste om en tarp en gång. Först nöjda kommentarer om hur liten och lätt den var, och hur enkel den var att sätta upp, sen: "jag fick stiga upp kl 3 för att spänna om tarpen då vinden hade vänt och regnet blåste in i ansiktet på mig, men sen fungerade den igen." (ja, ungefär så)

Så kan man ju göra förstås, men knappast med ett leende på läpparna.

Det är ju inte så att jag har oroat mig för min överlevnad då jag varit ute med mera slimmad packning, utan helt enkelt att jag oftast föredrar en annan balanspunkt mellan packningsvikt/ och lägerkomfort.

Att ha ett tält som inte klarar "allt" ser jag inga problem med, men att behöva lämna goa säckvärmen för ett enkelt vindskifte känns väl ändå lite tråkigt.
 
Liknande trådar

Liknande trådar