Gissa position

Jomenvisst! Helt rätt gissat bland fjällens alla tusentals jokkar.

Bilden är tagen den 5 juli 2012 och är en god illustration av snömängden detta år.

Ny bild!

Hälsn Pelle
 
Bilden är tagen den 5 juli 2012 och är en god illustration av snömängden detta år.

Så här såg snön ut första veckan i augusti, 2006:

IMG_7832.b.jpg

Då skulle det inte ha varit fel med en bro istället för ett skrämmande vad längst ner mot Rapa.

Ny bild, ny snöövergång, annat år, annan plats:

IMG_1807.b.jpg
 
Inlägg utanför tråden...

I böcker från andra källor beskrivs Gådokjåhkå som den jåkk som har tagit mest liv. Men det är som sagt bara "rykten". Är det någon som vet? Anders exempelvis?



Utanför ämnet för denna tråd.....


Jo det stämmer att Kåtokjåkkå år den mest olycksdrabbade jokken i Sarek. Den bron, den gamla i trä, var även den äldsta, innan den i metall kom. Det fanns en sådan liknande rank träbro i plank/stock, i Skarja (se bilden här) som byggdes ungefär samtidigt med den vid Kåtokjåkkå ungefär vid fyrtiotalets slut. Dessa äldre broar i fjällen-inte bara i Sarek utan även i Kebnekaisefjällen- höll inte vidare länge, utan ersattes successivt under slutet av sextio/sjuttiotalet och en bit in på åttiotalet av en metallstandardiserad brotyp.
Även en del av dessa, de allra tidigaste av dessa modeller har tyvärr förstörts av tidens tand, som den över Luottojåkkå och den rankiga över Miellätno som fortfarande hänger kvar.

Bron över Kåtokjåkkå ramponerades flera gånger. Precis som ett inlägg här påpekar så fanns det ingen bro där på sjuttiotalets slut (i 4 år) Vi som är gamla nog och vandrade då vet detta. Den tredje bron som byggdes 1982 hade fortfarande trästockar där spannet hängde. Även den bron rasade. Den nuvarande bron byggdes upp kort därefter.

Nio personer har omkommit vid vad vid olika platser kring Kåtokjokken under tidrymden:1972/2010 alltså även efter det den nya bron ifrån 82 kom till, ett flertal fler har skadats svårt då dom försökt vada på andra platser över jokken.
Smailajokken har sju dödsfall under samma tid. Mikkajokken likaså.


Broarna i Sarek har inte stoppat folk ifrån att fortsätta att förolyckas. Vandrare vadar ju jokkar oavsett broar, om än numera ännu mer, och då inte på de platser som broarna finns på, tyvärr.





Äldsta bron över Kåtokjåkkå.
Fotograf Ulf Hörding.
 

Bilagor

  • Kåtokjåkkå.jpg
    Kåtokjåkkå.jpg
    61.2 KB · Visningar: 637
Exakt var är väl lite knepigare.. Men, jag skådar nog mitt älskade Kallaktjåkkå i fonden..
…till höger Urtichokka..(eller hur det nu stavas)
Du är väl uppe i sluttningen där på Muorki/Livamtjåkka.. Nånstans‘..på väg till Teusa’.. eller därifrån..


Gulldraba är ju inte direkt vanlig.. Så det är ju kul att se att den växer där då..
 
Exakt var är väl lite knepigare.. Men, jag skådar nog mitt älskade Kallaktjåkkå i fonden..
…till höger Urtichokka..(eller hur det nu stavas)
Du är väl uppe i sluttningen där på Muorki/Livamtjåkka.. Nånstans‘..på väg till Teusa’.. eller därifrån..

Endast ett av de nämnda fjällen är korrekt. Just den här fotoplatsen ses nog inte av många.
 
Men snälla nån.. Det är väl ändå i dom trakterna? Jag är helt övertygad om att det är Kallaktjåkkå i fonden, möjligen kanske du är mer västerut.. än jag gissade innan. Knoppen till höger är kanske då Vieracorru (1151) vilket kanske då förklarar blomman eftersom den är kalkkrävande. Det finns ju ett kalkstråk där i marken som slingrar sig runt.
Kanske är du uppe vid ‘fina -fiske-sjön’ Saimmajaure?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg