Gissa position

Jag har ju redan gett upp, men ändå....... Kanske ni tältar ca 5 km norr om Sylstationen på sydvästra sidan av V Endalshöjden, har Sylälven nere i dalbotten och ser alltså in i dalgången mot Sylarna som ligger där inne i molnen.

Det är rätt kul att lösa bildgåtor med kartstudier. Det är också bra träning att tolka kartbilden när man planerar kommande turer.

Här kommer en gammal bild på en liten playa, vem känner igen den?

/Hans

Bilagor

• utsid001a.jpg
    utsid001a.jpg
    51.1 KB · Visningar: 389
Klurig gåta senast även om det var från Jämtlandstriangeln. Den här är inte lättare, men jag börjar gissa...

Stibokjavvre, fotoriktning NV?

Calle

Om vi jobbar oss söderut hamnar vi efter ett tag vid Iggesjávvre som jag vet har en sandstrand, men om den ser ut så här vet jag inte. Jag får inte bakgrunden att stämma mot kartan. Norra änden av östra stranden blir min gissning i alla fall.

Nej, Iggesjávrre är inte heller rätt, det blev lite för långt söderut. Den här sjön är drygt hälften så stor som Iggesjávrre

/Hans

En liten bit tillbaka har vi Vájmok. Kortet är då taget i västra änden av sjön i riktning NV. Det känns som att det är en morgonbild - är det så?

Jag tror att Tore har hittat rätt sjö. Men jag tror nog att bilden är tagen 1,3 km sydost om stugan riktning sydost. Då ser vi Guravagge i fonden. Hitta.se har ju väldigt bra flygfoton!

En liten bit tillbaka har vi Vájmok. Kortet är då taget i västra änden av sjön i riktning NV. Det känns som att det är en morgonbild - är det så?

Var precis på väg att skicka en gissning Vajmok, vilket jag tror att det är. Däremot tror jag riktningen är mot SO, från norra stranden. Oavsett var du först Tore.

Bifogar en bild från Iggesjávvres strand som bonus.

Calle

Bilagor

• Igges.jpg
    Igges.jpg
    52.7 KB · Visningar: 305
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg