Jag tycker det ligger lite i båda "sidornas" argument. Å ena sidan så tycker jag att det finns en befogad kritik i att man kanske inte alltid behöver ha ett 4-säsongers tält från någon av de dyrare tillverkarna om man ska gå en enkel vandring under högsäsongen i juli/augusti. Det är ju inte ovanligt att nybörjare får råd i den riktningen. Å andra sidan så tycker jag TS har en poäng i sin kritik också. De allra lättaste tälten/tarpar/tarptält etc ger generellt mindre marginaler; användningsområdet blir mer begränsat och de ställer ofta lite högre krav på val av bra tältplats.
Under sommaren har man lite mer marginaler på sin sida, men redan i september så ökar risken för riktigt ruskväder. Under de senaste åren har jag ute på mina längre vandringsturer i september och skillnaderna i väderförhållanden är ganska drastiska mot tidigare i augusti, med mindre marginaler som följd. Bara i år och under förra årets tur (ca 3 veckor) så har jag haft 2 dagar med uppehåll. Alla andra dagar har det regnat och/eller snöat och förra året drabbades vi av orkanvindar vid Singi. I år något lägre styrkor men ändå 15-20 m/s i byarna.
Förra året hade jag ett TN laser comp, som ju är ett lätt tält. Det funkar men jag skulle aldrig välja någon tarpvariant under hösten. I år har jag skaffat ett Soulo, inte så mycket för trygghetens skull som för att jag bytte till mig det mot nån tavla, men det ger rätt stora komfortfördelar mot TN laser comp; det är ganska mycket rymligare, det har betydligt bättre ventilation, det är lättare att sätta upp, det står stadigare och är tystare i vinden. Det väger 1 kg mer men personligen tycker jag inte det är särskilt avgörande eftersom vikt endast är en bifaktor som jag tar hänsyn till och eftersom jag tänkt använda Soulot till vinterbruk också så är det helt klart värt det. Alternativet hade varit två tält eftersom TN laser comp inte är så lämpligt för vinterbruk.
Skaffar man ett tält så handlar det alltså inte endast om vikt eller trygghetsnarkomani utan om att man kanske vill ha ett tält med större nyttjandegrad och nyttjandegraden mellan ett lätt "shelter" och t ex nämnda Soulo är väldigt stor. "Kostnaden" är då en något högre vikt som jag är beredd att betala för att slippa slänga ut pengar på flera tält.
Ett argument som jag dock reagerat på och som förts fram då och då är att det inte gör så mycket om ett tält går sönder, då packar man bara ihop och går vidare. Det gör man inte alls. Under min orkannatt förra året kunde jag knappt gå upp till muggen vid Singi. Tänk er då att ligga i tältet då det går sönder, försöka rafsa ihop packningen i piskande regn, 2 grader varmt, kolmörkt och sen försöka vandra nånstans. Det är bara att glömma, det gör man inte. Återigen, sommartid har man lite större marginaler men förändringen till höst och senhöst går sen snabbt.
En bild på "trygghetsivraren" in person (rött tält såklart!). Tältchill uppe i Påssusvagge i höstas; kaffe med en skvätt Aberlour i muggen.