Hoppas du kan ursäkta mig för mitt tidigare inlägg, där jag egentligen inte alls var tjurig på dig...
Angående att tända töreved med jukkasticka så hyser jag fortfarande vissa tvivel, men om du lyckas så tror jag dig. Jag ska fixa ett stycke nästa gång jag är i skogen och ge det ett försök
Angående tändstålets vara eller inte vara, så ser jag det hur som ett kul inslag. Det finns, enligt mig, bättre saker att tända med, tex en tändare - som man givetvis kan stoppa i en plastpåse, kanske tillsammans med ett ljus, tomtebloss eller vad som.
Jag har testat att stoppa tändare i vatten, både piezovarianten och den äldre typen, och konstaterat att de fungerar utmärkt efter att jag fått bort fukten.
Att få eld med tändstål tycker jag är mycket svårare, men visst - övning ger färdighet.
Det jag vill säga är: Att stoppa ett tändstål i sin packning och hoppas på under när man fryser tycker jag inte är någon bra idé, Detta oavsett hur mycket töre man kan hitta i skogen. Ett par tändare är bättre! (men inte lika kul)