Hårt väder förekommer!

exempel från fjäderlätt
"sammanfattningsvis så är det kanske så att om man är en trygghetssökare som vill kunna lita på sitt tält till 100% i alla (även de mest otroliga) väder, då skall man undvika de här lättaste tarptälten. "

och

Hilleberg Rajd uppges inte ha några nackdelar eller begränsningar jämfört med ett rejält tunneltält.
http://www.fjaderlatt.se/p/343-method.html

En nybörjare som inte vill riskera att bli utskrattad (trygghetsnarkoman) kanske både går ut och gör fel och har klena grejer. Då borde det bli ännu värre.

Till niklas blanda inte ihop handhavandefel och fel utrustning. Felslut är så lätta.

Till JMel allt passar inte alla och till skillnad från dig prövar jag gärna men ansvaret när man lämnar asfalten anser ego att det har envar. En klar vattendelare.

exempel från fjäderlätt
"sammanfattningsvis så är det kanske så att om man är en trygghetssökare som vill kunna lita på sitt tält till 100% i alla (även de mest otroliga) väder, då skall man undvika de här lättaste tarptälten. "

Men nu motsäger du dig själv!
Fjäderlättarna säger ju att du skall undvika de lättaste tarptälten om du är trygghetssökande!

Var ligger det konstiga i detta?

//Peter

"Many Swedish backpackers do not believe that anything but a double wall hoop or tunnel tent will keep them alive in the summer mountains." http://www.fjaderlatt.se/2010/06/tn-laser-photon-light-and-not-half-bad.html

Det är ju såklart inte bara Martin utan fler som drar nån putslustig kommentar då och då. Jag tror inte att jag kommer att dö så fort jag går ut på fjället. Risken finns dock och jag har just nu nöjt mig med två tält, köpte nr 2 först i somras. Har haft andra av sämre kvalitet men då var det andra äventyr. För bl.a. Martin är det ju en sport att gå ut och testa hur lite man klarar sig med. Andra som har annat som prio med sitt friluftsliv kanske inte test-köper flera tält under en 10-årsperiod.

Jag hittar inte ens ett jämförande test. han skriver att han bytt och anser att komforten inte minskat.

religiöst korståg???

Peter och seobserver: en mer specifikt förklaring vad som menas med handhavandefel?

Som jag definierar handhavandefel så innebär det ingen skillnad mellan "rejäla" tält och "lättviktstält".
Man skall välja tältplats med omsorg! Kan man hitta lä skall man sätta upp tältet där. Visst finns det tillfällen då man inte har så många valmöjligheter men...
Då skall man se till att tältet är ordentligt förankrat och spänt. Säkra tältpinnarna med stenar eller något annat så att dessa inte lossnar.
Dra ned tältduken till marken så att vinden inte får vindfång under denna.

Efter det att tältet är uppsatt så får man också vara uppmärksam på att ingen av dessa kriterier fallerar.
Eventuellt måste man byta tältplats. Eventuellt måste man förankra tältet ännu mer eller rätta till förankringen. Eventuellt måste man efterspänna tältduken så att den håller sig sträckt. Eller så måste man göra någon annan modifiering, det är mycket som kan hända.

Jag skiljer, själv, inte på lättviktstält och andra tält utan det är för mig en självklarhet att man alltid gör saker ordentligt när dom väl skall göras. Även om andra borde resonera likadant så har jag märkt att alla inte gör det men... då får dom f*n skylla sig själv.

//Peter

Jag undrar hur alla ni som vill ha tält som klarar vädret 100% av tiden gör när ni kör bil? Tittar man på hur statistiken ser ut borde ni alltså inte köra fortare än 30 km/h på motorväg och alltid ha hjälm och skyddsväst på er i bilen?

Jag orkar inte rota fram siffror, men jag vågar nog påstå att det är mer riskfyllt att köra bil 10 mil än att fjällvandra med ett undermåligt tält en vecka om året i 10 år.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg