Grundläggande för överlevnad

Ulf, har du aldrig brutit våt ved mellan två träd och klyvit våta pinnar och hittar röd kådig kärnved?
Den brinner tro mig.....Gå ut och pröva.
Lycka till!
//J
 
Ulf, har du aldrig brutit våt ved mellan två träd och klyvit våta pinnar och hittar röd kådig kärnved?
Den brinner tro mig.....Gå ut och pröva.
Lycka till!
//J

Brutit våt ved mellan två pinnar?
Kluvit våta pinnar o hittat kärnved?

Du = Troll
Jag = Proffs som tycker att du kan stoppa upp dina pinnar därbak.
 
Vatten; väljer man en sjö i skog utan vattentillflöde från jordbruksmarker runtom går det utmärkt att dricka utan att koka. Jag rör mig ofta i mellansverige och har aldrig haft problem med vattnet från sjöar. Skogsmaskiner i skogsbruket kan väl skita ner lokalt. Bäveraktivitet just där man tar vatten är inte heller bra. Möjligen någon gruva i Bergslagen kan ha skitat ner. Men med lite sunt förnuft är det inga problem. Klart, på västkusten mot Göreborg är det väl mer jordbruksmarker, men som sagt kolla kartan och välj rätt sjö. Inga andra utsläpp heller såklart. Här i mellansverige ligger Nykvarn mellan sjön Yngern och sjön Turingen. I Nykvarn har det släppts ut mycket dynga förr, men ån rinner i riktning Turingen som är smustsig, medan Yngern är ren och fin.

Töre; rikligt töremättad ved brinner även om man doppat veden i vatten. Som nämnts, bara att bryta isär. Men det beror på vilka skogar man rör sig i om det finns rilkigt eller inte av varan.

Raskesven
 
Hur kan en scoutledare vara så aggressiv?
Jag hade fått för mig att scouterna var lugna och sansade personer som inte förhastade sig men den här Ulltand verkar ju ha fått i sig något medel som gör honom extra aggressiv.

Tur att man är norrlänning, för alla norrlänningar är lugna och sansade och förhastar sig aldrig:)
 
Det är inte riktigt samma sak som att det börjar brinna av ett tändstål. Totalt omöjligt!
Skulle jag skicka det här trästycket i sjön och sedan bryta isär det är det torrt och töremättat inuti. Bryts det så det blir massa småstickor och man skrapar lite tänder det med ett eldstål. Helt eldfängt:

144720f82735b0d1c53e12627f7fe198.jpg


Raskesven
 

Hoppas du kan ursäkta mig för mitt tidigare inlägg, där jag egentligen inte alls var tjurig på dig...

Angående att tända töreved med jukkasticka så hyser jag fortfarande vissa tvivel, men om du lyckas så tror jag dig. Jag ska fixa ett stycke nästa gång jag är i skogen och ge det ett försök :)

Angående tändstålets vara eller inte vara, så ser jag det hur som ett kul inslag. Det finns, enligt mig, bättre saker att tända med, tex en tändare - som man givetvis kan stoppa i en plastpåse, kanske tillsammans med ett ljus, tomtebloss eller vad som.
Jag har testat att stoppa tändare i vatten, både piezovarianten och den äldre typen, och konstaterat att de fungerar utmärkt efter att jag fått bort fukten.
Att få eld med tändstål tycker jag är mycket svårare, men visst - övning ger färdighet.

Det jag vill säga är: Att stoppa ett tändstål i sin packning och hoppas på under när man fryser tycker jag inte är någon bra idé, Detta oavsett hur mycket töre man kan hitta i skogen. Ett par tändare är bättre! (men inte lika kul)
 
Att tända töre man hittar i skogen med eldstål är inga problem, testa ska du få se. Har kört det på flera kurser och alla klarar det utan större problem.

/mattias
 
Brutit våt ved mellan två pinnar?
Kluvit våta pinnar o hittat kärnved?

Du = Troll
Jag = Proffs som tycker att du kan stoppa upp dina pinnar därbak.

För det första lär dig läsa! Det står i orginalet mellan två träd....
För det andra avser jag anmäla dig för den här klara oförskämdheten! Du har enbart visat din egen låga klass...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tsd Överlevnadskurs vinter 2021 Överlevnad 0
Kalle G Åratals gammalt vatten i PET-flaska. Ofarligt? Överlevnad 24
Mullemek Handbok ÖVERLEVNAD Överlevnad 6
Avslutatmedlemskap161229 Överlevnad/Bushcraft/Prepping intresse i Örebro området? Överlevnad 1
CimW Vill lära mig mer om överlevnad Överlevnad 12
Yappah Överlevnad utan kläder- tjoho! Överlevnad 13
FredrikS90 Litteratur och andra tips för överlevnad Överlevnad 29
Yappah Överlevnad på riktigt - kolla här! Överlevnad 5
wolfheat 1kg mat för överlevnad? Överlevnad 41
OptimistAlexander Underställ - Överlevnad Överlevnad 12
Cremytos Överlevnad och styrketräning Överlevnad 15
Oscar1 Bra plats för överlevnad i Göteborgsregionen Överlevnad 3
Polarnatt Sibirisk överlevnad Överlevnad 17
grodanbolle Lite längre kurser i "överlevnad" Överlevnad 11
Gabriel1985 ett par frågor angående överlevnad Överlevnad 62
realout Överlevnad - funderingar Överlevnad 20
superc0ntra Köpa H-Överlevnad Överlevnad 6
ulltand Pocketböcker med äventyr och överlevnad. Överlevnad 6
peter1959 Lättkurs överlevnad Överlevnad 4
ulltand Ny här på överlevnad... Överlevnad 19
GustavOh "Extrem överlevnad" Discovery style Överlevnad 30
Avsl12 Överlevnad i Djungel Överlevnad 9
Polarnatt Överlevnad Överlevnad 25
marja Tappar smak efter lite överlevnad Överlevnad 1
chinerunner Överlevnad! Överlevnad 6
Tovetjarn överlevnad och klättring? Överlevnad 10
Michel.B Projekt: Överlevnad (främst för Göteborgare) Överlevnad 19
sajberjohan Robinson överlevnad Överlevnad 0
bergholm Överlevnad på nätet? Överlevnad 5
S Johansson Överlevnad på Discovery Överlevnad 0
Odin Överlevnad under krigshot Överlevnad 20
Banankontakt Överlevnad hemma Överlevnad 16
Tallrot barnens överlevnad = vilse? Överlevnad 10
gillisn Överlevnad och scouting Överlevnad 0
Anders78 Vart hittar jag försvarets hanbok i överlevnad Överlevnad 2
Överlevnad skarpt? Överlevnad 9
Newlin Armen´s Handbok i överlevnad Överlevnad 4
mippe Expedition överlevnad Överlevnad 0
johannespoignant Handbok i överlevnad Överlevnad 7
kentrkendt "Handbok Överlevnad" i pdf-format Överlevnad 2
6ib2x6 Överlevnad Överlevnad 0
resenaren Överlevnad till havs Överlevnad 18

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg