Förtydligande och fråga
Till att börja med vill jag tacka för alla bra tips. För mig är friluftsaktiviteter någonting jag gör för att det är roligt och därför tycker jag på sätt och vis att det är lite märkligt att alltid välja det alternativ som är enklast (ta med sig tändstickor, i det här fallet). Jag ser utmaningen som en del av det som gör det roligt att vara ute i skogen och att då göra allting så lätt det går, skulle bara göra det tråkigare. Till sist sitter man väl i en husvagn någonstans.
Ur ett rent överlävnadsperspektiv är det väl aldrig dumt att kunna göra upp eld på flera sätt, eftersom det är en så viktig grej? Jag inser nu att jag var lite otydlig i min fråga. I första hand menade jag tände som går att hitta i skogen, inte sådant man kan ta med sig. I så fall kan man ju, precis som någon påpekade, lika gärna ta med sig något som är enklare att göra upp eld med. Nu var det ändå bra tips, eftersom jag är ganska kass på att göra upp eld. Börja med enkla saker och gradvis göra det svårare låter som en bra plan.
En annan sak jag inte begriper är varför jag hade extremt svårt att ens få gnistor när jag använde baksidan av kniven? Med den lilla metallbiten som följer med eldstålet gick det rätt bra, men kniven gav gnistor kanske hälften så ofta och hälften så bra. Vad kan detta bero på?
/Snigel