Gissa position

Men snälla nån.. Det är väl ändå i dom trakterna? Jag är helt övertygad om att det är Kallaktjåkkå i fonden, möjligen kanske du är mer västerut.. än jag gissade innan. Knoppen till höger är kanske då Vieracorru (1151) vilket kanske då förklarar blomman eftersom den är kalkkrävande. Det finns ju ett kalkstråk där i marken som slingrar sig runt.
Kanske är du uppe vid ‘fina -fiske-sjön’ Saimmajaure?

Nu blev det helrätt. :)

Ungefärliga koordinater till blomman: 67°44'02" N, 18°07'10" Ö
 
Tack

Ett tack till Anders för uttömmande information om broarnas historik i Sarek. Otäck statistik, men kanske en nyttig påminnelse för oss alla. Gamla foton är ofta intressanta. Imponerande att kunna bygga en sådan bro helt utan dagens tekniska hjälpmedel. Men jag själv hade aldrig vågat gå över den!

Hälsn Pelle
 
Mer hjärngympa'...

I mitten här på bilden, på detta fjäll syns en glaciär.
Vad heter den glaciären?
Pluspoäng för de två topparnas namn.
 

Bilagor

  • toppar.jpg
    toppar.jpg
    40.9 KB · Visningar: 539
Ja visst.:)
Akkas glaciärer är inte namnlösa även om det ser ut så, och namnen kanske kommer falla i glömska.
Dilemmat med namn är nog, om man studerar kartor ett av de mer märkliga fenomenen i fjällens topografihistoria.
Namn ger ju trygghet och identitet. Inte bara åt en plats men även som känsla av att man befinner sig någonstans.
Det är verkligen ett ämne som det tål funderas över.. Och kanske framtida uppslag i tråden kan illustrera detta..

Bollen är din nu Filip.
 
Ja visst.:)
Akkas glaciärer är inte namnlösa även om det ser ut så, och namnen kanske kommer falla i glömska.
Dilemmat med namn är nog, om man studerar kartor ett av de mer märkliga fenomenen i fjällens topografihistoria.
Namn ger ju trygghet och identitet. Inte bara åt en plats men även som känsla av att man befinner sig någonstans.
Det är verkligen ett ämne som det tål funderas över.. Och kanske framtida uppslag i tråden kan illustrera detta..

Bollen är din nu Filip.

Hej!

Jag tog det på haket! Men att Borgtoppen såg ut så i profil var lite oväntat för mig.

Men jag har inte möjlighet att lägga upp en bild just nu, så jag lämnar öppet för hugade spekulanter.

Med vänlig hälsning, Filiokus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg