Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Den här bilden ger mig inte mycket hjälp och dina ledtrådar är inte särskilt generösa! Men om jag gissar på något så kanske du bjuder på något med mer substans?
Naturtypen ser lite kärv ut, kanske är vi en bit västerut i fjällkedjan? Jag tycker det påminner om fjällen mellan Sitasjaure och Hukejaure?
Hälsn Pelle
Naturtypen ser lite kärv ut, kanske är vi en bit västerut i fjällkedjan? Jag tycker det påminner om fjällen mellan Sitasjaure och Hukejaure?
Hälsn Pelle
Jo, det kan nog stämma att den är lite i svåraste laget som den är. Det är inte särskilt välvandrad mark här. Men som lite mer substans i ledtråden så kan vi bjuda på målet med eftermiddagens vandring, över den här åsen och vidare till vänster ner i dalen på andra sidan:
Den här bilden är då tagen strax åt höger från föregående bild, fast lite längre fram i sluttningen.
Om det här inte hjälper så får jag väl ta till en dalbild från lite längre fram.
Den här bilden är då tagen strax åt höger från föregående bild, fast lite längre fram i sluttningen.
Om det här inte hjälper så får jag väl ta till en dalbild från lite längre fram.
Ett förslag till felgissning: Är det Tjågnårisjåkkå ni går i?
Jag inser nu att de här bilderna inte ger så mycket ledtrådar om man inte har varit där, och med tanke på känslan av att bryta ny mark när man går där (även om jag vet att det vandras där nu och då) så är det nog lite väl optimistiskt att få bra gissningar. Jag återkommer senare idag med en bild med lite vidare vy som borde hjälpa gissandet.
Jag inser nu att de här bilderna inte ger så mycket ledtrådar om man inte har varit där, och med tanke på känslan av att bryta ny mark när man går där (även om jag vet att det vandras där nu och då) så är det nog lite väl optimistiskt att få bra gissningar. Jag återkommer senare idag med en bild med lite vidare vy som borde hjälpa gissandet.
Så, här har vi gått över åsen och är på väg ner igen:
Det kanske borde hjälpa gissningarna? Knölen närmast kameran till vänster är fortfarande en utlöpare av samma fjäll, så vi kan låta det fortsätta vara gåtan.
Svårt det här, men ett höftskott: Rastevare?
Nu fick jag spendera lite tid med karta och google (stavningen Rastesvárre är tydligen bättre i sökmotor) för att lista ut var det var. Platsen jag har besökt här ligger nordöst om Rastesvárre.
Det där ser ju ut som Leavasvaggi från öster, alltså den glestrafikerade dalgång som ligger norr om Vistasvaggi. Lämplig startpunkt är Nikkaluokta, eller så kliver man av bussen lite innan och följer leden från Årosjåkk. De tre gånger jag vandrat i Leavasvaggi har jag mött folk bara en gång, och det var en same som körde fyrhjuling på långt håll.
I bildens vänsterkant ligger då Mårmapasset, men man kan lika gärna fortsätta åt höger där, och gå mot Abisko.
I bildens vänsterkant ligger då Mårmapasset, men man kan lika gärna fortsätta åt höger där, och gå mot Abisko.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg