göra snö hemma?

Re: Re: Altantvätt?

XPAT; sa:
Det skulle ju kanske funka, undrar om det finns något relativt billigt sätt att kyla dimman så att man kan få snö även vid plusgrader!?

Hmmm...
Billigt och billigt.
Om man istället för att blåsa iväg vattendimman med en vanlig fläkt, blåser iväg den med tryckluft borde man få en kyleffekt. Huvudsaken är att gasen (luft) fått svalna efter att den komprimerats.

De stora anläggningarna använder ju knappt ens fläkt nuförtiden utan bara en finfördelad vattenstråle under ett djävulskt tryck. Sen får vinden (och pistmaskinen)göra resten.
Jag tror att dom sagt att -4 är gränsen för snömakeri, men det kanske har ändrats med modernare grejer.

/BAX

En länk: http://www.lenkosnow.com/
[Ändrat av BAX 2003-11-27 kl 12:45]

6-packs isdrinkar i julklapp 375:- Jukkasjärvi

Allt går att köpa. Nu isdrinkar från Ishotellet i Jukkasjärvi.. i frigolitlåda, 375 :- 6st.

Gruvans vatten i Kiruna-gruvan tas nu till konstsnö-kanonerna i skidbacken i Kiruna.. Kommunalt kranvatten slopas. Penki sparas, såvida det är metallfritt, eh?
Blir då först med Slalom- o Snowboardsnö alpin skidsport i vinterföret på senhösten -November.. Luossavarre-skidbacke.
[Ändrat av Kirunafjällis 2003-12-05 kl 19:55]

Ja, nu kom jag på ett intressant användningsområde för den "dimmer" som jag köpte på Rusta för att höjd luftfuktigheten i ungarnas rum (de har lite astma och vanliga luftfuktare är ju svindyra:). "Dimmer" är det dummaste namn jag sett på en grej som skapar dimma.....

Det är alltså en ultraljudsnebulisator som sitter i en skål med vatten. Den piskar alltså upp vattnet i en liten stråle där det slås sönder till små småp droppar så det rinner som rök från skålen ungefär. Vore intressant att se hur den röken reagerar i minusgrader.

Ultraljudsnebulisator, låter som något man kan tänkas använda på Månbas Alfa.
Fort, ge mig ultraljudsnebulisatorn! Ja kapten.

Leif...

Den gamla sorten snökanon som ser ut som en jetmotor ger ju trevligast snö.

De nyare som dom har i blandannat Romme är väl i pricip bara en högtryckstvätt på en lång pinne. Altså borde en vanlig högrtyckstvätt funka. Vattnet bör vara så kallt som möjligt när man sprutar ut det.

Går det inte att överkyla vatten så länge det rör på sig, alltså kyla det till minusgrader? Eller kommer inte vattnet att gå med på det? Eventuell tryckluft går ju i alla fall att kyla.
//Janne

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg