Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Ett gott lagarbete av alla! Och nu förstår vi varför bilden var så hårt beskuren upptill........Guravagge ligger naturligtvis till vänster om Staigga, inte där jag trodde. Och tack för den makalösa stranden av Iggesjavvre, Calle! Jag gick där i somras. Kanske Tore har en ny bild? Eller någon annan?
Jag börjar gissningen igen. Hade skitväder när jag var i de krokarna, men kan tänka mig att vyn från Marsevaggie mot Lijbuovaratje ser ut så här.
Jag hade kanonväder när jag var i de krokarna i början av juni 2011. Lite för varmt bara, närmare 30 grader! Så här ser den vyn ut från Stabburet. Jag tror inte Lijbouvárátje syns så bra nerifrån dalen. Vi ska längre norrut!
Bilagor
Med klumpen i mitten borde väl detta vara enkelt för storfräsarna på denna tråd! Men inte för mig.......
Men jag vill resonera lite. Du är förmodligen ute dagtid eftersom solen verkar stå hyfsat högt och kommer emot oss snett från vänster, snygga färger! Du står då i en större dalgång som i huvudsak går i nord-sydlig riktning och vattnet ser ju också ut att rinna åt vänster. Kameran tittar då västerut. Kan det möjligen vara så att du står nära Nordkalottenleden norr om Pieskehaure och tittar mot nordväst, Labba till vänster i bild och Uthtsa Varvvek till höger och klumpen 1017 där emellan? Jag utgår från att bilden är listigt beskuren.........
Men jag vill resonera lite. Du är förmodligen ute dagtid eftersom solen verkar stå hyfsat högt och kommer emot oss snett från vänster, snygga färger! Du står då i en större dalgång som i huvudsak går i nord-sydlig riktning och vattnet ser ju också ut att rinna åt vänster. Kameran tittar då västerut. Kan det möjligen vara så att du står nära Nordkalottenleden norr om Pieskehaure och tittar mot nordväst, Labba till vänster i bild och Uthtsa Varvvek till höger och klumpen 1017 där emellan? Jag utgår från att bilden är listigt beskuren.........
Med klumpen i mitten borde väl detta vara enkelt för storfräsarna på denna tråd! Men inte för mig.......
Det var ett grymt bra resonemang! Positionen och bergklumpen är det enda som inte är korrekt. Nu fattas det bara ett rejält "stenkast"...
Bilden är inte beskuren efteråt. Jag tror dock att jag tog bilden med tanke att publicera den i detta forum.
Nu har jag hittat lantmateriets kartsok och då gör vi ett nytt försök ett stenkast bort.
Du står öster om våtmarken Varvvekråhto och klumpen är Labba. I förgrunden har vi till vänster Stuor Varvvek och till höger Uthsa Varvvek.
Jag vill minnas att råhto betyder vide men det ser jag ju inget förstås........
Du står öster om våtmarken Varvvekråhto och klumpen är Labba. I förgrunden har vi till vänster Stuor Varvvek och till höger Uthsa Varvvek.
Nu har jag hittat lantmateriets kartsok och då gör vi ett nytt försök ett stenkast bort.
Inget av bergen du nämner finns med på bilden. Håll dig på leden och så tar du i ännu mer när du kastar
Hur långt kan man kasta en sten? Du är alltså på leden ca 4 km norr om bron och fotar mot nordväst upp mot Miehtjervagge - jag kom ut därifrån i somras. Fjällen i förgrunden är då 1329 och 1453 och klumpen 1299. Blir inte heller detta rätt får någon annan ta vid för nu är min fantasi slut..................
Rätt
Nu blev det helt rätt. Apropå stenkastning läste jag nyss en liten notis om hur långt ett danskt fastighetsmäklarstenkast är. Detta stenkast var nog betydligt längre ...
När jag vrider kameran åt höger och zoomar ut lite så ser det ut så här med sydänden av Gájssegiesjtjåhkkå i mitten:
Hur långt kan man kasta en sten? Du är alltså på leden ca 4 km norr om bron och fotar mot nordväst upp mot Miehtjervagge - jag kom ut därifrån i somras. Fjällen i förgrunden är då 1329 och 1453 och klumpen 1299. Blir inte heller detta rätt får någon annan ta vid för nu är min fantasi slut..................
Nu blev det helt rätt. Apropå stenkastning läste jag nyss en liten notis om hur långt ett danskt fastighetsmäklarstenkast är. Detta stenkast var nog betydligt längre ...
När jag vrider kameran åt höger och zoomar ut lite så ser det ut så här med sydänden av Gájssegiesjtjåhkkå i mitten:
Bilagor
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg