Gissa position

Norrut och ledkryss, två bra ledtrådar. Den sistnämnda begränsar ju sökandet en hel del.

Jag chansar på att du är på Kungsleden på väg upp ur Abiskodalen. I så fall är det Girons branta sida vi ser.

Hälsn Pelle
 
Dålig fart här, tycker jag. Var är alla fjällvänner?

Det är längesen jag åkte skidor i fjällen så jag är inte rätt person att gissa. Men med detta kartblad är vi väl i Hemavan eller i Ammarnäs? Jag gissar att du är en bit norr om Ammarnäs och att det är branten på Stuvbiebákttie vi ser.

Hälsn Pelle
 
Helt rätt med Suvlåjvvie! De nya namnen är ibland så krångliga att man aldrig lyckas lära sig dem utantill. Bilden är tagen från en liten höjd vid Aigertstugan.

/Hans
 
Jag har ingen fjällkarta bredvid mig så länskartorna (med gammal stavning) fick duga.
Jag har ännu ingen ny bild att bjuda på, så där är det öppet för den som vill träda fram.
 
Så enkelt allt är i efterhand! Jag letade på närmare håll från leden. Jag gissar att du haft ett hyfsat teleobjektiv för avståndet är ca 12 km!

Hälsn Pelle
 
För många år sedan

Man kanske får bjuda på ett litet stereofotografi från en "port" för länge sedan. Den ser inte ut så här längre men ni kanske kan klura ut var det är i alla fall. För att få fram stereoeffekten måste man skela med ögonen vilket inte är så lätt.
 

Bilagor

  • Gissa-apr13.jpg
    Gissa-apr13.jpg
    50.4 KB · Visningar: 390
Det måste vara en av de största glaciärerna med tanke på den imponerande jökelbäcken. Kanske är det Gådokjåhkå som forsar fram ur Bårddejiegna, eller Pårteglaciären som vi sa förr?

Hälsn Pelle
 
Javisst

Det är Gådokjåhkå. Alldeles nyligt diskuterades Tielmavadet här på utsidan. För mig var det det svåraste vad jag har gjort. Gådokjåhkå har jag aldrig vadat men jag har försökt. Om Tielmavadet var svårast så var Gådokjåhkå det farligaste jag har varit med om. Hade jag försökt hoppa den sista metern till andra sidan hade ni inte fått någon "sista position" från mig.
I böcker från andra källor beskrivs Gådokjåhkå som den jåkk som har tagit mest liv. Men det är som sagt bara "rykten". Är det någon som vet? Anders exempelvis?

RT90 Syd/Nord-koordinat: 7453190
Väst/Öst-koordinat: 1582276
 
Jag passerade här i slutet av 1970-talet och då fanns ingen bro så vi gick över på glaciären. Att vada var aldrig aktuellt. Jag kan se på min Sarekkarta från 1972 att en bro med svart tryck funnits tidigare men strukits med likaledes svart färg. På samma karta är bron vid Skarja (och Miellädno) påtryckt med rött. Gukkesbron fanns inte på den tiden. Ska detta tolkas som att den gamla bron över Gådokjåhkå var den äldsta i Sarek? Vore intressant att få veta något mer om denna.

Här en bild på en annan jokk där man ibland skulle behöva en bro, dock inte vid fototillfället. Vad heter jokken?

Hälsn Pelle
 

Bilagor

  • Foto0012.jpg
    Foto0012.jpg
    39.5 KB · Visningar: 331
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg