Nekropost? Jag försöker sammanfatta bpl-artikeln, så kanske det är värt det:
De testar genom att sätta spiken 45grader ner i marken, och sedan dra ut dem 45grader "åt andra hållet" som de säger. Jag tolkar det som 90 grader relativt spiken.
De testar runda spikar i titan och aluminium, Y, V, MSR Ground hog, plast, och så herdestavar, flera av modellerna i flera storlekar.
Två olika markförhållanden: fuktig jord typ gräsmatta (moist sod) och upptrampad skogsmark (dry, compacted, forest camp site).
6 försök, maxvärdet rapporteras.
De som sticker ut som ungefär likvärdiga och testvinnare i hållfasthet oavsett vikt är Easton tubular 9 tum, Y 7 tum, och GroundHog 7.5 tum.
På urdragskraft/vikt-fronten var Y- och V-profilerna bäst på gräsmattan och Y gjorde även bra ifrån sig i skogsmarken, även om Easton 9 tum vann. GroundHog halkade efter lite, de säger att det är en kraftigare Y-profil än de andra "vanliga" Y-spikarna. V-spiken (en ultralätt variant, inte så lik de DAC J-stakes som både Hilleberg och Fjällräven använder i vissa tält) gjorde dåligt ifrån sig i den torra skogsmarken.
De runda spikarna verkar vinna mer på extra längd än vad Y-profilerna gör, vilket syntes på att två olika långa Y-spikar hade samma styrka/vikt-förhållande medan Easton 9 tum hade ett övertag över 7-tumsvarianten. Runda verkar påverkas mindre av underlaget, även om datan är lite brusig.
Mina kommentarer: Mina helsport Y-spikar har betydligt klenare profil än mina Hilleberg Y UL. HB Y och Y UL har för övrigt rätt snarlik materialfördelning, bara olika skalor, och baserat på onlinebilder är de väldigt lika GroundHog. Vet ej om MSR har någon XL-storlek, vilket Hilleberg har.
Vad gäller Easton-spikarna så stack de upp ur marken ca 2cm i båda fallen på grund av hur huvudet är utformat. Det delen av spiken är ju död vikt i detta avseende, så det påverkar den längre spiken i mindre utsträckning relativt sett, men i plotten över urdragskraft/effektiv längd så vann ändå den längre.
Allt som allt är min känsla att det blir rörigt
Det är nästan som att man får försöka utgå från sina behov och sedan läsa sig till en gissning kring hur man kan välja en flexibel kombination av spikar. Vilket såklart är enklare om man är BPL-prenumerant
Det ska sägas att det jag försökt sammanfatta i ord, och mer, finns som plottar med tillhörande kommentarer i originalartikeln. Kan vara en bra anledning att ge BPL en chans om man blir triggad
Det viktigaste lär väl vara att man har spikar man kan få ner i marken ordentligt.