Gissa position

Jupp, där har vi det! Just som jag började fundera på att lägga in bilder från nästföljande dag med fullt dagsljus lite längre upp i dalen.

I den första bilden ser vi östra sidan av Duopmačohkka, tagen från ungefär 68°00', 18°58'. Den senaste bilden är just efter nedstigningen i dalen är påbörjad efter att ha gått över ryggen mellan Duopmačohkka och Bealžžáčorru.

För att föra tankarna lite hit försökte jag antyda till den utmärkta vandringsbeskrivningen Mårma 2008 - Breaking new ground - vilket var ungefär den väg vi tog in till Mårma också (fast långsammare - tredje natten tältade vi längst upp i Leavášbahta, och sedan tog vi till vänster över Mårmapasset).

Ödsligheten stämmer med vår erfarenhet också, sedan vi lämnade Nikkaluoktavägen var första mötet med någon annan i Vistasstugan.
 
Javisst. Den lilla glaciären ligger längst in i Kårsavagge (som dalgången stavades förr).Och den namnlösa sjön i förgrunden ligger 18 km rakt väster om Abisko turiststation, kan man tillägga.
 
Då testar jag att lägga upp en premiärbild. Med tanke på hur mycket kunskap som verkar finnas i denna tråd tippar jag på att rätt svar kommer mycket snart.
 

Bilagor

  • DSC_2735_HDR (1).jpg
    DSC_2735_HDR (1).jpg
    71.2 KB · Visningar: 659
Jag drar en chansning!

Platsen påminner i alla fall mycket om jokken nedanför Tjäkta-stugan. Det som för mig inte stämmer, är den lilla bäcken som mynnar ned ifrån höger. Men det kanske ser ut så på våren.
 
Bra jobbat, Rasmus! Foto är mycket riktigt taget alldeles nedanför Tjäktjastugan i slutet av juni, därav all snö och allt vatten. Upplösningen är lite dålig, men man kan i ungefär mitt i bilden ana hängbron som leder till stugan.
 
Lägg in ny bild!

Den som gissat rätt lägger in ny bild.
Om tråden hålls vid liv utvecklas vårt synsätt, våra erfarenheter och vår nyfikenhet.

Försök att håll den här tråden vid liv. Det är en fantastisk bilderbok över vad folk ser.
 
Självklart måste vi hålla tråden vid liv!

En vinterbild någonstans i Sverige:

/Hans
 

Bilagor

  • utsid01ab.jpg
    utsid01ab.jpg
    23.5 KB · Visningar: 439
Vi måste väl börja någonstans....

Vi ser lite fjällskog, så bergen bakanför är nog inte överdrivet höga. Gissar att vi är i Lunndörrsfjällen.

/Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg