Handduksersättning

Strykarräven;368691 sa:
Men däremot är det jätteskönt att stå och huttra den där trekvarten det tar för vätan att dunsta från kroppen om det är +4 och regnar? Man riktigt står och skälver över hur lätt allting blivit sedan man lämnade sin femgrams Wettex hemma?

Äpplen och päron. Om man nu ska ta med sig en handduk, varför i hela friden en Wettex?
Jag jämför Wettex med en viskoshandduk. Samma vikt, men en viskoshandduk är väl alldeles fantastiskt mycket trevligare för samma vikt? (Jag har i och för sig aldrig testat Wettexhandduk, eftersom jag som sagt hellre skulle torka mig med knäckebröd. Eller ett uppblött fjällämmelkadaver) :)

Men om det är +4 och regnar skulle jag nog undvika simturer och bara tvätta de mest vitala delarna, och då är tar det knappast trekvart innan man är torr. För sådana tvättar är i och för sig en liten handduk utmärkt. Men inte en Wettex, gubevars.

Vad många som verkar jaga vikt,,gram numera,, men det är väl kanske så att folk idag är så veka att det är nödvändigt ;-) 12 eller 18 kilo ,,,spelar det nån roll för en normalfrisk person? Är ju inget som helst problem att bära nåt av dom,,o njuta kan man göra dessutom.

Va!? Finns det fortfarande folk som blir provocerade av att andra vill bära lättare packning?

Vad många som verkar jaga vikt,,gram numera,, men det är väl kanske så att folk idag är så veka att det är nödvändigt ;-) 12 eller 18 kilo ,,,spelar det nån roll för en normalfrisk person? Är ju inget som helst problem att bära nåt av dom,,o njuta kan man göra dessutom.

Ah, denna daggfriska kreativitet. Äntligen någon som inte säger vad tusenden sagt hundra gånger förut. Detta underbart fräscha ord "gramjakt" som så tydligt fångar veklingens frenetiska och fåfänga petande i smådetaljer varigenom han ändå bara lyckas kapa en tredjedel
till hälften av packningsvikten.

Sådant kan endast den genuint nyskapande komma på.

Allvarligt talat: trådstartaren sökte information; han önskade tips om alternativ till tunga och klumpiga frottéhanddukar; han ville inte ha ett varv till på en meningslös och tjatig diskussion
och han begärde inte att bli hånad. Detta är ett möte för lättpackning. Den som vill blåsa
liv i meningslösa diskussioner kan väl göra det i Fritt Forum?

Om du vill veta hur originell du är kan du söka på "klenisar". Kanske den tråden skulle flyttas hit
och klistras så att vilsekomna besökare kan se att allt de ville säga redan är sagt?

Annars, den som är seriöst intresserad av att veta varför en del vill hålla packningsvikten nere
kan väl gå till fjaderlatt-sajten eller till

http://www.huthyfs.com/lattpack.html

för ett mer kontinentalt perspektiv.

Självklart har du rätt,,till viss del,, . Kan ju aldrig vara fel att det är lätt packning man bär. MEN, att vandra med 20 kg i ryggsäcken är ändå en alldeles underbar sysselsättning,,,,att bli lättpackare kostar ändå en hel del ,,, speciellt för oss som har allt,,,men lite för stort eller tungt. Och en sak kan jag lova,,,det är inte för tungt att njuta av vandring med 19 kg på ryggen,,,inte ens i 27 dar. SKÅL!! på er,, :)

Ja, se, det är det den verkliga njutningen: 27 dar med konstant vikt, alltså utan att äta.

Våga prova!

(Jag har i och för sig aldrig testat Wettexhandduk, eftersom jag som sagt hellre skulle torka mig med knäckebröd. Eller ett uppblött fjällämmelkadaver) :)

Wettex fungerar grymt bra att torka sig med. Inte bara jämfört med knäckebröd. När det gäller äta är det något helt annat. Eftersom jag inte är lättpackare bär jag 4! wettex i min utrustning. 1 diskhandduk, 1 tälttorkningstrasa och varsin handuk till mig och grabben. De funkar bra både torra och blöta, naturligtvis är frottebadrocken softare, men...

Kan inte fjäderlätt göra ett test?
Wasa sport, wettex, "marknads trasa" eller vika bröd vilket är bäst?

Just hemkommen från en blöt tur med min Wettex (som jag tycker så mycket om att jag döpt henne till "Lisa") så kan jag inte annat än hålla med mig själv, dvs i att Wettex aeger.

Om man tvättar sig med den som tvättrasa, och sen vrider ur den och torkar sig med den, så fattar jag inte var knäckebrödskänslan kommer in. Men, jag har aldrig litat på lättpackare, man bör passa sig för såna typer.

Om man tvättar sig med den som tvättrasa, och sen vrider ur den och torkar sig med den, så fattar jag inte var knäckebrödskänslan kommer in. Men, jag har aldrig litat på lättpackare, man bör passa sig för såna typer.

Precis så användes min ca 40cm långa wettex i somras... tvätt trasa, tork trasa och tält trasa vid regn, för att slippa bära för mycket vatten....

Oumbärlig!

Hrmpf... det var ett jäkla tjat. Jag får väl testa sån där Wettexduk nån gång då, även om det låter lite väl extremt för mig.
En fördel jag kan tänka mig är ju att de är lättare att få tag på än marknadstrasorna. En annan fördel är att de går att köpa med eget tryck. Då kan man ju få en med valfri lättpackningswebbplatslogga på. Eller en som det står "Lisa" på.

Senast ändrad:
I min förtvivlan när jag stog på Storulvåns fjällstation inför sommarens 5dagars tur på enhjuling kom på att jag inte hade nån handduk så köpte jag en sea to summit pocket towl, lite blodigt pris men den funkar ändå rätt bra.

Svårt att torka ssig torr med den, och den är väldigt tunn så den suger inte upp så mycket per kvadratdecimeter, men den är rätt stor..

Jag försöker bada varje dag ute på sommartur och det är väldigt skönt att ha en handduk som räcker hela vägen runt midjan ibland! ;)

Torkar relativt fort men den var lite fuktig hela tiden.
Jag hade svårt att vrida ur vatten ur den efter att jag hade torkat mig, emn då var den iofs sprillans och otvättad.

Hrmpf... [...] marknadstrasorna [...] "Lisa" [...]

Obegripligt??

Nä men allvarligt, vilka är de där marknadstrasorna?

Jag har en sån där Paktowl som faktiskt är rätt bra, men har även använt wettextrasor t ex till kondenstorkning i tältet. Jag har trott att folk menar wettex när de skrivit "samma sak som paktowl" och liknande, men det finns alltså andra (billiga) trasor som faktiskt är samma material?

Paktowl är skönare mot kroppen än en wettextrasa, så om de finns billiga är jag på G.

Torkar relativt fort men den var lite fuktig hela tiden.
Jag hade svårt att vrida ur vatten ur den efter att jag hade torkat mig, emn då var den iofs sprillans och otvättad.

Jag har ägt en "Pocket Towel Large" i ca 2år nu.
När jag är ute och paddlar har jag den alltid med mig, men när jag vandrar så lämnar jag den hemma. Den väger för mycket ;)

I övrigt så har jag den alltid med mig när jag reser iväg eller åker till stranden m.m
Själv tycker jag att den är syvverän att torka av sig med och den torkar fort.

Den blir bättre på att suga upp vatten när den tvättats några gånger. Tänk dock på att försöka undvika att använda sköljmedel när du tvättar den eftersom det bidrar till att den suger något sämre (varför vet jag dock inte, men så är det)

//Peter

Pactowl, men tio gånger billigare.

Paktowl är skönare mot kroppen än en wettextrasa, så om de finns billiga är jag på G.

Äntligen nån som förstår mig, snyft snyft! ;)
Det är ju precis exakt det jag har predikat här på Utsidan den senaste fem åren eller så. De orange (finns även som blå) sugatexsuperdupertrasorna som du köper för en tia på marknaden ("titta här nu när jag har spillt cola på heltäckningsmattan och suger upp alltihop och häller tillbaka i glaset!") är samma sak som dina "original-Pactowl". Bara färgen och priset som skiljer. Vet man hur en Pactowl ser ut och känns så vet man när man har hittat rätt. Faktum är att Cascade designs använde argument av typen "välkänt material hos europeiska husmödrar" när de kom med Pactowl.

Wettex är något annat, och jag har tagit för givet att folk menar Wettex (eller åtminstone identiska kopior) när de säger Wettex. Det är ju ett varumärke för en svamptrasa av bomull och cellulosa.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg