Göra upp eld

Varför? För att jag inte rimligtvis kan se hur det är åverkan på levande skog att bryta några döda grenar från nåt träd här och där.

Säger du samma sak den dag då 2000 vandrare om året bryter grenar från samma träd?

Visst beror det mycket på var man vistas, men problemet är ju att alla 2000 tänker "det lilla jag gör påverkar inget".

Det är ju de problemen de dras med längst de nordamerikanska vandringslederna, många vandrare ger ett otroligt slitage.

Slitage och påverkan blir det ju hur som helst i närheten av vandringsleder och på många ställen försöker man ju även fokusera eldandet till iordningställda eldstäder vilket är bra. Man får ju även ha i åtanke det slitage 2000 vandrare i sig utgör, utan att de gör upp eld, i form av markslitage och nedskräpning.

Men oftast när jag eldar i skogen sker det långt ifrån stora vandringsstråk och det är väl lite symptomatiskt med utsidan att det mesta utelivet fokuseras på fjällvandring och där kan jag hålla med om att man bör vara återhållsam, eller i alla fall ha känsla, för var man (om man) tar ved. Det mesta av mitt friluftsliv sker dock under annan aktivitet än vandring och i områden där en liten eld är att betrakta som en piss i en ocean och där det oftast finns ett överflöd av död ved att använda.

Att marken tar skada av en lägereld är nog en sanning med modifikation. Kväve frigörs och snabbt har naturen tagit över. Lägereldar har man gjort under tusentals år och någon större negativ miljöpåverkan har jag mycket svårt att tro på sker.

Men i närheten till stora befolkningspopulationer och områden med förhållandevis liten yta där mycket folk samlas bör man väl vara försiktig. I norra norrlands gigantiska skogsområden finns det dock plats för alla att göra upp en eld när de har lust. För mig är elden något helt naturligt, något man ofta ganska snabbt gör upp när man är ute och fotar eller fiskar.

med risk för att tjata

allemansrätten är ingen rättighet.. vi borde se det mer som vilka skyldigheter vi har i naturen.. vi har skyldighet att tänka på hur vi beteer oss i skog och mark, vi har skyldighet att tänka hur, var och när vi eldar.. vi har skyldighet att med omsorg välja lägerplats och att återställa denna precis som vi har en skyldighet att ta med den skit vi tar ut.. känner man att man gör "försvarbar" åverkan på naturen genom att plocka döda grenar för att göra en eld på ett väl valt ställe för att koka sitt kaffe så har i alla fall jag inget problem.. men om alla asterix klädda clowner i rött, orange och gult skall elda allt dom ser så får jag problem..

Mer regn ...

Har läst att det optimala brasbränslet är tallgenar (eller stubbar då kanske?) eftersom de torkar fort, lövträd är för fuktiga oftast. Är det en korrekt uppfattning, eller brukar ni köra med lite av varje? Det är ju kanske inte alltid man är ute i en tallskog och vad funkar i så fall bäst?

Hur gör ni för att avgöra om en vedpinne är torr?? Känner med läpparna?? Bryter?? Några andra bra tips??

Vad gäller om man skall hugga från levande träd så brukar det ju oftast ligga lämpliga grenar på marken i min erfarenhet i alla fall?

dave1; sa:
Men i närheten till stora befolkningspopulationer och områden med förhållandevis liten yta där mycket folk samlas bör man väl vara försiktig. I norra norrlands gigantiska skogsområden finns det dock plats för alla att göra upp en eld när de har lust. För mig är elden något helt naturligt, något man ofta ganska snabbt gör upp när man är ute och fotar eller fiskar.
Jo, precis så är det. Som det mesta annat får man ha huvet med sig, och naturligtvis skövlar jag inte de sista torrkvistarna vid välfrekventerade vattendrag/vandringsleder. Däremot ser jag inget problem i att bryta död kvist mitt i någons skog, och jag har inget problem med att någon annan gör sammanlunda för att koka sig kaffe i min skog. Snarare är jag glad om någon ids gå ut i all röran... Den dag 2000 vandrare hittar dit, ska jag ta upp saken igen. Kanske asfaltera och plantera in fisk i nåt träsk, eller själv stå i värsta Pontare-dressen och kränga "äkta ursprungliga naturmediciner från inlandets uråldriga visdom" eller så. Until then, fire at will!

Re: Mer regn ...

hakan_l_borg; sa:
Har läst att det optimala brasbränslet är tallgenar (eller stubbar då kanske?) eftersom de torkar fort, lövträd är för fuktiga oftast. Är det en korrekt uppfattning, eller brukar ni köra med lite av varje? Det är ju kanske inte alltid man är ute i en tallskog och vad funkar i så fall bäst?

Hur gör ni för att avgöra om en vedpinne är torr?? Känner med läpparna?? Bryter?? Några andra bra tips??

Vad gäller om man skall hugga från levande träd så brukar det ju oftast ligga lämpliga grenar på marken i min erfarenhet i alla fall?
Min erfarenhet är att vid ihållande regn så är enda stället man kan hitta någorlunda torrt virke på träden, ofta i täta granar. Tallarna är glesare och deras torra grenar suger snabbt åt sig vatten, varför dessa snarare är "govädersved". Jag brukar bryta veden, man känner på konsistensen i "brytet", samt med läpparna mot brottytan, hur torr pinnen är. I värsta fall får man bryta grövre pinnar och tälja sig in till torr ved... Om inte annat så håller man sig varm genom karvandet (men det är svårt att koka gott kaffe på den värmen!)

eld stad !

När det bara ska kokas kaffe, så tycker jag att det bäst sättet är att gräva ett litet hålm i baken ca 40 brett och 20 cm djupt, och sen elda med finger grova grenar eller klyven ved. det parabol formade hålet kaffe kanan hänger över riktar värmen mot pannan och brasa briner långsamt och stabilt, på grund av att den får mindre syre. Så man behöver inte så mycket ved, och det behöver inte var den bästa heller efter som värmen från reflekteras till baka till den och torkar dom mindre torra pinnarna snabbare. När man har druckit sitt kaffe och släkt glöden,,, så är det bara att putta till baka jorden som man har grävit upp!! och vips så är eld staden borta!!! det var så en eldstad såg ut i en indian tippi !! när jag har varit i asian så har jag sätt att många använder tre stenar som spis att ställa grytan på, och eldar i mellan stenarna, jag har natuligt vis fråga varför de gör som det gör !! och svare jag har fått är, att det går åt mycket mindre ved om man lagar mat på det visset. Minna tester visar mycket riktigt att det är så, det går åt mindre ved om man lagar mat på det sättet, men oj så mycket jobb, att hella tiden behöva putta in ändarna av veden pinarna mellan stenarna !! kan vara bra att till läga att det är inte lagligt att ta ved i skogen och mark i tex filipineran, uta veden måste köpas!!!

Re: Mer regn ...

hakan_l_borg; sa:

Torr tall är ett utmärkt bränsle, men det ger ingen glöd. Är det flammande eld du vill ha så kör på bara men glöm att grilla korv på den fina glödbädden efteråt, för det blir ingen. Ska du elda länge måste du hålla elden under konstant uppsikt, du kan inte gå ifrån den en längre stund för den är stendöd när du kommer tillbaka. Men skall du bara göra upp en kvick eld för att koka lite vatten så är det helt perfekt. Brinner bra och torr ved är torr även regninga dagar.

Ett bra bränsle för glöd är annars björk, såväl torr som rå brinner den, den råa är något svårare att starta upp bara, och där det finns björk finns det även ris, bra att starta med.

Skär ett spån med kniven, känn på den färska ytan med fingret.

Bror på om du får för markägaren. Står det en skylt uppsatt om röjning pågår är det nog bara att hugga ner, så länge du vet vilken trädsort det är som ska ner. Generellt gäller väl annars att låta folks levande träd stå. Det bor 9 mille i dethär landet, och om alla skulle hugga ner träd när de behövde koka lite pasta...

Snigel2000; sa:
Tjo!

Under den gånga helgen var jag ute i skogen för förstå gången på väldigt många år. Det var riktigt trevligt, men det är inte det jag tänker prata om. Istället vill jag be er om råd och tips rörande hur man smidigt gör upp eld.

Mina överlevnadskunskaper är minimala, men jag klara i alla fall av att få igång en eld så länge jag har någonting som brinner (typ tändstickor) och därefter är det inga problem. Det jag provade den här gången var att göra upp eld med ett magnesiumelddon. Jag misslyckades kapitalt och gav upp efter kanske en timmes trixande. Det hade regnat tidigare under dagen, ska tilläggas.

Så hur gör man? Jag får gnistor som är jättefina, men de antänter ju inte någonting. Jag försökte hitta torr näver från döda grenar som legat i skydd och till sist använde jag pappper jag hade med mig. Resultatlöst. Vad använder man för tände egentligen och hur hanterar man elddonet rätt? Jag är nybörjare, alla tips är bra tips, håll inte inne med något bara för att jag kanske redan vet om det.

Tack!
Utan att ha läst genom tidigare svar och därför riskerar att upprepa lagda kort.

Min favorit är törved. Det förutsätter att du bor i Värmland eller norr om.
Det finns beskrivning på att göra fnöske här på hemsidan. Sök!
Björknäver lär vara bra. Kanske bäst om man samlar på sig en portion innan så den hunnit torka till.

Som scout en gång i tiden skulle man göra upp eld med max tre tändstickor för att få något pyromanmärke eller vad det var. Torr ved kan man få tag på oavsett vädret. Torra döda smågrenar och kvistar på läsidan en stam brukar fungera bra. Sedan är det huvudregel fjorton B, småast, smått, mindre smått, nästan grovt, grövre, grovt, trädstam kapad i lämplig längder till sk stockeld.

När man kan konsten att förbereda elden behövs det i regel en tändsticka. Alternativ skavda törespån och eldstålet om man vill göra sig märkvärdig. Jag har ett avsnitt om hur man gör upp eld i damsällskap i ett manus. Skall ta och lägga upp det i en ny tråd.

sajberjohan; sa:
Här finns en liten video på hur man använder eldstålet.

Du kan använda följande material som är lätt att tända med med ett eldstål.

Näver
Tamponger
Töre
Skägglav
Enbark
Tändpapp
Ett gäng barn på TV tävlade bland annat i att tända eld snabbast med eldstål. De slog gnistor i en bamsehög träull. det är ju sådant man alltid har med sig så sätt upp träull på listan också :)

nermander; sa:
Varför? För att jag inte rimligtvis kan se hur det är åverkan på levande skog att bryta några döda grenar från nåt träd här och där.

Säger du samma sak den dag då 2000 vandrare om året bryter grenar från samma träd?

Visst beror det mycket på var man vistas, men problemet är ju att alla 2000 tänker "det lilla jag gör påverkar inget".

Det är ju de problemen de dras med längst de nordamerikanska vandringslederna, många vandrare ger ett otroligt slitage.
Nu skrev ju Peter "döda" grenar. Friska grenar får man inte ta.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg