Det är passet mellan Ridátjåhkkå och Sadelberget. På först bilden ser vi således de namnlösa topparna 1709, 1755 samt den spetsiga toppen utan höjdangivelse. På andra bilden ser vi Kanalberget.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
När jag först såg bilden fick jag en känsla av att här har jag varit.
För ca 15 år sedan gick vi upp i Skajdasjvagge och passerade ryggen mellan Vassjabakte ocjh topp 1698. Så jag tror att det är den vi ser och även 1764 och 1802.
Du gick åt fel håll. Vi ska västerut.
Rätt!
Nu blev det helt rätt!
Det är passet mellan Ridátjåhkkå och Sadelberget. På först bilden ser vi således de namnlösa topparna 1709, 1755 samt den spetsiga toppen utan höjdangivelse. På andra bilden ser vi Kanalberget.
Nu blev det helt rätt!
...Och jag överlåter genast uppgiften att lägga upp en bild åt den som berikats med ett bättre bildutbud.
Nu blev det helt rätt!
Lurigt med olika kartversioner. Nu har jag fattat vilka tre toppar som syns på bilden, men på min karta (länsstyrelsen.se) har ingen av dem höjdangivelse.
Men det var en rolig bild och en bra ihopsnickrad gåta. Skoj när alla får famla omkring en stund innan poletten trillar ner.
häpp / F
Rätt
Visst kan det vara det!
Kan det vara Rierruogaise i Ammarfjällsmassivet?
Visst kan det vara det!
Bra gissning, du hittade rätt!
Vattnet i förgrunden är Kaskaure, strax öster om Mavasjaure.
Så roligt när ens gissning är rätt. Jag jagade fotoplatsen i Google Earth mellan Miekak och Mavas men tyckte inte att jag hittade något som passade.
Här kommer nästa bild. Året är 2004 och jag ser att vi dammat av samma tält som vi använde 1979(se inlägg #5015). Anledningen är att vår fyrbente vän ska rymmas vilket innebär att vi inte är i en nationalpark. Var är vi?
Bilagor
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg