Grundläggande för överlevnad

talthoff

Forumvärd
Om/när ni har synpunkter på inlägg, rapportera dom med "Rapportera inlägg"-funktionen.
Sätt inte igång och diskutera varandras inlägg i tråden. Det slutar bara på ett sätt...

Som jag skrev tidigare i tråden så finns det fler exempel på olämpligt/otrevligt språk, hoppa över sånt. Annars stänger/raderar jag tråden.

-Thomas
 
Livsträd

Kallar indianerna den röda kådarika kärnveden som tänder även i vått tillstånd. I tropisk skog men långa våta trista em krävs en eld för att hålla den surrande massan på avstånd. Mayasticks finns för dem som inte verkat egna på plats.
Härhemma kan man finna töreved och törestubbar om man är en smula uppmärksam på moar och tillochmed i gransurskogen om man inte börjar med att avfärda andras kloka bidrag.
Ute i blötmossen brukar en kåddränkt björkstubbe kunna brinna väl och länge, tänd den inte om mossen är det minsta halvtorr....
//J
 
Det där med att lära sig att hitta brännbart i skogen även om det är tokblött tar ju lite tid och kan vara en konst i sig. Jag minns en gång för länge sen en vårvinter när snön bara tinat bort på vissa ställen och vi en sen kväll i kompakt mörker skulle göra upp eld. I gänget följde det med en lapp som tog på sig att fixa ved och han stövlade ut i svarta skogen och efter endast ett par minuter återkom han med en tjärstubbe på axeln. Då blev man mäkta imponerad men förhoppningsvis skulle man klara av det själv idag under förutsättning att man inte snubblade på stubben och slog ihjäl sig.......
 
Häromåret mötte färdkamraten och jag ett par dyblöta killar i jeans på fjällkanten, de var i hutterstadiet och verkade närapå avstängda. Vi tog hand om den gick ner till björkskogen, ordnade eld, bjöd på varm dryck och fick dem att byta till torra kläder (som de hade i ryggsäckarna) samt ta på sig regnbyxorna oxså....Efter en 45 minuter blev de närapå normala igen. Men elden i regnet skrev de efteråt var deras starkaste upplevelse på den fjällturen.
Men som du skriver peter, det är väl så att man lärt sig se lite såsmåningom....
//J
 
Det där med att lära sig att hitta brännbart i skogen även om det är tokblött tar ju lite tid och kan vara en konst i sig. Jag minns en gång för länge sen en vårvinter när snön bara tinat bort på vissa ställen och vi en sen kväll i kompakt mörker skulle göra upp eld. I gänget följde det med en lapp som tog på sig att fixa ved och han stövlade ut i svarta skogen och efter endast ett par minuter återkom han med en tjärstubbe på axeln. Då blev man mäkta imponerad men förhoppningsvis skulle man klara av det själv idag under förutsättning att man inte snubblade på stubben och slog ihjäl sig.......

Hmm...jag tror du är lurad. Jag tror att samerna har tjärstubbar utplacerade på strategiska ställen runtom hela fjällvärlden :) ! Man kan leta ganska länge utan att hitta tjärstubbar, men sen kan man hitta dem på de mest udda ställen, uppenbarligen dittransporterade, kanske på vintern. Jag blev en gång lyckligt överraskad av en rejäl tjärstubbe i en klippskreva långt uppe på kalfjället, en bit från allmän led. Lägret den kvällen (och några dagar till) blev plötsligt bra mycket mysigare. På vintern har jag också hittat (och lånat lite...) tjärstubbar på udda ställen vid något tillfälle. Undrar om man kan köpa till samernas "location spots burnable wood"-tjänsten till GPS?
 
Det finns ett enkelt sätt att tända töre med eldstål.
Skrapa små tunna spån, ungefär som svarvspån från töret.
Skrapa några gånger sakta på eldstålet.
Skrapa gnistor i den lilla högen. Klart.

Det är ingen som helst svårighet att starta en eld med eldstål. Antingen gör man det svårt med töre, näver, vassludd eller så tar man med ett par tamponger.

Jag litar faktiskt mer på eldstålet än på tändare eller tändstickor.
 
