Gissa position

Ny bild för beskådan.

En sjö således i stället för branta fjäll.:) Vad heter den här sjön då?
Och var står jag?
Pluspoäng till den som kan säga vad den lite uppstående toppen i fjärran är.
(Bilden tagen mitten av Augusti 1994)
 

Bilagor

  • imm-023.jpg
    imm-023.jpg
    34.2 KB · Visningar: 359
Ja vad säga mer än att, det gick ju väldigt snabbt med den gissningen tydligen..
Det är nog svårt att i det här fallet att dra till med nått annat än Vastenjaure.
Det måste tydligen vara mer knepigare topografi här i tråden om det ska bli mer felgissningar...
För dom är ju mer kul på nått märkligt vis..:)
 
Jo, stora sjöar finns det ju inte så många i våra svenska fjäll.

Men har man varit på platsen blir det ännu enklare.

Hur som helst är Vielkispakte en fin plats. Intressant att notera flygstrecket på bilden. Är det något man vänjer sig vid då man befinner sig vid riksgränsen på denna breddgrad, så är det just alla dessa flygplan som passerar någon mil ovanför ens huvud.
 
Re bild #2531

Som någon kanske minns uppstod oklarhet och en hel del inlägg angående vilka fjäll som ses på den bild jag skickade i inlägg #2531.

Jag får nu göra en helpudel och lägga mig platt till marken sedan jag varit vid Sälkastugplatsen och tagit nedanstående panorama i bildrikning sydost.

De fjäll man ser är från vänster Gaskkasnjunnji, Duolpanjunecohkka och Guobircohkka.

Thure
 

Bilagor

  • Panorama Sälka just.jpg
    Panorama Sälka just.jpg
    46.6 KB · Visningar: 326
Som någon kanske minns uppstod oklarhet och en hel del inlägg angående vilka fjäll som ses på den bild jag skickade i inlägg #2531.

Jag får nu göra en helpudel och lägga mig platt till marken sedan jag varit vid Sälkastugplatsen och tagit nedanstående panorama i bildrikning sydost.

De fjäll man ser är från vänster Gaskkasnjunnji, Duolpanjunecohkka och Guobircohkka.

Thure

Case closed!

All heder åt dig Thure. Det var minsann en samvetsgrann undersökning av sakernas tillstånd.
 
Mitt förråd av toppbilder är inte lika omfattande som mellpat's, men den här kan kanske vara intressant att gissa på. Vad syns och var står jag när bilden tas?
 

Bilagor

  • utsid016.jpg
    utsid016.jpg
    59.8 KB · Visningar: 355
Mitt förråd av toppbilder är inte lika omfattande som mellpat's, men den här kan kanske vara intressant att gissa på. Vad syns och var står jag när bilden tas?

Längst bort: Kanalberget.
Näst längst bort: Skårvatjåhkkå
Näst näst längst bort: Svårt att säga: Mikkatjåhkkå?

Givet detta borde det vara en bild tagen med stark tele (eller en förstoring), tagen från Sarektjåhkkå!
 
Den branta toppen i förgrunden tror jag är västra toppen (1825) på Räitatjåkka sedd norrifrån. Är bilden kanske tagen från huvudtoppen på Påssustjåkka (1935)?
 
Det börjar brännas. Förgrunden är rätt och riktningen också men inte fotoplatsen. Riktigt så långt bort står jag inte, även om detta förmodligen också syns därifrån. Såg att LRC var inloggad ett tag och trodde att han skulle lösa gåtan på direkten. Vad övrigt syns på bilden?
 
Det börjar brännas. Förgrunden är rätt och riktningen också men inte fotoplatsen. Riktigt så långt bort står jag inte, även om detta förmodligen också syns därifrån. Såg att LRC var inloggad ett tag och trodde att han skulle lösa gåtan på direkten. Vad övrigt syns på bilden?

Jahapp, bäst jag levererar då. ;)

Först och främst, nämnda Reaiddáčohkka V utgör den sluttning som syns närmast kameran i net nedre vänstra hörnet, medan den branta toppen i bildens mitt (vilken är vad jag tolkade "den branta toppen i förgrunden" som) är Vaktpostens nordvästtopp. Därbakom syns Vaktpostglaciärens västra del samt fler delar av Vaktpostmassivet och längst bak i bild skymtar toppen av Čeakčahjälmen. Fotoplatsen är sannolikt på eller nära Nállus toppkam, kanske även toppen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg