Gissa position

Äntligen, det var en besvärlig klump! Svårt att bedöma storleken, men Labba är naturligtvis mycket större. Fina bilder, Tore, tack för dem! Liksom tidigare saknar jag egna bilder men uppskattar andras fotoarbete desto mer. Vem lägger ut nästa bild?
 
Jag gräver bland mina inskannade bilder och hittar denna bild från 1979. På den tiden blev det lite extremare vägval. Vi hittade till och med en tältplats lite till höger om fotoplatsen. Var är fotot taget och vilka är topparna.
 

Bilagor

  • Sarek1979_0068_NEW_0002.jpg
    Sarek1979_0068_NEW_0002.jpg
    43.1 KB · Visningar: 434
Även inskannade diabilder ifrån sjuttiotalet måste ju man ju kunna få gissa på. :)

Det är lite dimmigt och grått, kanske ‘tiden’ lagt sin hand över dessa bilder..

Du är kanske då i Sielmavagge, den dalen som även brukas kallas Repivagge. Norr om Nallostugan i Stuor Räitavagge. Jag tycker i alla fall det ser ut som du går uppåt, in i dalen. Till vänster i din bild är toppen: 1773 i mitten 1750 och Gaskatjåkkas sydväst topp,1884, alla topparna är nog namnlösa. (Sielmatjårro)
Området här är ju ‘Favoritfjäll‘. Ej att förväxla med andra ‘favoriter’ i Sareks’ Äpar.
 
Det är lite dimmigt och grått, kanske ‘tiden’ lagt sin hand över dessa bilder..

Du är kanske då i Sielmavagge, den dalen som även brukas kallas Repivagge. Norr om Nallostugan i Stuor Räitavagge. Jag tycker i alla fall det ser ut som du går uppåt, in i dalen. Till vänster i din bild är toppen: 1773 i mitten 1750 och Gaskatjåkkas sydväst topp,1884, alla topparna är nog namnlösa. (Sielmatjårro)

Din gissning är för långt norrut. Jag står inte i en dal utan vid högsta passhöjden. Du har dock rätt i att alla topparna är namnlösa.
 
Jag slänger in nästa gissning: Skårkimassivet. Kan det vara Såbbetjåkkå man skymtar längst borta?

Som jag skrev i en tidigare ledtråd - ingen av topparna har ett namn, en av toppana saknar även höjdangivelse enligt min kartversion. Nu har vi dock nått den punkt där jag inte säger om vi ska söderut eller norrut ....
 
Hej igen!

Att Tore nu inte tänker säga om vi ska norrut eller söderut kan ju antingen innebära att vi ska hålla oss i Sarek, eller rent bokstavligt att vi från Skårki ska färdas antingen västerut eller österut. Men om vi förutsätter att det förra alternativet stämmer, så har jag ändå svårt att få ihop pusselbitarna:

1) Topparna är både högresta och avrundade, vilket utesluter en hel massa ställen.
2) Det ser ut som att fotot är taget på typ 1500-1700 möh och att topparna kan vara 1700-1800 m höga, vilket också utesluter en hel massa ställen.
3) Ingen av topparna har namn, två har höjdangivelser men inte den tredje. Den informationen får jag inte att passa ihop med punkt 1 och 2. Det är en kombination som jag inte hittat någonstans på min Sarekkarta, så jag är väl snett ute som vanligt nuförtiden.

Känns inte som att jag kommer längre just nu. Hoppas att förarbetet har kommit någon till nytta. :)

häpp / Filiokus
 
Hej igen!

Att Tore nu inte tänker säga om vi ska norrut eller söderut kan ju antingen innebära att vi ska hålla oss i Sarek, eller rent bokstavligt att vi från Skårki ska färdas antingen västerut eller österut. Men om vi förutsätter att det förra alternativet stämmer, så har jag ändå svårt att få ihop pusselbitarna:

1) Topparna är både högresta och avrundade, vilket utesluter en hel massa ställen.
2) Det ser ut som att fotot är taget på typ 1500-1700 möh och att topparna kan vara 1700-1800 m höga, vilket också utesluter en hel massa ställen.
3) Ingen av topparna har namn, två har höjdangivelser men inte den tredje. Den informationen får jag inte att passa ihop med punkt 1 och 2. Det är en kombination som jag inte hittat någonstans på min Sarekkarta, så jag är väl snett ute som vanligt nuförtiden.

En riktigt bra analys! Kortet är taget från strax under 1500 meters höjd. Topparnas höjd har du prickat in bra. Det berg du angav (Soabbetjåhkkå) ligger mycket nära breddgradsmässigt. Du måste alltså röra dig i öst-västlig riktning.
Om jag vrider kameran till höger från samma fotoplats så syns ett berg som är högre och har både namn och höjdangivelse.
 

Bilagor

  • Sarek1979_0067_NEW.jpg
    Sarek1979_0067_NEW.jpg
    33.5 KB · Visningar: 316
När jag först såg bilden fick jag en känsla av att här har jag varit.
För ca 15 år sedan gick vi upp i Skajdasjvagge och passerade ryggen mellan Vassjabakte ocjh topp 1698. Så jag tror att det är den vi ser och även 1764 och 1802.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg