Gissa position

Det är passet mellan Ridátjåhkkå och Sadelberget. På först bilden ser vi således de namnlösa topparna 1709, 1755 samt den spetsiga toppen utan höjdangivelse. På andra bilden ser vi Kanalberget.

Nu blev det helt rätt!

Lurigt med olika kartversioner. Nu har jag fattat vilka tre toppar som syns på bilden, men på min karta (länsstyrelsen.se) har ingen av dem höjdangivelse.

Men det var en rolig bild och en bra ihopsnickrad gåta. Skoj när alla får famla omkring en stund innan poletten trillar ner.

häpp / F

Eftersom ingen annan lägger upp några bilder så fortsätter jag.
Vilket fjäll är det som syns genom tältöppningen?

Bilagor

• 025.jpg
    025.jpg
    77.5 KB · Visningar: 477
Jag börjar väl att gissa då...
Iskupolen till vänster liknar Blåmannsisen. I så fall skulle fjället till höger vara Sulitelma stortopp som har en liknande profil men jag hade gärna sett mer is till höger om toppen. Kortet är då taget från övre delarna av Piteälven.

Bra gissning, du hittade rätt!
Vattnet i förgrunden är Kaskaure, strax öster om Mavasjaure.

Så roligt när ens gissning är rätt. Jag jagade fotoplatsen i Google Earth mellan Miekak och Mavas men tyckte inte att jag hittade något som passade.
Här kommer nästa bild. Året är 2004 och jag ser att vi dammat av samma tält som vi använde 1979(se inlägg #5015). Anledningen är att vår fyrbente vän ska rymmas vilket innebär att vi inte är i en nationalpark. Var är vi?

Bilagor

• 103_0339.jpg
    103_0339.jpg
    108.9 KB · Visningar: 348
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg