Kritiskt tänkande?
Fjäderlättaren Martin Fjäderlätt inför begreppet trygghetsnarkoman i tältsammanhang på Utsidan 2010-11-02 klockan 21:10 i inlägg nr30 i tråden "Haven lätt tält för två"
Google missar alltså pluralis bestämd form, då vet jag det. Nu verkar det av sammanhanget som att Martin med "de svenska trygghetsnarkomanerna" syftar på Hillebergs i kontrast till ngt norskt företag. Det finns en smiley med där, också, och tydligen kan man tolka den lite olika, beroende på hur grälsjuk man är.
Ty jag finner det ngt grälsjukt att starta två trådar i likartade ämnen - vem orkar hålla reda på vad som sagts var? Du talar om ansvar, men sådant avgörs inte av dig utan i rättsliga instanser. Och du finner det olämpligt att utsidan länkar till fjaderlatt.se. Nå, det ska du ta upp med site-ägaren
direkt
och ogillar han dina synpunkter kan du ju straffa honom
hårt och
grymt genom
att lämna forumet. Osäkert om han överlever det.
Det ser faktiskt för en neutral betraktare, som mig, ut mer som en personlig vendetta än en seriös diskussion. Jag har ju försökt förstå vad saken gäller och t ex läst följande:
"Mina allvarligaste dubier när det gäller The One handlar om regn- och vindtålighet. Som redan påpekats utsattes tältet inte för några hårdare vindar under min tur, vilket jag var ganska tacksam för. Min känsla är alltså att det kanske inte är riktigt stormvärdigt. Jag har samma känsla när det gäller Tarptent Contrail, men inte heller det har jag upplevt i riktigt hård vind.
Min egen erfarenhet är att jag sällan råkar ut för riktigt hårda vindar (över 15-20 m/s). Det är möjligt att jag haft tur under mina decennier i fjällen, men det är naturligtvis också så att om man råkar ut för hård vind (vilket ju statistiskt sett lika gärna inträffa den första som den hundrade natten) så vill man kunna känna sig säker. Så sammanfattningsvis så är det kanske så att om man är en trygghetssökare som vill kunna lita på sitt tält till 100% i alla (även de mest otroliga) väder, då skall man undvika de här lättaste tarptälten."
Stycket som följer, om att packa ihop och gå ngn annanstans, är ju mera tvivelaktigt, men det har folk kommenterat i andra, läsligare, tonlägen. Själv utgår jag också från att människor kan tänka själva och relatera andras erfarenheter och behov till sina egna. Sedan 90-talets början är det väl bara små tynande sekter som förfäktar andra teser.