Gissa position

Hade inte kunnat förklara det bättre själv, och dom där samiska skrivtecknen vet jag inte hur man trollar fram. Västra delen av Nallos toppkam är fotoplatsen
 
Hade inte kunnat förklara det bättre själv, och dom där samiska skrivtecknen vet jag inte hur man trollar fram. Västra delen av Nallos toppkam är fotoplatsen

Det är ingen magi inblandad, utan det handlar om att lägga till en lämplig tangentbordslayout i operativsystemets språkinställningar. Den jag använder mig av har 'č' på x-tangenten, d.v.s. alldeles bredvid 'c', så det blir extra enkelt.

Teknikaliteter åsido, var finner man denna "osvenska" vy?

gp66.jpg
 
Fin vinterbild så här på vårkanten..

Om den är 'osvensk', vet jag ej.. men den är väl dramatisk och speciell..

Det verkar svårt att släppa detta område tydligen..för en del här..
Jag gissar på: Att det är en bild av just Påssåstjåkkas, lilla ‘extra’sydtopp..igen då.. Ja just det! Den större Sydtoppen (1839) är ju den bredvid till höger..
.... glaciären, den lilla spetstoppen brevid, ja just det.. och du står ju vid jokkrännan, nere vid sydtoppen utav Unna Vistastjåkka ungefär där nere i dalöppningen.
Så är det!
 
Aj då kanske jag gjorde en blunder som beställde en BD10 och den detaljerade kartan över Keb häromdagen men priset från Adlibris var bra.

Är det Utekartan eller någon annan som producerar Magnus?

Thure

Magnus svarade i mailform. Utekartan planerar producera 4 kartblad i 1/50 000 som skall vara klara till midsommar. Men jag har inte sett något på deras hemsida ännu.

Thure
 
Om den är 'osvensk', vet jag ej.. men den är väl dramatisk och speciell..

Det verkar svårt att släppa detta område tydligen..för en del här..
Jag gissar på: Att det är en bild av just Påssåstjåkkas, lilla ‘extra’sydtopp..igen då.. Ja just det! Den större Sydtoppen (1839) är ju den bredvid till höger..
.... glaciären, den lilla spetstoppen brevid, ja just det.. och du står ju vid jokkrännan, nere vid sydtoppen utav Unna Vistastjåkka ungefär där nere i dalöppningen.
Så är det!

Så är det. Och visst är det väl något alldeles speciellt med just detta område? :)
 
Så är det. Och visst är det väl något alldeles speciellt med just detta område? :)

Menar du området kring mellersta Vistasdalen/Sielmatjåkka så måste jag hålla med. Svårt att peka på vad, kanske kontrasten mellan stora toppar och den låga, breda Vistasdalen som ligger så nära varandra.
 
Ny bild att gissa på.

Menar du området kring mellersta Vistasdalen/Sielmatjåkka så måste jag hålla med. Svårt att peka på vad, kanske kontrasten mellan stora toppar och den låga, breda Vistasdalen som ligger så nära varandra.


Midsommar. Året är 1992. Först kan man ju tro detta är en så kallad ‘vinterbild’ men det är det alltså inte. Det året var väldigt snörikt kan jag upplysa om.
Så.. Vilka fjäll ser man här?
Och var står jag?


(Nu ska det bli intressant hur snabbt den här gissningen går!)


Ja naturligtvis. Området är nog det finaste området i Svenska fjällen. Ingenstans finns det sådan rumslighet, dramatik och dessutom om man ska använda ordet skönhet så finns detta här.
 

Bilagor

  • imm-048.jpg
    imm-048.jpg
    25.3 KB · Visningar: 445
Stämningen på fotot är onekligen lite Hambergsk, så det kan kanske handla om Sarek ändå. Om man gissar på utsikt västerut från Säkok/Luottolahko? Hett, ljummet eller iskallt?

/ Filiokus
 
Men är det inte den där Bogičohkka-vaggan vi ser igen? Och där emellan kanske södra utlöparen av Unna Visttasčohkka. Plats för foto borde då vara Påssustjåkka. :)

Men annars håller jag med Filip, stämningen är hambergsk. Vinjetteringen och färglösheten förstärker känslan av att det är ett foto från förra sekelskiftet.
 
Men är det inte den där Bogičohkka-vaggan vi ser igen? Och där emellan kanske södra utlöparen av Unna Visttasčohkka. Plats för foto borde då vara Påssustjåkka. :)

Ja det helt rätt Thomas! Du kan dina Kebnekaisefjäll.
Bilden är tagen ifrån toppen på Påssustjåkka mot Mårmafjällen och visst, den där lilla hängande dalen vid Påkketjåkka, som ‘Mellpat’ lanserade här, ja den ‘hänger med’ fortfarande..:)
 
Hej!

Nu tänkte jag vara så fräck att jag klämmer mig före och lägger ut nästa bild. Jag har äntligen fått igång internetuppkopplingen hemma och det ska vi så klart fira med en bildgåta. Så, precis som vanligt: vad är det vi ser (t ex berget till höger och högsta toppen bak till vänster) och var någonstans står fotografen?

häpp / Filiokus
 

Bilagor

  • S6300409.jpg
    S6300409.jpg
    70.5 KB · Visningar: 415
Det här var knepigt. Min första tanke gick till Sulitelma och Jegnaffo men då stämmer inte förgrunden.
Så här kommer en vild gissning: Om man står på toppen av Kårsatjåkka (mellan Teusajaure och Kaitumjaure) och tittar VNV så har man Sanarcohkka till höger, Teusadalen längst till vänster och massivet med Rezebakti, Azekcohkka, Maidahacohkka m.fl. längst bort. Småsjöarna i förgrunden passar också in i denna vy.
(Det här med att ändra tangentbordslayout var lite överkurs för mej så det får vara)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg