Gissa position

Kanske ledtrådsdags: Det är fjället rakt fram som har ett namn på fjällkartan som eftersökts, lillsjön i mitten är varken namn- eller höjdmärkt. Utanför bildkanten i vänster är det också ett namngivet fjäll på fjällkartan som fotografen gått på sidan av för att komma fram hit.
 
Ungefär såhär ser det ut mitt i Ammarfjället. Jag gissar att vi ser baksidan av Stuvbiebákttie. Fjällsluttningen till vänster skulle då tillhöra Lijbuovárátje.
 
Den här bilden ger mig inte mycket hjälp och dina ledtrådar är inte särskilt generösa! Men om jag gissar på något så kanske du bjuder på något med mer substans?

Naturtypen ser lite kärv ut, kanske är vi en bit västerut i fjällkedjan? Jag tycker det påminner om fjällen mellan Sitasjaure och Hukejaure?

Hälsn Pelle
 
Jo, det kan nog stämma att den är lite i svåraste laget som den är. Det är inte särskilt välvandrad mark här. Men som lite mer substans i ledtråden så kan vi bjuda på målet med eftermiddagens vandring, över den här åsen och vidare till vänster ner i dalen på andra sidan:

gpmw05.jpg

Den här bilden är då tagen strax åt höger från föregående bild, fast lite längre fram i sluttningen.

Om det här inte hjälper så får jag väl ta till en dalbild från lite längre fram. :)
 
Jag inser nu att de här bilderna inte ger så mycket ledtrådar om man inte har varit där, och med tanke på känslan av att bryta ny mark när man går där (även om jag vet att det vandras där nu och då) så är det nog lite väl optimistiskt att få bra gissningar. Jag återkommer senare idag med en bild med lite vidare vy som borde hjälpa gissandet.
 
Jag inser nu att de här bilderna inte ger så mycket ledtrådar om man inte har varit där, och med tanke på känslan av att bryta ny mark när man går där (även om jag vet att det vandras där nu och då) så är det nog lite väl optimistiskt att få bra gissningar. Jag återkommer senare idag med en bild med lite vidare vy som borde hjälpa gissandet.

Så, här har vi gått över åsen och är på väg ner igen:

gpmw06.jpg

Det kanske borde hjälpa gissningarna? Knölen närmast kameran till vänster är fortfarande en utlöpare av samma fjäll, så vi kan låta det fortsätta vara gåtan.
 
Och då vi gick ytterligare lite längre ner i dalen så fick vi bättre ljus för att se hur det ser ut där, men tappar den visuella kontakten med ursprungsfrågan:

gpmw07.jpg

Är det någon hjälp?
 
Det där ser ju ut som Leavasvaggi från öster, alltså den glestrafikerade dalgång som ligger norr om Vistasvaggi. Lämplig startpunkt är Nikkaluokta, eller så kliver man av bussen lite innan och följer leden från Årosjåkk. De tre gånger jag vandrat i Leavasvaggi har jag mött folk bara en gång, och det var en same som körde fyrhjuling på långt håll.

I bildens vänsterkant ligger då Mårmapasset, men man kan lika gärna fortsätta åt höger där, och gå mot Abisko.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg