Göra upp eld

Många som tycker att tändstickor är att föredra. Det tycker jag också, men är man ute i skogen där det finns gott om grejer att elda med så tycker iaf. jag att det kan vara kul att göra upp eld med t.ex. eldstål.

Tamponger är ju tacksamt att använda första gångerna man provar ett eldstål. Så kan man ju höja ribban genom att ta andra saker som gör det lite mer utmanande om man så önskar.

/Andreas

EmSt; sa:
Finns även i skogen men går då undernamnet "töre"

Jepp. Men det är lättare att hitta dom i butik och ha med sig dom i ryggan :)
För flera år sedan fann vi under en vandring en jättelik törestubbe i skogarna norr om Säfsen. Sågade av en bit och tog med mig hem. Ibland sågar jag av en liten bit och tar med mig som tändmaterial för första dagen/dagarna, särskilt om det är en blötperiod på hösten. Biten har stått länge nu och luktar inte speciellt, innan man sågar till en ny bit och då stinker det fortfarande terpentin:)

cpic449f022aa12c1.jpg

Raskesven

samme83; sa:
Om du kan hitta en tjärstubbe så är det grymt. Det har inte hänt mig än,
/Samme.

Gå ut i skgen där det finns tallar, snart ser du en massa stubbar. De som har börjat ruttna från utsidan och in är de du skall ha då tallen ruttnar från utsidan och inåt och granen inifrån och ut. Sen kan du antingen sparaka upp hela stubben (är ofta rätt rutten) eller ugga ett hugg med yxan så känner du snart den starka lukten av terpentin.
Ett annat sätt är att ta ner tallar som drababts av svartröta och där svartötan har angripit finner du riktigt bra töre.
Vindfällen av tall där regnet och vinden har frigjort rötterna och de har blivit torra och grå är också ofta bra töre.

Töre är inte svårt att hitta om man vet vart man ska leta =)

Tamponger är ännu lättare att hitta...

I en extrem överlevnadssituation skulle jag föredra tändstickor framför eldstål eftersom det låga blodsockret gör att man inte orkar fokusera nog för att få effektiva drag i stålet.

I vardagslag tycker jag eldstålet är trevligare att använda för eldskapandet, jag känner mig mer nöjd med elden helt enkelt.
Jag använder det för att tända Trangians gaslåga, grillens kol och elden i skogen. Det enda eldstålet inte duger till är att tända ciggen åt den söta tjejen utanför krogen...

mipert; sa:
.....
I en extrem överlevnadssituation skulle jag föredra tändstickor framför eldstål eftersom det låga blodsockret gör att man inte orkar fokusera nog för att få effektiva drag i stålet.
.....
Är det så illa att man inte kan fokusera för att dra fram gnistor med ett eldstål, ja då knäcker man säkert tändstickorna också. Eldstålets stora fördel relativt tändstickor är ju att det är hållbart, okänsligt för väta och motsvarar många tändstickor.

Raskesven

Det är dock lite jobbigt att tända pipan med tändstål, så fastän jag har ett tändstål hängande med kniven så blir det nog mest tändstickorna eller tändaren jag använder.

Det låter som om de flesta, om de bara fick ta med sig en enda pryl, skulle välja tändstickor framför eldstål. I så fall är väl eldstålet mest ett nöje?

Själv har jag också upplevt det som användbart att träna sig att göra upp eld endast med det som finns i skogen. Oavsett väder.

Sedan går det ju ändå inte alltid. När det gäller eld i barrskog är jag ganska bra, för det har jag övat mest på. I björkskog är jag sämre. Då är det bra att ha med sig en ljusstump och lite annat som har nämnts.

Men det kanske är självklart att man bara använder tamponger ungefär en gång på trettio :)

Jörgen

Förtydligande och fråga

Till att börja med vill jag tacka för alla bra tips. För mig är friluftsaktiviteter någonting jag gör för att det är roligt och därför tycker jag på sätt och vis att det är lite märkligt att alltid välja det alternativ som är enklast (ta med sig tändstickor, i det här fallet). Jag ser utmaningen som en del av det som gör det roligt att vara ute i skogen och att då göra allting så lätt det går, skulle bara göra det tråkigare. Till sist sitter man väl i en husvagn någonstans.

Ur ett rent överlävnadsperspektiv är det väl aldrig dumt att kunna göra upp eld på flera sätt, eftersom det är en så viktig grej? Jag inser nu att jag var lite otydlig i min fråga. I första hand menade jag tände som går att hitta i skogen, inte sådant man kan ta med sig. I så fall kan man ju, precis som någon påpekade, lika gärna ta med sig något som är enklare att göra upp eld med. Nu var det ändå bra tips, eftersom jag är ganska kass på att göra upp eld. Börja med enkla saker och gradvis göra det svårare låter som en bra plan.

En annan sak jag inte begriper är varför jag hade extremt svårt att ens få gnistor när jag använde baksidan av kniven? Med den lilla metallbiten som följer med eldstålet gick det rätt bra, men kniven gav gnistor kanske hälften så ofta och hälften så bra. Vad kan detta bero på?

/Snigel

Rundad kant!

En morakniv har en rundad rygg (skönare för tummen vid täljning) som inte ger bra gnistor.

På min Mora 2000 har jag slipat till en "gnistkant", eller ännu bättre, använd min F1.

Ulf

För att va lite mer seriös än i pipinlägget så tycker jag inte det initiala tändandet är det stora problemet, tändstål, tändstickor eller tändare kvittar väl lite. Själv har jag en tändare i fickan, klart enklast men har även en filmburk med tändstickor som är "förseglad" med isoleringstape. I kniven hänger som sagt ett magnesiumstål som jag numera inte använder så ofta. Tändare är enklast.

Men däremot kan det vara svårare att få fyr på elden. Jag brukar ha lite torrt näver i fickan i fall det skulle behövas och i skogsmark bryter jag de små innersta kvistarna på tall eller gran, de som "knäpper" när man bryter av dem, och gör en "kvast". I botten pular jag in lite näver och tänder sen medan jag håller "kvasten" i handen. Detta misslyckas sällan eller aldrig. Sen gäller det att ha lite tjockare ved att lägga på.

Denna metod använder jag i de flesta fall och jag har nog aldrig misslyckats med att göra upp eld. Var och en har nog sin metod och det viktiga är väl att lära sig sitt sätt.

Att vara ute naturen skall så klart vara ett nöje. Att lära sig att göra upp eld i ur och skur är kul. Det ger en väldig känsla av tillfredställelse att sedan kunna klara det i ett skarpt läge. Jag minns en tur längs Pärlälven för en del år sedan efter en lång dag med mest regn. Mörket hade redan fallit när jag slog läger på en plats som så bra ut på kartan men var mindre bra i verkligheten. Att då kunna sitta under sin tarp i hällregnet med en dånande brasa utanför och hälla i sig en varm fruktsoppa var inte dumt.

Sedan jag blev intresserad av lättpackning/UL har jag lärt mig hur nyttigt det är att vara vaksam mot att de prylar man tycker är kul också lätt anses "nödvändiga". Detta multiplicerat med många prylar blir ganska många kilon

Kan man skilja mellan nytta och nöje så är det sedan enklare att avgöra om eldstålet skall med eller inte.

Näver har redan nämnts, men en av mina favoriter för att tända eld är de torra, döda kvistar som växer under täta granar. En rejäl hög med sådant över ett stearinljus tänder även i ösregn. Torra tunna tallkvistar är också bra.

Jörgen

Eld i regn...

intressant tråd. tror de flesta, även nybörjare som jag, klarar att få till en brasa vid fint torrt väder. värre vid regn eller snö. har ni bra tips på hur man hittar bra ved och hur eldstaden ska va för att få till bra eld vid dåligt väder/vinterväder?

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg