Hårt väder förekommer!


Vart vill du egentligen komma!
Är det någon som hävdat att det INTE kan vara dåligt väder i fjällen.
Än så länge har du dock inte påvisat, på något sätt, att det skulle vara "farligt" att vistas på fjället med lättviktsutrustning. För det verkar vara det du vill påvisa!
Lycka till!
//Peter
 
Jag har bland annat flera gånger efterlyst erfarenheter av riktiga oväder på kalfjället med superlätta tält. Jag har inte fått något svar. Fjäderlätt säger också själva att utrustningen inte behöver dimensioneras för dåligt väder eftersom det aldrig drabbat dom.
Det är inte lättpackningen som sådan som jag ifrågasätter utan rekommendationen till alla fjällvandrare att använda oprövade superlätta tält på kalfjället oavsett var man vandrar.

Det är mycket märkligt att du blir så upprörd över vad jag skriver men inte har något att säga om att Fjäderlätt envisas, trots flera påpekanden, med att kalla den som har ett vanligt tält för diverse nedsättande saker.
Det var också Fjäderlättfolket som införde tankesättet att vanliga fjällvandrare var lurade. Det hade du inte heller något emot. När jag ifrågasätter det blir du eld och lågor. ja ja...
 
Jag tycker också det kan vara värt att påpeka att det förkommer mycket dåligt väder på fjället sommartid eftersom det av vissa påstås vara en så osannolik händelse att man inte behöver bry sig om det.
Jag tror nog också att det kan vara intressant för andra att ta del av sådana upplevelser.
 
Det är mycket märkligt att du blir så upprörd över vad jag skriver men inte har något att säga om att Fjäderlätt envisas, trots flera påpekanden, med att kalla den som har ett vanligt tält för diverse nedsättande saker.
Det var också Fjäderlättfolket som införde tankesättet att vanliga fjällvandrare var lurade. Det hade du inte heller något emot. När jag ifrågasätter det blir du eld och lågor. ja ja...

Nej du! Jag blir inte upprörd över att du uttrycker dig sakligt. I det senaste så tycker jag att du, på något sätt, håller dig sakligt men du för inte riktigt fram din ståndpunkt. Du för bara fram en massa trådar som handlar om att det är dåligt väder på fjället vilket ingen hävdat att det inte kan bli!

Till skillnad från dig så verkar jag dock kunna läsa mellan raderna och ha förmågan att se vad fjäderlätt vill framföra för jag ser då inget, direkt, konstigt med deras budskap. Läser man samtidigt på diverse andra lättpackar-bloggar m.m så inser man att vissa klarat sig alldeles utmärkt i vanliga tarp under flera veckor under deras långvandringar, ex Andrew Skurka.

Men jag ratar inte något bara för att jag har en känsla av att det inte funkar utan för att jag har upplevt att det inte funkar. Än så länge är det ingen som har bevisat att ett lättviktstält inte funkar på fjället pga att det är just ett lättviktstält. Däremot har jag sett en del exempel där saker inte fungerat pga dåligt (rent av idiotiskt) handhavande. Men i dessa situationer hade det inte spelat någon roll vilket tält de hade haft.

Jag hävdar att det är din kunskap och erfarenhet som sätter gränsen för vilket tält du kan ha på fjället. Kan du inte handha ett lättviktstält så skall du ej heller använda ett sådant.
Men du bevisar ju inget genom att bara hävda att motsatsen ej heller är bevisad.

//Peter
 
Jag hävdar att det är din kunskap och erfarenhet som sätter gränsen för vilket tält du kan ha på fjället. Kan du inte handha ett lättviktstält så skall du ej heller använda ett sådant.
Men du bevisar ju inget genom att bara hävda att motsatsen ej heller är bevisad.

Tänker på de tillfällen jag legat i tältet, fullt med sten runt om för att vindsäkra, tältbågarna blir mer och mer krokiga allteftersom. Man tror att det finns sannolikhet för att tältväven när som helst ska spricka. Det behövs väl tester för att jämföra olika tält i de situationerna? Jag tänker mig att grövre tältbågar och tjockare väv är bättre. Vad är det som är speciellt med att handha ett lättviktstält?
 
Utrustningen är bara ett hjälpmedel. Den som inte kan hantera sin utrustning bör öva i mera förlåtande terräng. Att bli blöt, kall och hungrig är ingen bra början på en ledighet. Öva mera hemom och du har större marginaler med dig själv.
Ego tror inte att det är prylarna som sätter gränsen för vad som fungerar ute, utan din egen förmåga att bruka dem och terrängen klokt till din fördel.
Expeditionshypen, rätt prylar fixar allt, håller tyvärr inte vid styggväder, oavsett vad tidningar, tv och bodknoddar säger. Bita ihop och gå vidare för sent är just för sent. Våga vänd itid! En klok fjällvandrare vågar bryta, vända och söka lä för att göra ett nytt försök efter ovädret.
Men att döma ut något som man själv ännu inte prövat är väl tidigt. Givetvis fungerar inte allt för alla jämt. Under en sandstorm blåste de flesta västerländska tält sönder i området, medan en hiskligt stor pressening rest som beduintält höll ihop tillsammans med gethårsylletälten. Med och mot bevisade åter igen sin storhet.
Ingen har betvivlat bergens skiftande väder och fyra årstider med några timmars varsel. Men under mina år bland bergen har jag hunnit ner i dalar eller t o m in i hus innan ovädret drabbade trakten. 20° temperaturskillnad och byte från leende sol till snöstorm är inte helt ovanligt på några timmar, men är man uppmärksam ser man det komma och kan vidta lämpliga mått och steg.
Tält har blåst sönder för andra med mindre väl valda förläggningsplatser, därmed inte sagt att det kommer aldrig att drabba oss eftersom vi både fått tält och vindsäckar bortblåsta innan vi hunnit få upp dem, när vi var grönare, men det fanns andra lösningar och de fungerade om än mindre komfortabelt. Så att ha en plan B och inte uppträda solo kan vara ett sätt att öka marginalerna för de på färd.
Solofärder framställs lätt som toppen men fler än en ensamvandrare vi mött har varit i behov av en pratstund och en kopp. Vi är sociala varelser och bör utgå från det när vi planerar.
Men att skylla på grejor som man själv inte ens prövat det verkar görtunnt, IMHO.
 
Om du nu själv har lyckats bli av med både tält och vindsäck så är det väl dumt med allmänna råd till alla, inkl. nybörjare, om ibland minimala "shelters" - man kallar det inte ens tält mer. Det kan såklart fungera men man tummar på säkerhet och komfort, speciellt om man blir fast i dåligt väder. Sen tycker jag att det är rent löjligt att man ska hinna skynda sig ner från fjället.

Fjällsäker har en riktigt intressant artikel med lite väderinfo på sidan 9: http://www.snofed.se/media/fjallsaker_2010.pdf

"OSTVINDAR GER SNABBA VÄXLINGAR
Om den kalla luften från öster är tillräckligt kraftig, pressar den sig över fjällkedjan och störtar ner som en fallvind med enorm kraft i de norska dalarna. Vindstyrkan kan då på mindre än en minut öka från 2 till 30 m/s. Stormen hörs då på långt håll som ett dån. Fjällvädret kan alltså
skifta oerhört snabbt."

Tält har blåst sönder för andra med mindre väl valda förläggningsplatser, därmed inte sagt att det kommer aldrig att drabba oss eftersom vi både fått tält och vindsäckar bortblåsta innan vi hunnit få upp dem, när vi var grönare, men det fanns andra lösningar och de fungerade om än mindre komfortabelt.
 
Visst man kan ha backupplan i form av t.ex. en obekväm natt, använda tältet som vindsäck, söka vindskydd nästa dag osv. Själv har jag hellre ett tält som klarar oväder, gärna lättviktstält om de klarar samma oväder som standardtält. Det där med hur man hanterar tältet önskar jag en närmre beskrivning för att köpa? Tänker att de allra flesta borde klara av att sätta upp tältet på bästa sätt även utan erfarenhet, om det nu inte finns hemliga knep som förändrar allt?
 
Men att skylla på grejor som man själv inte ens prövat det verkar görtunnt, IMHO.

Att rekommendera alla att använda oprövade superlätta lättviktstält i alla områden i Sverige - det är görtunt. Ännu tunnare blir det när man säger att dåligt väder är så osannolikt att man inte behöver bry sig om det. Jag tycker , till skillnad från dig, att den som utfärdar en rekommendation har ett ansvar.
 
Till niklas blanda inte ihop handhavandefel och fel utrustning. Felslut är så lätta.

Till JMel allt passar inte alla och till skillnad från dig prövar jag gärna men ansvaret när man lämnar asfalten anser ego att det har envar. En klar vattendelare.
 
Till niklas blanda inte ihop handhavandefel och fel utrustning. Felslut är så lätta.

Till JMel allt passar inte alla och till skillnad från dig prövar jag gärna men ansvaret när man lämnar asfalten anser ego att det har envar. En klar vattendelare.

Det jag hävdar är just att all utrustning inte passar alla och alla områden. Den som påstår det, som Fjäderlätt gör, i syfte att utbilda alla fjällvandrare tycker jag begår ett allvarligt fel. Det finns ju inga förbehåll där eller upplysningar om utrustningens begränsningar. Tvärtom komfort och säkerhet är minst lika bra. Den som oroar sig får veta att man inte behöver något bombsäkert och att han i så fall är en trygghetssökare som oroar sig för något som är så osannolikt att det aldrig drabbar dig och vem vill känna sig som en sådan när man ska ge sig ut i Sarek?

En helt vanlig fjällvandrare är nog inte som du heller, som verkar vara en som äter järn och skiter kätting.

Inte ens du kan spå väder när du sover så påståendet att man alltid hinner undan har inget med verkligheten att göra.

Sedan har du ingen aning om vad jag prövat. Eller kan du spå det också?
 
Liknande trådar

Liknande trådar