Doppa ned en tampong i stearin och ha den som booster ihop med elstålet.

I ett besvärligt läge kan man köra me tampongen och ha värme i en timma.

Man kan även dopa disktraso(dom suger bra)r me stearin och använda på samma sätt.

Måste man göra upp eld i ett blött läge är det guld värt.

Desutom är ovannämda lösningar vattentäta - inget vatten kan komma in i en stearindränkt tampong eller disktrasa(som kan klippas till önskad form)
 
En mycket underhållande tråd må jag säga.

Jag undrar dock hur det gick för md7dani och hans sällskap. Har de varit ute och fick han blodad tand.

Jag har aldrig sätt någon som gått igång så fort som ulltand anklaga någon lögn efter ett inlägg. Att man tycker annorlunda är en sak dessutom rätt kul. Men att skriva att någon ljuger är rätt hårt.

Angående eldning så använder jag endast tändstickor, preparerade med stearin för cirka två veckor om jag planerar att vara ute i en.Tändstål är en rolig grej för mig men sett när andra tänt eld på det mesta. Tändare kan lätt börja rosta och därför inbillar jag mig att det äär det sämsta alternativet förutom att jag alltid bränner mig med tändaren.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tsd Överlevnadskurs vinter 2021 Överlevnad 0
Kalle G Åratals gammalt vatten i PET-flaska. Ofarligt? Överlevnad 24
Mullemek Handbok ÖVERLEVNAD Överlevnad 6
Avslutatmedlemskap161229 Överlevnad/Bushcraft/Prepping intresse i Örebro området? Överlevnad 1
CimW Vill lära mig mer om överlevnad Överlevnad 12
Yappah Överlevnad utan kläder- tjoho! Överlevnad 13
FredrikS90 Litteratur och andra tips för överlevnad Överlevnad 29
Yappah Överlevnad på riktigt - kolla här! Överlevnad 5
wolfheat 1kg mat för överlevnad? Överlevnad 41
OptimistAlexander Underställ - Överlevnad Överlevnad 12
Cremytos Överlevnad och styrketräning Överlevnad 15
Oscar1 Bra plats för överlevnad i Göteborgsregionen Överlevnad 3
Polarnatt Sibirisk överlevnad Överlevnad 17
grodanbolle Lite längre kurser i "överlevnad" Överlevnad 11
Gabriel1985 ett par frågor angående överlevnad Överlevnad 62
realout Överlevnad - funderingar Överlevnad 20
superc0ntra Köpa H-Överlevnad Överlevnad 6
ulltand Pocketböcker med äventyr och överlevnad. Överlevnad 6
peter1959 Lättkurs överlevnad Överlevnad 4
ulltand Ny här på överlevnad... Överlevnad 19
GustavOh "Extrem överlevnad" Discovery style Överlevnad 30
Avsl12 Överlevnad i Djungel Överlevnad 9
Polarnatt Överlevnad Överlevnad 25
marja Tappar smak efter lite överlevnad Överlevnad 1
chinerunner Överlevnad! Överlevnad 6
Tovetjarn överlevnad och klättring? Överlevnad 10
Michel.B Projekt: Överlevnad (främst för Göteborgare) Överlevnad 19
sajberjohan Robinson överlevnad Överlevnad 0
bergholm Överlevnad på nätet? Överlevnad 5
S Johansson Överlevnad på Discovery Överlevnad 0
Odin Överlevnad under krigshot Överlevnad 20
Banankontakt Överlevnad hemma Överlevnad 16
Tallrot barnens överlevnad = vilse? Överlevnad 10
gillisn Överlevnad och scouting Överlevnad 0
Anders78 Vart hittar jag försvarets hanbok i överlevnad Överlevnad 2
Överlevnad skarpt? Överlevnad 9
Newlin Armen´s Handbok i överlevnad Överlevnad 4
mippe Expedition överlevnad Överlevnad 0
johannespoignant Handbok i överlevnad Överlevnad 7
kentrkendt "Handbok Överlevnad" i pdf-format Överlevnad 2
6ib2x6 Överlevnad Överlevnad 0
resenaren Överlevnad till havs Överlevnad 18

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg