Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
göra snö hemma?
- Trådstartare kr-val
- Start datum
Re: snötillverkning
2. Jag tyckte det verkade kul.
Fler skäl tycker jag inte behövs.
Hittade förresten detta som är intressant:
http://rivr.tripod.com/Anywhere/snowgun.htm
1. Jag vill ha en vit jul.Anna S; sa:Jag undrar bara: VARFÖR ???
Re: Re: snötillverkning
Hä hä, det var inte illa! Det finns ta mig tusan entusiaster inom alla områden. Den såg inte så svår ut att tillverka, kruxet är väl munstycket som ska finfördela vattnet.
De snökanoner jag sett jobbar efter en annan princip, med högtryck på vattnet och en fläkt som blåser iväg vattendimman som därefter fryser till snö.
Om du får tillräckligt kallt kanske det räcker med högtryckstvätten (don't try that at home)
/BAX
kr-val; sa:1. Jag vill ha en vit jul.
Hä hä, det var inte illa! Det finns ta mig tusan entusiaster inom alla områden. Den såg inte så svår ut att tillverka, kruxet är väl munstycket som ska finfördela vattnet.
De snökanoner jag sett jobbar efter en annan princip, med högtryck på vattnet och en fläkt som blåser iväg vattendimman som därefter fryser till snö.
Om du får tillräckligt kallt kanske det räcker med högtryckstvätten (don't try that at home)
/BAX
På den där sidan skrev han ju att det fungerar i princip med en vanlig lackeringsspruta för att få snö, men att den ger lite för lite mängd för att det skall vara njutbart. Det som krävs är ju som sagt var bara finfödelat vatten. De skulle säker funka med en dimvattenspridare eller rentav en luftfuktare. Men ska det bli mycket snö krävs det högt vattenflöde och det är ju inget som nån av de sakerna direkt har.
Re: Altantvätt?
Du har just fått en uppgift: prova när det blir minusgrader och meddela resultatet här. Jag betalar om något blir förstört!ajn; sa:Köpte en sån där altantvätt till högtryckstvätten i sommar. Den består av två munstycken som finfördelar vattnet och roterar så det blir en vattendimma. Kanske skulle funka att göra snö med vid tillräcklig kyla?
Göra snö inomhus!
Med ett bra AC-aggregat går det att göra snö innomhus. Under fredsskapandet efter Gulf-War I bodde jag i Bagdahd och glädjen över freden kostade bl a mitt hotellrum fönstren. De ersattes av byggplywoddskivor. Pga mitt arbete så var jag borta i 36 timmar med AC-n på i det fuktiga och varma rummet. När jag återkom snöade det kraftigt vid utloppet av AC-n!
En högtryckstvätt ställd på finaste dimma och en ballongfläkt borde kunna fixa till det om det är på rätt sida nollan.
Go tur
Johan K
Med ett bra AC-aggregat går det att göra snö innomhus. Under fredsskapandet efter Gulf-War I bodde jag i Bagdahd och glädjen över freden kostade bl a mitt hotellrum fönstren. De ersattes av byggplywoddskivor. Pga mitt arbete så var jag borta i 36 timmar med AC-n på i det fuktiga och varma rummet. När jag återkom snöade det kraftigt vid utloppet av AC-n!
En högtryckstvätt ställd på finaste dimma och en ballongfläkt borde kunna fixa till det om det är på rätt sida nollan.
Go tur
Johan K
Re: Altantvätt?
Det skulle ju kanske funka, undrar om det finns något relativt billigt sätt att kyla dimman så att man kan få snö även vid plusgrader!?
Det borde ju funka med någon lämplig (läs billig) gas i tub som blir kall när den sprutas ut, koldioxid kanske? Hmmmm har jag rätt när jag påstår att ju större molekyl desto högre tryck krävs för att omvandla den till vätskeform och därmed kallare? Eller har det med placeringen i det periodiska systemet att göra? Högre placering ger ju fler partiklar/atom och därmed större massa/energi att få stopp på...
[Ändrat av XPAT 2003-11-27 kl 09:01]
ajn; sa:Köpte en sån där altantvätt till högtryckstvätten i sommar. Den består av två munstycken som finfördelar vattnet och roterar så det blir en vattendimma. Kanske skulle funka att göra snö med vid tillräcklig kyla?
Det skulle ju kanske funka, undrar om det finns något relativt billigt sätt att kyla dimman så att man kan få snö även vid plusgrader!?
Det borde ju funka med någon lämplig (läs billig) gas i tub som blir kall när den sprutas ut, koldioxid kanske? Hmmmm har jag rätt när jag påstår att ju större molekyl desto högre tryck krävs för att omvandla den till vätskeform och därmed kallare? Eller har det med placeringen i det periodiska systemet att göra? Högre placering ger ju fler partiklar/atom och därmed större massa/energi att få stopp på...
[Ändrat av XPAT 2003-11-27 kl 09:01]
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning | Utrustning allmänt | 12 | ||
vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med | Utrustning allmänt | 11 | ||
Glömde hemma ? | Utrustning allmänt | 37 |
Liknande trådar
-
svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning
- Börjat av såg
- Svar: 12
-
-
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg